Forsendelser fra utland og toll

Hvis jeg kjøper produkter på ebay eller aliexpress der alt tilsammen har en verdi over 350kr, kan jeg lage pakker på opptil 350, betale og gjøre ferdig flere ganger slik at jeg slipper moms? Kan de, da de ser at jeg har mange pakker til samme adresse samme dag legge alt i samme esken og totalverdien blir slik gjennom tollen at jeg må betale moms? Jeg vet at hvis jeg har bestilt i norge, så kommet på noe og måttet bestille en runde til samme kvelden kommer dette i samme pakken. Jeg skal bestille for snaut 2500, bør jeg ta meg bryet med å dele opp eller går ikke det? Beklager hvis det er spurt om før, jeg fant ingen info.
 
Hvis det er samme selger bør du bestille i flere omganger i løpet av flere dager. Samme selger liker å sende i samme pakke. Forskjellige selgere er ikke noe problem da disse kan være basert langt fra hverandre geografisk.
 
Eller så kan du ta deg råd til å være en lovlydig borger og betale for deg dersom du ikke handler i Norge. Jeg syntes ikke Norbrygg sitt forum skal ha en egen seksjon for tips og triks for å unngå toll og avgifter. Jeg sier ikke at trådstarter har igangsatt en slik seksjon, men tråden kan fort utvikle deg til noe mer.
 
Sist redigert:
Pakker som kommer samme dag legges ikke sammen..
Pass eller på hvilken transportør som benyttes,noe har hinsides høye fortollings gebyrer når du er over 350 grensa..feks. DHL
 
Jeg har handlet en del på eBay fra Kina og Hong Kong og de folkene har en helt egen evne til helt på egen hånd å dele forsendelsen opp... Jeg har mange ganger bestillt for under 350 totalt,ikke bedt om noen oppdeling av noesomhelst men like fullt kommer ting i 3-4 ulike forsendelser, ofte med ganske lang tid i mellom. Nå vet man selvsagt ikke på forhånd om det blir slik akkurat den gangen det ville være gunstig rent mva-messig, men det skjer stadig vekk på mine bestillinger.
 
Hvis jeg kjøper produkter på ebay eller aliexpress der alt tilsammen har en verdi over 350kr, kan jeg lage pakker på opptil 350, betale og gjøre ferdig flere ganger slik at jeg slipper moms? Kan de, da de ser at jeg har mange pakker til samme adresse samme dag legge alt i samme esken og totalverdien blir slik gjennom tollen at jeg må betale moms? Jeg vet at hvis jeg har bestilt i norge, så kommet på noe og måttet bestille en runde til samme kvelden kommer dette i samme pakken. Jeg skal bestille for snaut 2500, bør jeg ta meg bryet med å dele opp eller går ikke det? Beklager hvis det er spurt om før, jeg fant ingen info.

Lag pakker på maks 350 totalt, når du får beskjed om dispatched lager du ny bestilling, fortsett til du har alt.
Dette er ikke ulovlig eller oppfordring til noe ulovlig, det er bare nødvendig med prisene i Norge på samme måte som at noen ferierer i utlandet.
 
Noen ganger merker avsender pakken som "Gift" (Gave), og da har jeg ikke sett noe tollkrav på den, selv om innholdet kom på 7-800,- kroner.
Vet ikke om dette er spesiellt innenfor Skandinavia, men pakkene med e-juice fra pjec.dk kommer sånn :)
 
Eller så kan du ta deg råd til å være en lovlydig borger og betale for deg dersom du ikke handler i Norge. Jeg syntes ikke Norbrygg sitt forum skal ha en egen seksjon for tips og triks for å unngå toll og avgifter. Jeg sier ikke at trådstarter har igangsatt en slik seksjon, men tråden kan fort utvikle deg til noe mer.

Er ikke ute etter å være cowboy her. Tollvesenet har sine regler og jeg bryter ingen av dem. Jeg er bare opptatt av momsgrensa, noe jeg tror du også er når du kan.
 
Nei det er ingen som skal skamme seg for å handle lovlig under momsgrensa. Det er ingen som gratulerar deg om du "frivillig" betalar meir enn du må.
 
Du kan legge ved kommentar ved hver enkelt ordre om at hver ordre må pakkes ihht ordre, og ikke bunches selv om det er mye som skal til samme mottaker, grunnet toll i landet ditt.
 
Det er som andre har sagt fullt lovlig å dele opp pakker, siden det er 350kr inkludert frakt per sending som er momspliktig. 1000kr dersom det er gave fra privatperson.
At enkelte selgere fra f.eks. Kina konsekvent velger å oppgi en lavere verdi enn du kjøpte varen for (ofte $30 el.l.) er en ekstra bonus for oss som ikke betaler mer enn vi må i avgifter, så kan de med dårlig samvittighet donere noen kroner til statskassen selv dersom de får en sending verdt mer enn 350kr som de slipper moms på.
 
AliExpress er en side for svært mange produsenter. Det er sjeldent jeg får to forskjellige komponenter fra samme produsent / grossist. Eneste gang jeg kom over tollgrensa var ved kjøp av en mottrykksfyller, og da skrev produsenten varen ned til 150,- selv
 
Ja hadde jeg nå bare motatt varene fra Aliexpress skulle jeg gladelig betalt moms og toll og gud vet hva.... av 6 ordre som er fra 6.12 - 20.12 og 6.1 har jeg bare motatt en, en ynkelig brusesten. Når jeg prøver å få refusjon får jeg ett svar på ferfekt pingpong engelsk.
"Seller's Proposal
Proposal: No return & No refund

Buyer rejected proposal

Comments:
Recent too much parcel arrived your country without any news, your country post office delivery speed very slow , your items in transit , wait patient , if have any question welcome you contact with post office ."
Nei sånne gulinger er ikke mye å stole på
 
ja men de kan være treig her i Norge og, særlig på fredag, da loggfører de bare at vi ikke var hjemme, ikke hadde legemitasjon osv. de tenker ikke på at vi ser all denne loggføringen, skuffende at noen, noen få da gjør dette.
 
nå er ikke mine forsendelser kommet til landet engang, så å skylde på posten er nok å skyte pianisten, men tro meg, skyter snart hele orkesteret.
En annen klovn fra ali forklarte meg att han ikke hadde kunnet sende på 4 uker fordi de hadde Spring break i kina nå, helt tragisk.
biter det i meg og betaler heller i dyre dommer fra Norge, UK eller USA, da går det på en uke.
 
det der ble feil...
Den skjønte jeg ikke, mener du att pakker fra utlandet ligger lenge hos posten?
sånn skulle det være
 
Tilbake
Topp