Forbedre Black IPA à la Svartediket

Hei. Det er på tide med et nytt brygg, og jeg vil gjerne forbedre mitt forsøk basert på 7Fjell Svartediket. Det ble mange kompromisser basert på det jeg hadde av rester og det jeg fant hos den lokale bryggebutikken. Den ble ganske god, men det klaffet ikke helt på humlesiden. Oppskriften ble som følger:

Generelt:
23 liter til mesking, 66 grader i 90 min
9 liter til skylling
27 liter til koking
25 liter til gjæring
OG: 1.068
FG: 1.018
Gjær: WLP007

Malt:
3360g Pale ale malt
3360g Pilsnermalt
600g Hvetemalt
360g Caramunich type 2
140g Carafa Special 3
140g Sjokolademalt

Humle:
60g Chinook @ 60min
15g Centennial @ 60min
16g Centennial @ 15min
16g Simcoe @ 15min
43g Ahtanum @ 15min
16g Centennial @ 60 grader
16g Simcoe @ 60 grader
43g Ahtanum @ 60 grader

NB: Humlen tilsatt ved 60 grader skulle tilsettes i whirlpool, men det har jeg dessverre ikke mulighet til i min BB30, så da ble det ved 60 grader.

Tørrhumle:
70g Simcoe 5 dager før tapping
55g Centennial 5 dager før tapping

Noen som har noen tips til forbedringer, da spesielt mtp. humlesmak- og aroma. På forhånd takk. :)

Iallefall at du svinger WP rundt 30-45 min, og ikke kjøler rett ned. Gjerne kjør carafaen og sjokoladen i kaffekvern og tilsett under skylling. Synes mye svart IPA smaker for mye av dette, hvis du har det i under skylling får du farge men mindre av smaken.

Ser ellers knallbra ut.

Jeg må legge til at jeg hadde en utrolig ineffektiv nedkjøling sist gang jeg brygget denne, og det tok nesten en time å kjøle ned fra 100 tl 18 grader. Nå har jeg endelig fått skikkelige krankoblinger og bør klare det på 20 min. Men da bør jeg altså stoppe ved 60 grader og la humlen ligge i 30-40 min før jeg kjøler videre? :) Jeg tenkte også å øke mengden tørrhumle noe for mer aroma, hva tror du/dere om det?

Jeg synes det virker greit å holde 60C i tre kvarter ish. Bare rør med sleiva en kraftig gang og la stå.

Øk tørrhumla hvis du vil.

Da var den brygget. :) Denne gangen ble Chinook enenste bitterhumle, og med litt til overs blir det også litt mer tørrhumle. Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet. :)

Hvordan ble denne til slutt?
Jeg har kjørt den ute Ahtanum og heller brukt Amarillo. Liker 'min' bedre, men originalen er et fantastisk utgangspunkt

Skal brygge en black IPA basert på Svartediket mot slutten av denne uken. Ahtanum er visst umulig å få tak i, så jeg prøver Equinox :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Black IPAen er brygget! Står og godgjør seg i gjæringskaret, og dufter herlig.

Ett problem bare... den ble ikke svart! Fulgte i utgangspunktet maltsammensetningen fra Gahr til Svartediket, men kanværemange grunner til at det ble slik.

Men hva gjør jeg nå? Har sett at det har vært diskutert før, uten noen endelig konklusjon.

Konditorfarge? Vil ikke den også gjøre tunger svarte?

"Lage te" av svartmalt? Noen pros and cons?

Hehe, jeg ser poenget. Saken er at jeg har gitt den navn og laget kule etiketter som forutsetter at den er svart [emoji1]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vel, det er jo sterkt kreftfremkallende. (Neida, det er ikke det. Ikke den varianten du finner i butikkhyllene i Norge.) Det skal gi forholdsvis lite smak, sammenlignet med svart malt. Jeg tror @gustavf eksperimenterte litt med det under den store Black IPA-bølgen som skylte over landet vårt for et par år siden.

Tilbake
Topp