Finn Berger
Moderator
Tanniner blir trukket ut av mesken hele tiden, men kombinasjonen av temperatur og ph kan øke mengden tanniner som trekkes ut. De kritiske grensene er ca. 77-78 grader og en ph på 5.8. Av disse er det viktigst å kontrollere ph'en. Med riktig ph kan du som kjent foreta dekoksjoner uten å trekke ut for store mengder tanniner. Men kombinerer du høy temperatur med høy ph, vil du trekke ut så mye tanniner at det kan forringe smaken.
Temperaturen kan være litt vanskelig å regulere i en høy meskekurv. Hvis du lar varmeelementet stå på og jobbe mot utmesktemperatur under skyllingen, kan du være uheldig og få soner i mesken der temperaturen blir for høy, særlig langs kantene og nederst i meskekurven. Det kan lønne seg å skru ned effekten eller temperaturen på maskinen til du er ferdig med å skylle. Et annet problem kan være kanaler gjennom maltsengen der du trekker ut mer sukker, og der ph'en lokalt kan bli for høy. Jeg hadde litt problemer med det da jeg brygget på en BeerBrew 30.
Neste gang du brygger, bør du måle ph på siste avrenning. Det kan gi deg en pekepinn. Når det gjelder sg, er du helt klart ikke i faresonen.
Jeg synes dette høres ut som en veldig god argumentasjon for partiskylling.