for gøy skyld...

Bare for å sjekke om Europris gjæren er så grusomme som det jeg forventer denne er, så har jeg i dag kjøpt 13,5 L eplejuice, gjær av merke atomic hva det enn betyr også gjær stopp å klarnings middel. Jeg sikter meg inn på en OG på 1.060, mr.malty sier en pitch rate på 11gr tørrgjær i denne miksen, siden dette er en gjær at den sterke sorten("pfft") så regner jeg virkelig med at 11gr er nok til.
Hva dette blir har jeg overhode ikke noe fornaring om, egentlig så var jeg mest nysgjerrige på hva en turbo gjær egentlig var.
Mitt hode sier vel at dette er noe nærmere bakegjær enn brygger gjær, er det noen andre som har prøvd noe av det samme som det jeg tar meg til nå?
Ideen kom fra ett par 16-17 åringer som satte eplecider på 1.5Liters flasker, og jeg null tro på at det blir noe som kan drikkes.
 
hmm pakken sier jeg skal tilsette heile pakken på 25L men hele pakken er jo på 115 Gr og kan ikke drømme om at det trengs 115g for å gjære ut 1.060 på 15 Liter. Stoler heller på mr.malty... 
Gjær typen heiter foresten Super Atomic og er en Turbo Gjær fra saga. Kan umuligt bli noe annet enn sats av dette -haha-
 
Tønder skrev:
hmm pakken sier jeg skal tilsette heile pakken på 25L men hele pakken er jo på 115 Gr og kan ikke drømme om at det trengs 115g for å gjære ut 1.060 på 15 Liter. Stoler heller på mr.malty... 
Gjær typen heiter forresten Super Atomic og er en Turbo Gjær fra saga. Kan umuligt bli noe annet enn sats av dette -haha-

Sikker på at pakken ikke er på 11,5 gram da? >:D I så fall tror jeg ikke det halve grammet ekstra er så farlig:)
 
"Don't do it" med mindre du skal lage Calvados.
Turbogjær er laget for kun en grunn: Mest mulig alkohol. Smak er satt langt på sidelinjen.
 
Erlendso skrev:
"Don't do it" med mindre du skal lage Calvados.
Turbogjær er laget for kun en grunn: Mest mulig alkohol. Smak er satt langt på sidelinjen.
Dette er egentlig bare ett ekspriment om hvor jevligt noe kan smake bare på grunn av gjæren.
Har også planer om å sette en nøyaktig like med en bedre gjær, enten blir det med danstar eller muntons gjær.
hvor grusomt kan dette bli egentlig :p
OG JA DET VAR 115Gr i pakken dobbelt sjekket pakken nettopp
 
Tønder skrev:
Hva dette blir har jeg overhode ikke noe fornaring om, egentlig så var jeg mest nysgjerrige på hva en turbo gjær egentlig var.
Mitt hode sier vel at dette er noe nærmere bakegjær enn brygger gjær, er det noen andre som har prøvd noe av det samme som det jeg tar meg til nå?

Det er en gjærstamme som er valgt ut for å ha høy alkoholtoleranse og rask utgjæring, kombinert med en del gjærnæring. Sikkert en hendig kombinasjon om du skal gjære sukkerlake. Jeg har prøvd det en gang, men det luktet så ille at jeg vurderte å kaste gjæringskaret etterpå.

Denne gjæren er brukandes til en ting: Hjemmebrenning. Og ikke en gang da kan jeg skjønne at det er egnet, selv om jeg ikke har noen erfaringer.
 
Kjøp en sidergjær fra Wyeast eller White Labs så slipper du å tømme ut 13,5 liter dårlig fermentert eplejuice :)
 
Bjarte H skrev:
Kjøp en sidergjær fra Wyeast eller White Labs så slipper du å tømme ut 13,5 liter dårlig fermentert eplejuice :)
Også kan du jo prøve å gjære 1 liter eller noe med turbon, om du vil finne ut hvordan det blir.
Det er bare å ha jusen på en stor brusflaske og tilsette gjær.
 
Peter T skrev:
Tønder skrev:
OG JA DET VAR 115Gr i pakken dobbelt sjekket pakken nettopp

Haha, det var da godt.  ;D


Det er IKKE 115 gram gjær i pakken.
Mesteparten er gjærnæring og diverse tilsettinger.
Denne typen gjær er ikke beregnet til øl eller cider, men til vin. Gjærstopp og klarningsmiddel likedan.
Kjenner flere som har brukt slik til vin, og resultatet ble etter prisen OK.... :)
Jeg personlig liker ikke vin, men andre nyter den jo...
 
haha... Til min store overalskelse så hadde gjæringen stoppet heilt opp i dag nå jeg kom hjem fra jobb, tenkte ikke søren om den hadde gjæret ut alt sukkeret i dunken, måtte jo sjekke gravityen på den. Jøss den hadde gjæret fra ca 1.058 til ca 1.053.
Kansje det er en afterburner på gjæren jeg ikke har funnet enda -haha-

Dette gjærings karet er klar for kassering uansett, jeg ville nok ikke ha brukt det til øl igjen noen sinne.
Nei den gode gammle metoden med å bruke tid å heller finne en passende gjær vil nok gi ett mye bedre resultat enn dette skvipet, dette var kun for å se hvor bra denne super atomic hyper turbo gjæren egentlig var. Hadde jo trudd at den skulle klare å dra ned gravityen enda lengre på ett døgn.
Faktisk så var lukten på dette greiene ikke så ille som det jeg forventet, smaken på det som jeg tok ut for å måle var søt uten for mye gjær smak. Blir spennede å se hvordan dette utvikler seg videre, har mikromale forventninger som sagt.
 
Husk på at gjæringen ikke nødvendigvis har stoppet selv om det ikke plopper i låsen.
Det kan hende det er en liten lekkasje et sted. Je
 
Peter T skrev:
Husk på at gjæringen ikke nødvendigvis har stoppet selv om det ikke plopper i låsen.
Det kan hende det er en liten lekkasje et sted. Je
Var nok en stopp grunnet mangel på oksygen, ristet gjæringskaret å nå er den i god gang igjen. men nå lukter det rett og slett vondt av heile rommet der den står !
ussj kan ikke komme noe godt av detta
 
Tilbake
Topp