For lav OG?

palve

Jeg brygger, as I speak, og er 5 minutter unna å starte kjøling før tapping til gjæringskar. Sjekker OG, og får kun 1025... Dette er min første batch, og jeg tror jeg skyter hele kokekjelen og resten av utstyret om dette går gæærnt... Har kokt 55 minutter med lokk, og synes reduseringen er lav. Kan det være årsaken? For mye væske? Bør jeg koke litt over tiden for å redusere? Hva skjer med humlen da?

Hadde vært takknemlig for svar, og beklager klønete spørsmål fra en nybegynner..

mvh
Pål

66 grader i 60 min, deretter opp på 78 og skyllet kjelen opp til de 26 literne oppskriften tilsier. Kokte med lokk første 40 min.

Ingen poeng å koke med lokk. Fordamping under kok fjerner dms (usmak). Målte du SG før kok? Målte du ved 20 grader eller høgare?

Vel, nybegynner, som sagt. Jeg målte OG på varm vørter... Når jeg tapper til gjæringskar (18grader) måler jeg plutselig 1054 - helt i tråd med oppskriften :) Lettet og glad, da blir det kanskje 5% da? :)

Når du flasker ølet om 14 dager, så måler du FG, så kan du rekne ut %. Ligg kalkulatorer på nett, kan sjølv anbefale brewersfrien.com.

RDWHAHB!

Takk Sølve, da forstod jeg feilen :)

Hva er rett temperatur å måle OG? & FG - Om man måler ved omtrent samme temperatur er man vel nogenlunde sikker, eller?

Nå gleder vi oss til det putrer i gjærlåsern :)

/Pål

Hydrometeret er kalibrert ved 20 grader vanligvis, dvs at det viser 1.000 i reint vatn ved 20 grader. Alt over eller under vil vise feil. Det ligg kalkulator for korrigering av dette på bl.a. brewersfriend, men eg opplever at dette er veiledene, ikkje nøyaktig. Ved bruk av refraktometer er det lettare å måle nøyaktig, då desse kun treng et par dråper vørter.

Tilbake
Topp