For høyt trykk ved tapping fra King Keg

ludde

Norbrygg-medlem
Jeg har et Geordie lager (Europris) stående på en King Keg til modning og tar jevnlige smaksprøver :). Det er iallefall kullsyre i, eller masse trykk i den for når jeg åpner kranen så spruter det ganske heftig ut... Det spruter så kraftig at det ikke er noe særlig kullsyre igjen i glasset, derimot så er det masse skum. Smaken er fortsatt litt fersk. Tappet noe på flasker, og der er smaken mindre fersk, så det virker som flaskene har modnet mer enn keg'en...

Uansett, er det noe lurt jeg kan gjøre for å minske trykket slik at jeg får litt kullsyre igjen oppi glasset? Sette på en slange på kranen kanskje?
 
Hm, tja!

En slik slange (lang og tynn) må det være en kran i enden på for at den skal fungere. Dvs. sette slangen på med en slangeklemme eller no, og så ha kranen på keg'en åpen hele tiden.

Den andre løsningen (om du mistenker den for å ha for mye kullsyre) er å tappe av litt kyllsyre. Ser for meg at det kan bli litt tricky å beregne hvor mye for å unngå att de siste slumpene skal bli for blasse.

JonP
 
Takk for svar :). Skal prøve å slippe ut litt trykk i ventilen i lokket og se om det hjelper.
 
Tilbake
Topp