For rask gjæring?

Jeg poster her, siden det er min første på dette forumet.

Første forsøk på ølbrygging ble gjennomført med Nøgne Øs starter kit med Pale Ale Brew Kit. Den har stått på flaske en uke nå, og jeg har et par spørsmål etter å ha prøvesmakt sammen med en original polkjøpt Pale Ale:

- Det sto på pakka at gjæringen ville ta fra 3-7 dager. Hos meg var ploppingen oppi ett minutt etter 1,5-2 dager. Kan jeg ha hatt for lite gjær? Er det andre årsaker som kan gjøre at dette gikk så fort?
- Kan det være noen enkle nybegynnerfeil jeg har gjort?
- Hvor nøye er det med temperaturen under mesking? Veiledningen sa 64-70 grader, men det var umulig å holde høy nok temp (prøvde håndkle), uten å fyre på, men da steg også tempen ganske kraftig i deler av gryta. Kan dette ha noe å si for smaken?

Ølet er ikke gjennomsiktig, som det skal være (nesten, i alle fall). Det smaker 'greit', men har et sterkt hint av gjær, særlig mot bunnen av flaska. Var nøye med rengjøring, men brukte munnen på heverten.

På forhånd takk! :)
 
  • Like
Reaksjoner: Ols
Hovedregelen for gjæring av ale i hjemmebrygging er 14 dager. Etter f.eks 5 dager er den enda masse uoppgjort nedi gjæringsbeholderen. Det er også vanlig at gjæringen avtar etter bare et fåtall dager og ploppinga reduseres til under minuttet, men ølen er ikke nødvendigvis ferdig. Mesketemeratur er ikke kritisk for å få et godt øl, du kan få et annet øl en det som var tiltenkt, men vanligvis blir det godt likevel.

Ølet blir klart etterhvert. Man kan gjøre tiltak for å få det til å klarne raskere, men det klarner opp med tid. Kort tid til gjæring vil gi mye bunnfall og et øl som bruker lengre tid på å klarne.

Her er forøvrig en tråd ikke helt ulik hva du kan tenkes å lure på :)

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14489.msg141269.html#msg141269
 
Da kan jeg melde at dette ølet smakte meget sterkt av gjær. Det har ikke gjennomsiktigheten til Pale Ale, og mangler en distinkt maltsmak fra originalen. Spent på neste runde...
 
Jeg har nå hatt en american pale ale stående i 12 dager til gjæring. Det hadde passet veldig bra og flasker det i kveld. Jeg har en FG på 1010. Bør jeg vente et par dager til? Er det krise å flaske det i kveld?
 
Bruk ikke munnen på heverten. Du tilfører bakterier som gir infeksjon.

Angående meskingen: Håndkle blir for spedt. Et billig liggeunderlag gir deg et fint materiale til å isolere med. Og så må du være forsiktig når du tilfører mer varme, og røre hele tiden, mens du overvåker temperaturutviklingen med termometer.
 
Bruk ikke munnen på heverten. Du tilfører bakterier som gir infeksjon.

Angående meskingen: Håndkle blir for spedt. Et billig liggeunderlag gir deg et fint materiale til å isolere med. Og så må du være forsiktig når du tilfører mer varme, og røre hele tiden, mens du overvåker temperaturutviklingen med termometer.
Litt seint svar? :)
 
Dette forumet har et litt magert utvalg av emotikoner. Akkurat nå savner jeg nokså sterkt det som på engelsk heter palm-face:p!

Lurer veldig på hvordan det ølet ble:).
 
Ølet ble gjenstand for blindtest med to gode kolleger, hvor kollega 1 hadde gjort sitt eget forsøk (som ble meget bedre), og kollega 2 var der for å smake bare, og vi hadde en butikkøl som tredje glass. Det var samme kvelden jeg lærte sammenhengen mellom øltype og mat/dessert. En ny verden åpnet seg.

Finn Berger fulgte rett instinkt i sitt svar. Mannen har nå begått 17 brygg, med flere i vente. Få av dem har vært ille (kun en juleøl med for mye krydder, i tillegg til denne forferdelige Pale Alen fra Nøgne Ø som jeg tappa etter 2 døgn eller så, for å følge oppskriften).

Er nok litt sporadisk innom forumet, men vet hva en base av nerder er verdt, i nøden. Takk, alle <3
 
Tilbake
Topp