syver rudi
Norbrygg-medlem
Har brygga 50 liter California common og har bare 2 pakka MJ M44 US West coast tilgjengelig. Dette vert vel i minste laget. Har en del Nottingham og Safale US-05 tilgjengeleg,kan noko av dette brukast i tillegg?
Har brygga 50 liter California common og har bare 2 pakka MJ M44 US West coast tilgjengelig. Dette vert vel i minste laget. Har en del Nottingham og Safale US-05 tilgjengeleg,kan noko av dette brukast i tillegg?
Takker for svar,jeg rehydrerte gjæra og oksygenerte vørteren så da satser vipå at det blir bra.Det sies at det gjerne er en god del flere celler i posene enn det som er oppgitt. Fabrikantene må vel sikre seg mot å bli tatt i å selge noe som ikke holder hva det lover. Og samtidig kanskje også selge noen poser ekstra?
Så jeg tror også du kan ta det med ro.
Takker for svar,jeg rehydrerte gjæra og oksygenerte vørteren så da satser vipå at det blir bra.
Dere fikk rett,kraftig stormgjæring nåDa har du gjort det du skulle og litt til. Strengt tatt trenger du hverken å rehydrere eller å tilsette oksygen når du bruker tørrgjær til å brygge normalsterkt øl. Men det skader ikke, heller.
Helt likegyldig er vel ikke om man rehydrerer eller ikke?Da har du gjort det du skulle og litt til. Strengt tatt trenger du hverken å rehydrere eller å tilsette oksygen når du bruker tørrgjær til å brygge normalsterkt øl. Men det skader ikke, heller.
Helt likegyldig er vel ikke om man rehydrerer eller ikke?
#FrankD disponerer mikroskop – og har telt overlevelsesprosenten ved rehydrering og dryssing i vørter. Såvidt jeg husker var tallenene ved rehydrering 86 % og ved dryssing 34 %. En ganske stor forskjell. Å drysse to pakker i 50 liter vørter tror jeg hadde blitt altfor lite levende gjær.
Jeg har bare telt hvor mye som er i live etter dryssing eller rehydrering. Og det Kurt skriver om 86/34 var riktig. Jeg har målt noen ganger etter dette og får litt forskjellige tall. Uansett er det stor forskjell på rehydrere i vann og drysse i vørter. Alt etter OG.
Hvor mange celler som er i ei pakke er fremdeles et mysterium.
Hvis man leser databladet til US05 så står det at man skal 50-80 gram pr hektoliter. Med 50g pr hektoliter blir det 0,5gram/liter.
Og da må man ha 12,5 gram på en dunk. Og så leser man noe annet på gjærpakka. Den skal holde til 30 liter.
Jeg kjørte en test i sukkerlake med OG 1,052 og OG 1,064. Jeg tenkte å se hvordan de formerte seg.
De formererer seg ikke i sukker.... Ikke helt riktig, men det var så å si ikke endring i SG i løpet av 4 dager.
Jeg kom over denne når jeg lette etter info.
http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2010/07/2010_TT_EN_HD.pdf
Jeg fikk svar fra Fermentis for litt siden av hvis en pakke er oppbevart i kjøleskap hele veien så er viability 60% ifht pakkedato.
Var egentlig bare noe info folk kan tolke som de vil. Men fermentis oppgir 6mrd celler per gram, og dette er noe ved utløpsdato slik at de har sitt på det tørre. Viabilityen synker heller ikke linjært. Så dette skapte vel egentlig bare litt mer forvirring, siden bryggekalkulatorer oppgir ca 18mrd pr gram, men 6mrd + 40% er ikke 12mrd engang..Hva betyr det?
Var egentlig bare noe info folk kan tolke som de vil. Men fermentis oppgir 6mrd celler per gram, og dette er noe ved utløpsdato slik at de har sitt på det tørre. Viabilityen synker heller ikke linjært. Så dette skapte vel egentlig bare litt mer forvirring, siden bryggekalkulatorer oppgir ca 18mrd pr gram, men 6mrd + 40% er ikke 12mrd engang..
Eg òg har vanskeleg for å vite kven eg skal stole på. BF sin kalkulator har eit slags kompromiss på 10 bill/g. Kanskje det er eit bra utgangspunkt. Gahr sa rett nok at Mr.malty alltid funkar, og dei oppgir 20 bill/g.
Ikke at jeg får dette på noensomhelst måte til å bli 6 mrd, men man må vel ta utgangspunkt i 18 mrd tallet og regne seg bakover siden det er %, og ikke motsatt. Så 40% av 18 = 7,2 mrd og ikke 6 mrd. Men det kan tenkes jeg misforstår helt nå. Ikke første gang, i såfall.Var egentlig bare noe info folk kan tolke som de vil. Men fermentis oppgir 6mrd celler per gram, og dette er noe ved utløpsdato slik at de har sitt på det tørre. Viabilityen synker heller ikke linjært. Så dette skapte vel egentlig bare litt mer forvirring, siden bryggekalkulatorer oppgir ca 18mrd pr gram, men 6mrd + 40% er ikke 12mrd engang..
Ikke at jeg får dette på noensomhelst måte til å bli 6 mrd, men man må vel ta utgangspunkt i 18 mrd tallet og regne seg bakover siden det er %, og ikke motsatt. Så 40% av 18 = 7,2 mrd og ikke 6 mrd. Men det kan tenkes jeg misforstår helt nå. Ikke første gang, i såfall.