Forhold meskevann/skyllevann

Hmmm, polyfenoler? En rask googling forteller meg at; " Polyfenoler kan senke det dårlige kolesterolet, bekjempe kreft og gjøre immunforsvaret sterkere." Så det må være bra å ha i øllet, men hvis det smaker pyton så, helst ikke... Finner også at tannin er et polyfenol, så noen polyfenoler er kanskje bedre enn andre?
Prøver forøvrig å få minst mulig trub med over i gjæringskaret, men noe bli det alltid. Har begynt å sile vørteren gjennon en humlepose festet til kranen på kjelen da det alltid følger med en del gugge i starten av tappingen fra kjelen. Og igjen skylder jeg på geometrien på meskekaret; relativt liten diameter iforhold til høyden, som medfører at bunnfellingen tar laaang tid (lar det bunnfelle i ca 1 time etter nedkjøling), men trubkaka er ikke helt kompakt enda når tappingen starter.. Har god rullende kok og rask nedkjøling (ca 15 min), så nå lurer jeg på om Tekokern med kurv må omskoleres tilbake til det den egentlig var designet for, nemlig varme opp vann og ta steget over i et 3 kjelers oppsett!​

Jeg vil heller si at polyfenoler er en type tanniner. Det høres jo uneketelig veldig bra ut å ha de med i ølet, men da spørs det hvis du vil leve noen år lengre, eller drikke godt øl ila den tiden du har fått tildelt her nede :)

Men nei Polyfenoler fra humla gir et litt astringent preg, og det setter set på tennene på en måte, egentlig samme som tanninner fra humla, men du klarer å merke en forskjell etterhver. Unasett er ingen av delene særlig bra for kvaliteten for ølet.
 
Besserwisserkommentar: Tanniner er polyfenoler, men alle polyfenoler er ikke tanniner. (Wikipedia;).)

Du får en rundere bitterhet om pH i koken ikke ligger oppe rundt 5,5, men heller nede mot 5,2 - i alle fall i følge en del teori jeg har lest (og egen erfaring, mener jeg). Jeg vet ikke om forklaringen på det er at du ikke trekker ut så mye tannin av humla når pH'en er lavere?
 
Tilbake
Topp