For høy OG. Kan jeg b blande inn vann?

skr1970

Norbrygg-medlem
Brygget en sats på lørdag. Hadde et mål om OG på 1,060 ish. Og 37 liter til gjæring. Endte på 33 liter til gjæring og OG på 1,071. Kan jeg tilsette 4 liter vann for å komme nærmere målet
Tenkte ikke på dette før etter det hadde stått til gjæring i 2 dager.
 
Da er jeg redd det er for sent. Du kan jo eventuelt tørrhumle livskiten ut av batchen din og si det var med vilje ;)

Hva slags øl er det forresten?
 
Du kan alltids vanne det ned litt etter endt gjæring hvis du vil ha ned styrken. Har gjort det selv på noen batcher og det er helt uproblematisk.
 
Det var en IPA i utgangspunktet. I følge stil guiden til beersmith kvalifiserer det nå til en imperial IPA. Så vi får se. Batcher er fordelt i 2 kar så kanskje jeg tester å blande ut en av dem.
 
Jeg tilsatte 4 liter kokt, avkjølt vann ved flasking av en 21 liters batch med Dortmunder Export på OG 1057 FG 1008. Den ble helt utmerket.
 
Finnes en formel for å beregne "ny" OG?
Gjør det enkelt: antall liter originalt x ABV / liter etter utvanning, så får du ny ABV. Bytter du liter etter utvanning med ønsket ABV får du antall liter du totalt trenger (og dermed hva du må vanne ut med).
 
Gjør det enkelt: antall liter originalt x ABV / liter etter utvanning, så får du ny ABV. Bytter du liter etter utvanning med ønsket ABV får du antall liter du totalt trenger (og dermed hva du må vanne ut med).

Jeg har nå 23 liter i bøtta nå med en OG på 1056 å forventa FG på 1010. Dette skulle bli ca 6%. Ønske er ca 5%.
Så 23x6/5=27,6 , så da må jeg tilsette 4,6 liter? Når er det anbefalt å tilsette dette? Sammen med sukkerlaken høres mest lettvint ut.
 
Det er absolutt ingen problem det og det er nettopp slik mange kommersielle industribryggerier gjør det. De brygger høyere og vanner ut senere ved flasking. Om du flaskekarbonerer kan du slå to fluer i samme smekk og koke sukkerlaken med ekstra vann.
 
Sist redigert av en moderator:
Om brygget har gjæret ferdig og man ønsker å få ned alkoholprosenten litt ved å tilsette kokt vann.

Hvordan regner man ut ny alkoholprosent?
Eks: OG: 1070, FG:1011 = ca 7,7%
Hvor mye vann må tilsettes for å få feks 6%?
 
Volum * nåværende ABV / ønsket ABV - orinalt volum = hvor mye du må tilsette.

Hvis du har 23 liter i bøtta, blir det 23 * 7,7/6 = 29,51, altså må du tilsette 6,51 liter vann.
 
Tilbake
Topp