Fordeling av sukkerlake i kald væske

Eg har cold-crasha med god effekt dei siste fire-fem batchane mine, og i det siste har eg byrja å spekulere i om dette kan ha gjort at enkelte flasker har blitt overkarbonert. Er det mogleg at sukkerlake ved romtemp vil fordele seg ujevnt (evt at sukkeret solidifiserer seg) når det kjem opp i væske på 1-2 grader?
 
Det høres ut som noe som kan være mulig forutsatt at forskjellen av løsligheten av sukker i væske ved de forskjellige temperaturer er stor nok. Du kan jo gjøre ett forsøk med sukkerlake og vann i tilsvarende mengdeforhold. Da vil du fort se om noe krystalliseres ut.
 
Jeg brygger stort sett til fat, men spørsmålet er interessant. Kan heller ikke husket at jeg har lest om dette noe sted.
Tror du vil ha to faktorer som spiller inn.
1. temperaturen på ølet + temperaturforskjellen mellom lake og øl.
2. mengde vann i laken. Tror tykkere lake kan solidifisere seg lettere

En mulig løsning kan være å la ølet varme seg opp til romtemperatur etter CC. Det skal jo karboneres varmt uansett. Tviler på at partikler som har blitt bunnfelt, går i suspensjon bare pga varmen.
Et problem kan selvfølgelig være Co2 i gjærkaka. Dette kan skape uklarhet dersom deler av kaka beveger seg.
Kanskje ølet må tappes over i sekundærkaret kaldt før det varmes opp til romtemperatur... ?
 
Sist redigert:
Snakket med en kompis som sa at de ristet dunken for å blande sukkerlaken skikkelig i ølet. Høres jo veldig feil ut. Har tom. fått skryt for pilsneren sin. De hadde ikke hørt om at en skulle unngå å få oksygen i ølet. Alt blir mye enklere hvis en ikke vet så mye. ☺
 
Hadde dette vært et problem, måtte det stått en del om det rundt omkring. Dersom sukkeret er oppløst, vil så vidt jeg vet oppløsningen fortsette å være homogen selv om den kjøles ned. Jeg har sukkerlake stående i kjøleskapet - blander det i en knastørr og temmelig syrlig cider, forresten - og merker i alle fall ingen tendens til noen lagdeling der.

En annen sak er det om du blander to oppløsninger uten å få rørt dem sammen. Da vil du få lagdeling.
 
Snakket med en kompis som sa at de ristet dunken for å blande sukkerlaken skikkelig i ølet. Høres jo veldig feil ut. Har tom. fått skryt for pilsneren sin. De hadde ikke hørt om at en skulle unngå å få oksygen i ølet. Alt blir mye enklere hvis en ikke vet så mye. ☺
Ja det er jo en sikker måte å ødelegge mange timers arbeid.

Jeg har opplevd at å bruke sukkerlake når man coldcrasher kan føre til ujevn karbonering. Siden jeg er en smule skeptisk til å røre for mye for å blande ut har jeg gått over til sukkerbit i flaske under coldcrash. Ved romtemp er det en helt annen sak.
 
Tilbake
Topp