For mye "malt" smak?

Hei. Smakte på en fersk pils igår. Synes mange av mine brygg smaker litt for mye malt(av mangel på kunnskap så vil jeg beskrive det som en korn/malt smak), det er ikke en vond smak men ville ha tonet den ned litt. Vet dere hva som kan være årsaken til denne smaken? Oppskriften for akkurat denne pilsen er som følger:

Batch Size (L):          20.0
Total Grain (kg):        4.700
Total Hops (g):          100.00
Original Gravity (OG):    1.053  (°P): 13.1
Final Gravity (FG):      1.013  (°P): 3.3
Alcohol by Volume (ABV):  5.21 %
Colour (SRM):            6.7  (EBC): 13.1
Bitterness (IBU):        35.8  (Tinseth)
Brewhouse Efficiency (%): 60
Boil Time (Minutes):      90

Grain Bill
----------------
3.000 kg Pilsner (63.83%)
1.000 kg Dry Malt Extract - Light (21.28%)
0.500 kg Munich I (10.64%)
0.200 kg Caramalt (4.26%)

Hop Bill
----------------
80.0 g Saaz Pellet (3.6% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (4 g/L)
20.0 g Saaz Pellet (3.6% Alpha) @ 5 Minutes (Boil) (1 g/L)

Ser dere noen "feil" her? Gjær var litt overkill, 3 pakker saflager w34/70. Men synes jeg har hatt den smaken med andre gjær også.

1, Det kan ha sammenheng med malttypen du har brukt
2, Det kan være at mesketamperaturen har vært litt for høy
3, det kan og være at du ikke har fått oskygenert vørteren nok, slik at du har fått mindre utgjæring enn du vil og dermed sitter igjen med en søt/korn smak( det har jeg gjort)

Men uansett så forandrer smaken på pils seg etter lagringsperioden.
Så hvis ikke du har gjort det, sett den kaldt(2`c) i en måneds tid, så vil smaken forandre seg og bli mer balansert i forhold til når den er helt fersk.

Det bernts sa.

Både munich og spraymalt vil bidra til mer maltpreg på ølet.
Du kan jo prøve å brygge en pils med kun pilsnermalt. Hvis det ikke har samme smak kan du jo blande deg frem til en passende miks.

Ellers er lagring spesielt viktig for lager. (derav navnet) Sett det kaldt og gi det noen uker så blir det sikkert godt :)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Jeg har aldri brygget en lager, men er enig i at Munich kan bidra til maltsmaken. Nylig har jeg lest at innholdet av klorid i bryggevannet fremhever maltsmaken på ølet og at forholdet mellom klorid og sulfat kan tippe ølet mot henholdsvis mot malpreg og humlepreg. John Palmer kaller det "Chloride to Sulfate ratio" og han snakker om det i denne videoen om bryggevann:

http://www.youtube.com/watch?v=zJj__jEkFUE

Jeg har vært ute for samme "problem" med flere brygg, en julebock , og en staut .

julebocken var nesten på vei i vasken,( søt rå korn smak) da jeg tenkte den kunne ha godt av lagring ..  :idea:  skader ikke å la den stå ,,  flasker har jeg nok av så det var bare å brygge videre

stauten var vinøs og smakte bål ,, ca 10 % denne og kunne godt få stå litt,,

her er kluet ..  nå 2 mnd etter smaker de begge himmelsk, desverre ble det litt prøvesmaking underveis så jeg har nok bare 4-5 l igjen til jul , men disse er deilig nå, så brygger på nå så disse kan få stå til over nyttår.. 

LA DE STÅ og du vil bli overasket hvor mye de kommer seg..  brygg mer

Tilbake
Topp