For lite gjær/krise?

syver rudi

Norbrygg-medlem
Har brygga 50 liter California common og har bare 2 pakka MJ M44 US West coast tilgjengelig. Dette vert vel i minste laget. Har en del Nottingham og Safale US-05 tilgjengeleg,kan noko av dette brukast i tillegg?
 
Står på pakken at 1 pakke er nok til 23 liter, og du har 2 pakker. Hadde det vært meg, så hadde jeg ikke stresset med mer gjæren, og bare brukt de to pakkene. Men det er meg :)
 
Har brygga 50 liter California common og har bare 2 pakka MJ M44 US West coast tilgjengelig. Dette vert vel i minste laget. Har en del Nottingham og Safale US-05 tilgjengeleg,kan noko av dette brukast i tillegg?

Det sies at det gjerne er en god del flere celler i posene enn det som er oppgitt. Fabrikantene må vel sikre seg mot å bli tatt i å selge noe som ikke holder hva det lover. Og samtidig kanskje også selge noen poser ekstra?

Så jeg tror også du kan ta det med ro.
 
Det sies at det gjerne er en god del flere celler i posene enn det som er oppgitt. Fabrikantene må vel sikre seg mot å bli tatt i å selge noe som ikke holder hva det lover. Og samtidig kanskje også selge noen poser ekstra?

Så jeg tror også du kan ta det med ro.
Takker for svar,jeg rehydrerte gjæra og oksygenerte vørteren så da satser vipå at det blir bra.
 
Takker for svar,jeg rehydrerte gjæra og oksygenerte vørteren så da satser vipå at det blir bra.

Da har du gjort det du skulle og litt til:). Strengt tatt trenger du hverken å rehydrere eller å tilsette oksygen når du bruker tørrgjær til å brygge normalsterkt øl. Men det skader ikke, heller.
 
Denne tråden sparka meg i gang til å lese om tørrgjær, og det kan virke som om 18 milliardar celler per gram er godkjent påstand (ref. Brad Smith)? I det tilfellet så er vel to pakkar i det minste laget? Tørrgjæren du brukte er på 10 gram per pakke, så Mr.Malty seier óg at 20 gram er for lite. Tok OG på 1.055 som utgangspunkt. Ville ikkje dette føre til eit underpitcha øl? Eg prøver ikkje å ta nattesøvnen din her syver, vil berre lære meir og forstå. :)

Har eg rekna feil eller misforstått? Har underpitcha mykje øl i mitt fyrste år som bryggar, og fått mykje fusel. Dermed veldig redd for å tilsette for lite gjær.

Forvirrande at fabrikantane og kalkulatorane oppgir såpass avvikande tal. Er vel forsikring og salstriks som du seier Finn. Eg les at mange tar Mr. Malty for å vere godt nok.

Skjermbilde 2017-02-22 kl. 09.53.26.png Skjermbilde 2017-02-22 kl. 09.56.46.png
 
Da har du gjort det du skulle og litt til:). Strengt tatt trenger du hverken å rehydrere eller å tilsette oksygen når du bruker tørrgjær til å brygge normalsterkt øl. Men det skader ikke, heller.
Helt likegyldig er vel ikke om man rehydrerer eller ikke?
FrankD disponerer mikroskop – og har telt overlevelsesprosenten ved rehydrering og dryssing i vørter. Såvidt jeg husker var tallenene ved rehydrering 86 % og ved dryssing 34 %. En ganske stor forskjell. Å drysse to pakker i 50 liter vørter tror jeg hadde blitt altfor lite levende gjær.
 
Sist redigert:
Helt likegyldig er vel ikke om man rehydrerer eller ikke?
#FrankD disponerer mikroskop – og har telt overlevelsesprosenten ved rehydrering og dryssing i vørter. Såvidt jeg husker var tallenene ved rehydrering 86 % og ved dryssing 34 %. En ganske stor forskjell. Å drysse to pakker i 50 liter vørter tror jeg hadde blitt altfor lite levende gjær.

Nå husker jeg selvfølgelig ikke hvem som sa det - lurer på om det var Espen Lothe i gjærepisoden til Vestkast - men jeg har i alle fall hørt noen referere en uttalelse fra en representant for Fermentis som gikk ut på at man like gjerne kunne drysse tørr alegjær rett i vørteren.

Om de tallene der er riktige (jeg husker tråden), skulle du komme vesentlig dårligere ut med to pakker drysset rett i vørteren enn med ei pakke rehydrert. Hadde det vært sånn, kunne produsentene umulig tilrå å drysse tørrgjæren rett oppi, så med all respekt for @FrankD og mikroskopet hans, så må det være en feilkilde her.

Jeg bruker ikke mye tørrgjær, men jeg har praktisert begge framgangsmåtene, og kan ikke si det gikk dårligere når jeg heiv gjæren rett oppi. Men jeg skal innrømme at jeg stort sett har rehydrert, bare for å være på den sikre siden. Og med lagergjær bør man visst helst rehydrere, så da jeg brygget pils med 34/74 nå, rehydrerte jeg etter alle kunstens regler:) (laget stor starter på to pakker).

Jeg tror 2 pakker på 50 liter normalsterkt øl går greit. Eller rettere sagt, jeg er temmelig sikker på det. Når folk jeg kjenner jevnlig lager godt øl når de strør én pose rett i vørteren til en batch med kraftig IPA, så ser jeg ikke hvordan det kan bli så galt med to poser på det dobbelte til et svakere øl. Jeg skal ikke gå så langt som til å anbefale å gjøre det, men hadde jeg av en eller annen grunn måttet gjøre det, hadde jeg ikke sovet dårlig av den grunn. Ikke etter noen flasker med enposes-IPA, i alle fall;).
 
Jeg har bare telt hvor mye som er i live etter dryssing eller rehydrering. Og det Kurt skriver om 86/34 var riktig. Jeg har målt noen ganger etter dette og får litt forskjellige tall. Uansett er det stor forskjell på rehydrere i vann og drysse i vørter. Alt etter OG.
Hvor mange celler som er i ei pakke er fremdeles et mysterium.
Hvis man leser databladet til US05 så står det at man skal 50-80 gram pr hektoliter. Med 50g pr hektoliter blir det 0,5gram/liter.
Og da må man ha 12,5 gram på en dunk. Og så leser man noe annet på gjærpakka. Den skal holde til 30 liter.
Jeg kjørte en test i sukkerlake med OG 1,052 og OG 1,064. Jeg tenkte å se hvordan de formerte seg.
De formererer seg ikke i sukker.... Ikke helt riktig, men det var så å si ikke endring i SG i løpet av 4 dager.

Jeg kom over denne når jeg lette etter info.
http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2010/07/2010_TT_EN_HD.pdf
 
Jeg fikk svar fra Fermentis for litt siden av hvis en pakke er oppbevart i kjøleskap hele veien så er viability 60% ifht pakkedato.
 
Jeg har bare telt hvor mye som er i live etter dryssing eller rehydrering. Og det Kurt skriver om 86/34 var riktig. Jeg har målt noen ganger etter dette og får litt forskjellige tall. Uansett er det stor forskjell på rehydrere i vann og drysse i vørter. Alt etter OG.
Hvor mange celler som er i ei pakke er fremdeles et mysterium.
Hvis man leser databladet til US05 så står det at man skal 50-80 gram pr hektoliter. Med 50g pr hektoliter blir det 0,5gram/liter.
Og da må man ha 12,5 gram på en dunk. Og så leser man noe annet på gjærpakka. Den skal holde til 30 liter.
Jeg kjørte en test i sukkerlake med OG 1,052 og OG 1,064. Jeg tenkte å se hvordan de formerte seg.
De formererer seg ikke i sukker.... Ikke helt riktig, men det var så å si ikke endring i SG i løpet av 4 dager.

Jeg kom over denne når jeg lette etter info.
http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2010/07/2010_TT_EN_HD.pdf

Flott lenke; takk:)!

Dette er vel et vesentlig stykke info fra fermentis: "Fermentis yeast can be rehydrated with sterile water or sterile wort.
Whatever media is chosen it is compulsory to assure its sterility." De sier ikke noe om at det ene er å foretrekke framfor det andre. Å drysse rett i dunken er jo også å rehydrere, selvfølgelig. Problemet er helst temperaturen. Ideelt skal den være 25-29 grader, sier Fermentis, og da passer det dårlig å drysse den i dunken. De gir en detaljert anvisning på hvordan man skal tappe av vørter et kvarter inn i kokingen. Når det likevel ser ut til å fungere greit i praksis å rehydrere i dunken, tenker jeg at det ikke kan være veldig kritisk om man gjør det. På pakka står det jo bare "Sprinkle into wort" - hvilket er nokså upresist hvis man mener temperaturen er veldig viktig.

Snålt at tørrgjæren ikke formerer seg i sukker. Det er jo ellers noe gjæren kaster seg over med stor appetitt. Noen har jo til og med laget starter på sukkerlake - hvilket sikkert er en sabla dårlig idé, på linje med å fore unger med bare søtsaker.
 
Hva betyr det?
Var egentlig bare noe info folk kan tolke som de vil. Men fermentis oppgir 6mrd celler per gram, og dette er noe ved utløpsdato slik at de har sitt på det tørre. Viabilityen synker heller ikke linjært. Så dette skapte vel egentlig bare litt mer forvirring, siden bryggekalkulatorer oppgir ca 18mrd pr gram, men 6mrd + 40% er ikke 12mrd engang..
 
Var egentlig bare noe info folk kan tolke som de vil. Men fermentis oppgir 6mrd celler per gram, og dette er noe ved utløpsdato slik at de har sitt på det tørre. Viabilityen synker heller ikke linjært. Så dette skapte vel egentlig bare litt mer forvirring, siden bryggekalkulatorer oppgir ca 18mrd pr gram, men 6mrd + 40% er ikke 12mrd engang..

Tall!! - jeg er jo bare en stakkars filolog med liten forstand:(.
 
Eg òg har vanskeleg for å vite kven eg skal stole på. BF sin kalkulator har eit slags kompromiss på 10 bill/g. Kanskje det er eit bra utgangspunkt. Gahr sa rett nok at Mr.malty alltid funkar, og dei oppgir 20 bill/g.
 
Eg òg har vanskeleg for å vite kven eg skal stole på. BF sin kalkulator har eit slags kompromiss på 10 bill/g. Kanskje det er eit bra utgangspunkt. Gahr sa rett nok at Mr.malty alltid funkar, og dei oppgir 20 bill/g.

Jeg har kun brukt Mr.Malty til tørrgjær og det har alltid fungert prima.
 
Var egentlig bare noe info folk kan tolke som de vil. Men fermentis oppgir 6mrd celler per gram, og dette er noe ved utløpsdato slik at de har sitt på det tørre. Viabilityen synker heller ikke linjært. Så dette skapte vel egentlig bare litt mer forvirring, siden bryggekalkulatorer oppgir ca 18mrd pr gram, men 6mrd + 40% er ikke 12mrd engang..
Ikke at jeg får dette på noensomhelst måte til å bli 6 mrd, men man må vel ta utgangspunkt i 18 mrd tallet og regne seg bakover siden det er %, og ikke motsatt. Så 40% av 18 = 7,2 mrd og ikke 6 mrd. Men det kan tenkes jeg misforstår helt nå. Ikke første gang, i såfall.
 
Ikke at jeg får dette på noensomhelst måte til å bli 6 mrd, men man må vel ta utgangspunkt i 18 mrd tallet og regne seg bakover siden det er %, og ikke motsatt. Så 40% av 18 = 7,2 mrd og ikke 6 mrd. Men det kan tenkes jeg misforstår helt nå. Ikke første gang, i såfall.

Jeg kan ikke prosentregning.. men jeg tok vel utgangspunkt i feil tall ja
 
Tilbake
Topp