For høy FG Vienna lager

Tine

 
Hei! Vårt Vienna lager har nå stått og gjæret i 9 grader i 3 uker, vi har nå tatt dunken til et rom med 18 grader, de siste 2 dagene før vi egentlig skulle tappe. Målt sukkernivå i dag, og den ligger nå på 1021.spm mitt er da: skal vi ta dunken ned i kjøleskapet med 9 grader og la den stå i fred en uke til, eller skal vi fortsette å ha lageren i 18 grader, samtidig som vi måler (og krysser fingrene) for at sukkernivået synker? Noen som kan hjelpe?
 
La den stå på 18 grader. Tar du den tilbake til 9 grader stopper den nok heilt sikker opp.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
OK, da lar jeg den bare stå, så måler jeg på nytt om noen dager. Dersom FG da blir den samme, da er det vel ok å flaske det vel, til tross for at den blir litt søt? Ville du forresten ha coldcrashet lageren før flasking? :) takk for svar :)
 
Oss coldcrasher al øl før fat / flasking. Meiner me får bedre øl

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Vi kjøpte ferdig øl pakke fra vestbrygg. Fikk med 2 pk gjær som vi brukte. Mesketemp:66 grader, men krøp opp mot 70 en gang i løpet av mesketiden. OG var 1055.
 
Har du hatt oppmot 70 grader under mesking vil du nok få eit litt søtt øl. Men la det stå nokre dager til og sjekk FG. Ølet vil heilt sikkert verte bedre en mykje du får kjøpt på Rema

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Målte du FG/SG med en oechslevekt eller refraktometer?
Refraktometeret vil gi "andre" verdier når det er alkohol innblandet, men det finnes kalkulatorer for å regne ut rett SG i så fall.
En oechslevekt er mer presis uansett, og påvirkes ikke av alkoholinnholdet.
 
Målte med oeschel vekt :) ja, var litt tabbe det der med mesketemperaturen. Har lært av det til neste brygg! Vi får satse på at det blir øl av det uansett :)
 
Hei igjen. Nå har jeg målt 3 ganger over 4 dager. Og FG ligger fremdeles på 1021. Tror dere dette blir helt udrikkelig, eller ville dere flasket og latt det stå til?
 
kan jo prøve å sette til en liten aktiv starter med wlp 802 den kan kanskje få ned et poeng eller 4
 
Siden du spør om dette ville jeg gjort fint lite. Rugg litt på dunken som et siste tiltak. Kanskje gjæren du rister (men ikke rist dunken!) opp tar seg et jafs på veien ned igjen. F.eks så fikk Borander sin citruspils en FG på 1.018 eller noe når target var nærmere 1.007 på crow. Smakte finfint det. Hvis du ikke vet hvordan den skal smake fra før så blir det godt i de fleste tilfeller :)
 
Tilbake
Topp