For mye vann, sg og dry hopping

Hei! Gjort mye rart med mitt første brygg. Et sett American pale ale fra young's brew. Maltekstrakt osv altså.
Hadde tidlig bestemt meg for å være veldig nøye på rutinene, sånn at mitt første brygg ikke skulle skremme meg vekk fra å prøve mange ganger, men presterte å ha 3 liter for mye(skulle være sluttmengde på 24 liter, ikke 27 som jeg endte på). Oksygenerte kanskje litt dårlig også. første SG-måling gav 40-42, noe som var litt lavere enn forventet, men den ekstra vannmengden forklarte vel dette greit. Oppskriften sa at jeg skulle tilsette humlepelletsene når SG havnet på rundt 10. Dette havnet jeg på etter 15 dagers opphold i en konstant 22 grader varm bod. Var lenge i stuss på om jeg skulle tilsette det nå siden orginal-sg var litt lav. Men gjort er gjort.

Det er gått 2 dager, og pelletsene flyter litt fremdeles. bobler litt gjennom de også, men en måling viste at SG'en tilsynelatende ikke var falt stort etter jeg tilsatt humlen, så kan vel ikke ha vært alt for mye gjæraktivitet?

Noen med peiling som kan kommentere løpet? Lurer litt på om jeg har tilsatt humlen for tidlig. Men jeg tenker å gjøre en måling til om enn 2 dager og se om det har skjedd noen endring.
 
Du har nok ikke tilsatt de for tidlig. De fleste tilsetter en gang etter at stormgjæringen er over, men før FG er nådd for å tappe ølet rundt dag 14 ish, men det varierer.

Ingen skjede er skadd. Når du har stabil måling kan du tappe. Etter femten dager på 22C så er nok gjæringen over og du kunne i teorien tappet nå (hvis FG er nådd) men siden du akkurat har tilsatt humla så bør du vente noen dager til slik at den får god virkning.
 
Var redd den kanskje var litt senere enn de forventede 15 dagene(ifølge oppskriften) siden oksygeneringen kanskje var litt tam og at jeg kunne forvente lavere FG mot slutten av gjæringen siden andelen vann(10 prosent for mye blir det vel nesten) var noe høyere enn det var meningen.

Venter no uansett 2 dager til og sjekker SG da så jeg vet om det er mye aktivitet på gang der fremdeles. Men som sagt, det boblet gjennom humlepellet-laget når jeg åpnet for å sjekke SG.
 
Kan være at du har hatt en liten temperaturøkning rundt da du kikket i karet. Da vil gassen frigjøres fra væsken og det bobler, det betyr ikke at det fortsatt gjærer. FG er som regel nådd en god stund før 15 dager i ales.
 
Vil vel også frigjøre co2 pga humlepartiklene som flyter rundt så boblene har noe å "gro" på.
 
Tilbake
Topp