Forferdelig dårlig utbytte.

Hallo i natten.

Lagde meg en Oatmeal Stout i dag, og endte opp med ett horribelt elendig utbytte. Trenger hjelp til å skjønne hvorfor jeg fikk så lite utav dette, og hva jeg kan gjøre anderledes.

Oppskrift:

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
1,00 kg              Munich Malt (17,7 EBC)                  Grain        1        22,2 %       
0,50 kg              Oats, Flaked (2,0 EBC)                  Grain        2        11,1 %       
0,48 kg              Chocolate Malt (886,5 EBC)              Grain        3        10,7 %       
0,32 kg              Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC)  Grain        4        7,1 %       
0,20 kg              Black (Patent) Malt (1400,0 EBC)        Grain        5        4,4 %       
1,50 kg              Light Dry Extract (15,8 EBC)            Dry Extract  6        33,3 %       
0,50 kg              Amber Dry Extract (24,6 EBC)            Dry Extract  7        11,1 %       
45,00 g              Fuggles [4,50 %] - Boil 60,0 min        Hop          8        15,6 IBUs   
45,00 g              Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 60,0 Hop          9        17,3 IBUs   
1,0 pkg              Dry English Ale (White Labs #WLP007) [35 Yeast        10      -           

I følge Beersmith skulle dette gi meg 1,063 OG. Jeg fikk 1,052. Noe som tilsvarer 42% effektivitet.

Jeg brygger BIAB i 10 liters gryte. Putta i gryna på ca 74 grader, rørte og sjekket temp. Den var 67. Lot det stå, og sjekket temp jevnlig, den sank til 64 mot slutten, så jeg skrudde på plata siste 10 min. Skylte med 4 liter vann og endte opp med nesten 8 liter før kok. Tilsatte DME og humle når det begynte å koke og kokte i 60 min. Flaked oats er forresten Bjørn havregryn, hvis det betyr noe.

Det er elendig! Hjelp!

Hvis du etterfylte vann etter kok så er det store sjangser for at OG målingen er feil(det er ikke lett å få det til å blande seg skikkelig)
Ser ut til å vere veldig lite basemalt i oppskriften så du kan ha hatt darlig konvertering også(kanskje steepe spesialmalten for eg selv for å få større andel basemalt i selve mesken)

Øl blir det uansett :biersmile:

Biab med små volumer er også ømfintelig på utbytte.
Hvilken temperatur på skyllevann?
Hvor mange liter vann mesket du med til 2,5 kg malt? (jeg ville brukt 7,5l)

Skylte med nesten 80 grader. Ca 7 liter i gryta tenker jeg.

Øl blir det nok, vil bare ha mer utav mesken.

Visste ikke at andel spesialmalt hadde noe å si, tar det med meg. Lærere noe nytt hver dag :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Om andel spesialmalt har noe å si vet jeg jo ikke, men jeg antar att konverteringsevnen på basemalten blir fordelt på hele volumet og ikke bare der den trengs

Tilbake
Topp