Forbedring av prosess: Mesking/skylling i Igloo

Har ikke gjort noe forsøk på dette, men kun røring skal kunne få ut sukkeret som er der. Røring er mer effektivt enn resirkulering i denne sammenheng. Jeg resirkulerer litt før tapping for å filtrere litt gjennom maltsengen for klarere vørter, det siste har sikkert ikke allverdens betydning heller.

Hei! Imorgen skal jeg brygge denne http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/oppskrifterv2/American_IPA_V2.pdf

Basert på rådene i denne tråden ser jeg for meg følgende metode. Håper dere har anledning til å påpeke evt feil/forbedringer:

1) Tilsetter 17 liter vann (2,5 L/KG) på 72 grader, og rører inn 6,7kg malt. Dette skal iflg Brewers Friend gi en mesketemp på 65 grader. Mesker i 80 min, og rører 3-4 ganger underveis.
2) Tiletter 11,5 liter kokende vann. Dette skal iflg Brewers Friend gi en utmesktemp på 78 grader (gidder noen å verifisere dette?). Rører godt, utmesk på 5-10 minutter, resirkulerer 5 liter og tapper ut all vørter i kokekar
3) Sjekker volum (hvis malten tar opp 1,2 L/KG) bør jeg sitte igjen med ca 20 liter. Antar da et skyllevolum på 10 liter for å oppnå preboil på ca 29 liter.
4) Tilsetter 5 liter vann på ca 80 grader (?) for å oppnå ca 78 grader i mesken. Rører godt og lar stå stå 15 min. Resirkulerer og tapper.
5) Gjentar 4) med nye 5 liter
6) Klar for koking

Jeg partiskyller altså 2 ganger med 5 liter hver gang. Er litt usikker på om 5 liter vil dekke 6,7kg malt i en 36 liters Igloo?

Hvor viktig er egentlig utmesk på 78 grader når jeg skal skylle på 78 grader også? Er det et poeng at meskevannet også skal varmes opp, eller er det egentlig malten som skal meskes ut? Det hadde jo vært mye enklere å bare kunne tappe ut det opprinnelige meskevannet på 65 grader, og så starte skylleprosessen.

Dersom du ikke varmer opp mesken til 78 grader vil tempen blir godt under 78 grader når du skyller med 78 grader varmt skyllevann (siden du allerede har mange kilo fuktig malt som holder 65 grader). Dersom du ønsker å oppnå 78 grader på noe steg i prosessen må du enten varme mesken opp eller skylle med varmere vann.

Jeg ville isåfall forenklet/slått sammen steg 4 og 5, altså skylle en gang med 10'ish liter da jeg tror 5 liter skyllevann på 6,7 liter mesk blir noe kompakt/tykt, har ikke erfaring på det så mulig det fungerer godt allikevel.
Skulle jeg skylt 2 ganger på dette brygget som er mesket på 65 grader for høy andel gjærbare sukkerarter, ville jeg droppet "utmesk" og skylt to ganger med ca. 10 liter hver.
For høyere effektivitet er det siste alternativet best. Skylle vannet bør som nevnt over gi mesken en temperatur på 78'ish grader, nok ikke det viktigste her siden sukkerprofilen ikke vil endres særlig selv om utmesk droppes.

Edit: liker egentlig ikke å droppe et mesketrinn på rundt 70-72 grader for å konvertere ev. gjenværende stivelse med alfa amylase enzymene. Jeg mesker med varmeelement, så kanskje du skulle følge Ingeniørens metode for kjøleboks beskrevet tidligere i denne tråden https://forum.norbrygg.no/threads/forbedring-av-prosess-mesking-skylling-i-igloo.28361/#post-290935

Dette er vel uansett i klassen detaljer/finjusteringer. Sikkert mange som får godt resultat som hopper over noe av dette

Sist redigert:
Takker for mange gode råd og hjelp! Takket være innspillene her økte jeg meskeeffektiviteten noen poeng, og reduserte hele bryggeprosessen til under 6 timer (inkl rengjøring). Det betyr at jeg nå kan brygge også på ukekvelder:)

En ting jeg bommet på i går var mengde skyllevann. Jeg endte opp med 11 liter etter meskingen, og skylte i to runder med 10 liter i hver. Jeg tilsatte ikke alt skyllevannet fra runde 2, men stoppet da jeg hadde 29 liter til kok. Endte opp med 22 liter etter nedkjøling (inkl trub) og en OG helt i øvre sjiktet ifht oppskrift. Neste gang tilsetter jeg nok 1-2 liter ekstra skyllevann.

Tilbake
Topp