For lang tid i gjæringskar?

Jeg satte en hveteøl den 17. september.
Denne tok helt av under stormgjæringen, og den varte i nesten én uke.
For to uker siden hadde det vært stille i gjærlåsen et par dager, så jeg tok fram hydrometeret. Målingen viste at det var ca klar for flasking, så da planla jeg ny måling og flasking to dager senere. Men i løpet av denne tiden re-startet gjæringsprosessen, og nå er det igjen full fyr i gjæringskaret. Et stykke unna stormgjæringen, men brygget er ganske aktivt for å si det sånn.
Temperaturen har jeg hatt god kontroll på, og brygget har hele veien vært mellom 18-20 grader(var oppe i 21 under stormgjæring).
Gjæren har temp. på 18-22 grader.

I forhold til dette har jeg to spørsmål.
1: Hva er den mest sannsynlige årsaken til at brygget virket ganske ferdig, for så å plutselig sparke igang igjen?
2: Nå som det har gått fem uker, er det noen fare for at hveteølen har stått for lenge i gjæringskaret? Eventuelt tips for å finne ut av dette?
 
Har du målt det etter at det sparket igang igjen? Det høres veldig rart ut. Hvilken gjærtype har du brukt? Hveteølgjærene jeg har brukt iallefall har det aldri vært noe mikkmakk med.
 
Mål SG. Dersom den ikke har endret seg nevneverdig, er det frislipp av CO2 du hører. Dersom den beveger seg mot 1.000, har du en infeksjon.
Den har ikke stått 'for lenge' på gjæringskaret. Dersom det er en infeksjon, ville du trolig ha fått denne på flaskene også
 
SG er lik som sist jeg målte. Med feilmargin, ligger det på 1011/1012.
Brygget smaker dog noe mer bittert enn sist, men ingen usmaker som jeg kan finne. Er det SG som er den beste rettesnoren for om det har gått infeksjon, eller er det da liten sannsynlighet for dette uansett når ølen står såpass lenge, og SG er så stabil over et par uker?
Miguel; tips til hveteøl-gjær? Jeg brukte den som fulgte med i Europris-kittet, og som skal være helt kurant ift. det jeg har klart å lese meg opp på.
 
Flytende gjær, 380/300 etc er de klassiske.

Hvis SG er samme som sist du målte så har det ikke vært noe gjæraktivitet.
 
Tilbake
Topp