For rask med å stikke om til fat og flask

Hei. Satt en hveteøl og pale ale de siste ukene. Fikk beskjed fra en med mye erfaring at det var greit å stikke om til flaske/ fat etter 4-5 dager på tank. Leser at de fleste bruker 14+ dager. Hva blir resultatet av dette? Begge har hatt stabil SG ved omstikking?

Beste

F
 
Skjønner ikke helt, har du gjæret I 4-5 dager og hatt stabil SG (rekordfart isåfall)....eller har du stukket om etter xx-antall dager til gjæring, holdt det på tank I 4-5 dager (og målt stabil SG) og så tappet på flaske/fat...
 
Hei.

Hatt de 5 dager på gjærtank. Hatt iallfall ca stabil sg fra dag 4-5. Har da lgget på sånn ca 1.1010-15.

Har så stukket om for at det skal lagre feedig og karbonere på flaske og fat. Dette mente den som lærte meg opp var ok ( jobbber mef å selge bryggeutstyr ) men jeg syntes nå det virker rart.

Spørsmålet er om dette øllet da er øselagt eller om det greier å gjøre seg ferdig på fat og i flakse?

Smakte på hveteøllet idag. Har nå stått 2 uker på fat. Det har en underlig etersmak av gjær...

Vil jo nødig helle ut alt sammen heller... Noen tips eller ideer?

Kjører 2 uker på fat heretter.

Beste

F
 
Det går ofte bra å flaske etter 4-5 dager sånn utgjæringsmessig, det er ikke uvanlig å ha stabil FG etter den tidsperioden. Men når ølet flaskes/fates vil gjæra stresses, og den vil ha større problemer med å rydde opp etter seg. Merk at den som oftest vil rydde opp der også, men vil trenge minst like lang tid som den ekstra tiden man vanligvis ville gitt den på gjæringstanken. Så da er det like greit å holde den i gjæringstanken litt lengre. :) Men hvis du karbonerer på fat så ser jeg ingen grunn til å ikke bare sette det på fat, men vente litt tid med å sette på trykk, for å gjøre gjæringstanken ledig for et nytt brygg. IPA er den eneste øltypen jeg tillater meg å flaske tidligere enn 14 dager, de flasker jeg som oftest etter 10 dager.
Dette er basert på mine personlige erfaringer og det jeg har lest, så ikke ta det som et absolutt svar, kan være flere ting på ferde her som jeg ikke vet om :)
 
Tror det er sjelden jeg har vært under 14 dager at jeg har tappet over til fat.. Liker at gjæren får god tid på seg å rydde opp for en rein og god smak.. Pilsen står ofte 3 uker før fylling av fat. Men hei hvis det er mulig etter 5-6 dager og resultatet blir like bra så hvorfor ikke...men av erfaring så har batcher jeg har hatt det travelt med ikke vært så vellykket smakmessig som de som har stått 14+ dager.

Men er jo fremdeles en nybegynner selv og jeg lærer mer etter hvert brygg...

Easybrew
 
Et godt tips kan være å lese over og rette skrivefeil i innleggene dine før du poster dem. Slik blir det mye lettere å lese/ forstå hva du skriver.
 
Tilbake
Topp