For lite kullsyre i Mild

JHenrx

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget en Mild etter oppskriften til Gahr, og den ble god og smaksrik til tross for lavt alkoholinnhold, men etter nesten to uker til karbonering, er det fortsatt svært lite kullsyre i ølet. Jeg primet med 6 g/liter som ble blandet i hele batchen før tapping slik jeg alltid gjør, så det kan ikke være skjev fordeling av sukkeret, og mengden burde holde. Jeg brukte WLP002, og jeg merket at den var svært flokkulent. Kan det tenkes at det har blitt med for lite gjær på falskene slik at den ikke har klart å gjøre jobben? Er det sjanse for at det kan bli mer hvis jeg bare lar det stå i romtemperatur en stund til? Noen som har forslag til hva det kan være, eller hva jeg kan gjøre.
 
Mild trenger lite kullsyre. La de stå varmt 20-23 grader en uke til så blir det nok.
 
002 er ei flyndre ja, så i noken tilfeller kan man få problem med 002 og piming, men om du får ein fin liten skumtopp når du heller det i glasset og om ølet prikker litt på tungespissen, ville eg ikkje gjort noko med det. På engelske puber hvor dei serverer rett fra casken uten pumpe, så hender det stadig at man får mild og div. ale med kun ein liten søt såpeboble-head. Litt av sjarmen :ilike: . 
 
Jeg liker Mild godt som tørstedrikk, og har tenkt å lage mer av den. Jeg lot denne stå ca 2 uker til gjæring før flasking, og da var ølet klart. Hadde det vært en ide ved neste brygg å flaske det på et tidligere tidspunkt (gjæringen var ferdig etter noen dager), og ikke gitt gjæren så mye tid til å "rydde opp", og dermed også klumpet seg sammen på bunnen?
 
Brygget denne milden med wlp002 og primet med 5-6 gram/liter. Etter to uker var den så å si uten karbonering. Den er nå fire uker siden jeg flasket, men er på ferie, så har ikke fått testet på en stund. Går bare å venter på at ferien skal være over slik at jeg kan komme meg hjem og smake:)

Neste gang skal jeg gjøre som nøgne og ha litt danstar nottingham tørrgjær i hver flaske.
 
Min mild ble ikke så verst. Det tok sin tid, men det ble kullsyre etter flere uker på flaske. Selv om den ikke akkurat skummer over (og det skal den vel heller ikke), så er den ikke død, men helt ok. Så du skal nok se at når du kommer hjem fra ferie, så er det passelig med kullsyre for mild.
Jeg har en Best Bitter på gjæringskaret nå hvor jeg har brukt WLP002. Det er jo en litt spesiell gjær som er svært flokkulent, og legger seg som en ganske fast kake på bunnen, noe som gjør at man kan så godt som tømme flaska uten at det kommer med bunnfall. Men denne egenskapen gjør kanskje også at det ikke blir med så mange gjærceller når man flasker. Jeg har en tanke om å ta noe av gjæren fra bunnen når jeg stikker om, og ha bittelitt på hver flaske før jeg fyller dem. Høres det fornuftig ut, eller har det ikke noe for seg?
 
Tilbake
Topp