For varmt for brygging?

Jeg ser ikke at det skal føre til temperatursjokk, ikke at jeg kan så mye om brygging, men i tillegg til at en kan justere det slik at vannet som strømmer i kjøleren ikke er iskaldt, så vil en liten strøm kaldtvann i ny og ne blandes ganske fort ut i varmeoverføring.
 
Hiver meg på den jeg også. Så lenge man buker moderat vanngjennomstrømning tror jeg ikke temperaturgradienten blir så stor. Skal forresten gjøre en liten test på dette så jeg er på den sikre siden.

Sist øl jeg lagde ble forresten brygget med gjærkaret nedsunket i vann. Oppsettet bestod av en 34 liters kjølebag fylt med vann og to 15 liters vannbeholdere (sammenleggbare kjøpt på clas ohlson) som inneholdte vørteren. En kveil med pvc-slange ble lagt i bunnen hvor vann sirkulerte kontinuerlig (Ca 0.66 liter/min for 18 grader under stormgjæring). Opplevde temperaturer mellom 17.2 til 18.8 grader i vørteren. Foretok justeringer ca 2 ganger i døgnet.
     
 
Kan ikke dette løses på en enkel måte med at man har gjæringskaret i et større kar fyllt med vann, og kobler en magnetventil styrt av en termostat på slangen som fører vannet  inn i karet. Om man åpner for lav vanngjennomstrømning skulle det vel ikke bli noen fare for kuldesjokk.
 
Jo, slik kan det gjøres, men jeg ville nok plassert termostatsensoren så nærme vørteren som mulig. Det vil vel uansett ikke være noe problem med kuldesjokk med denne metoden. Det var vel ved bruk av en kjølecoil direkte i vørteren dette tema dukket opp.
 
Dette oppsettet høres jo faktisk veldig praktisk ut, både med tanke på plassbruk og deler. Men ideen om å vikle en kjølecoil rundt på utsiden av gjæringsbøtten er altså ikke noe å forsøke?
 
Jeg vil tro det også funker, men jeg ville forsøkt å måle tempen oppi karet. Og gjør noen ekseperimenter med vann i tanken først, sånn at du kan få et visst overblikk over hvor mye kjøling du faktisk får.
 
Tilbake
Topp