Forskjell i sødme på 1020 og 1012

gle1

Norbrygg-medlem
Som nevnt i et innlegg i "Tråden for dumme spørsmål", så har jeg en brown ale med OG på 1049 som har stoppet opp på 1020, estimert FG er 1012. Er det stor forskjell på sødmen på en øl med 1020 kontra en øl på 1012? Jeg synes den er akkurat litt for søt slik den er nå.

Det er brukt 75% maris otter pale malt, og 25% fordelt på 4 andre spesialmalt. Er det for mye spesialmalt som er årsaken? Og vil det være mulig å pitche US-05, og få gang på gjæringen igjen?
 
25% burde være helt innafor, så hva med meskeprogrammet, gjærmengde/type, gjæringstemperatur/forløp og oksygenering? En tempøknig sammen med forsiktig opprøring av gjæra er normalt første step når sånt trøbbel oppstår....
 
25% burde være helt innafor, så hva med meskeprogrammet, gjærmengde/type, gjæringstemperatur/forløp og oksygenering? En tempøknig sammen med forsiktig opprøring av gjæra er normalt første step når sånt trøbbel oppstår....
Jeg brukte vørterlufter når jeg tappet over til gjæringskaret, men jeg tror gjerne det er oksygen som er problemet. Mesket på 65-67 grader, men droppet utmesk. Gjæren er tørrgjæren Mangroves #M03 Newcastle dark ale som har gjæret på 19 grader i 12 dager, og 20,5 i 2 dager. Ristet forsiktig på karet igår, og skrudde opp til 22 grader, uten hell.
 
Ser ut som det er flere som har slitt
Et kjapt søk på google så viser det seg at den tilbakemeldingen er en gjenganger. Noen mener den er helt nede på 52% utgjæring.
Hvis jeg pitcher en halv pakke us-05 på 22 grader, hvor lenge må den stå før den er ferdig? Hadde egentlig håpet på å få den klar før påske...
 
Ein halv pakke -05 vil neppe gjere stort. Om du i heile tatt klarar å gjære den lenger ned burde du prøve lagergjær. Feks ein pakke 34/70 tilsatt o ein liter 1.040-ish vørter som du pitchar mens den gjærar på fult. (Aktiv starter)
 
Skal du ha den til påske, bør du flaske den slik den er nå.
Den kan passe fint i en solvegg, men kanskje mer som en aperitiff du ikke drikke enorme mengder av...
 
Likte forslaget til protto. Et forslag du ikke ser så ofte her inne. Lagergjær klarer å spise noen flere langkjedete sukkerarter som ale-gjær ikke kan.
 
Jeg gikk for flasking. Ihvertfall etter å ha funnet ut at det er et vanlig problem på #m03 med lav utgjæring. Det blir for mye tid og arbeid med å lage en ny starter. Uansett en god erfaring å ta med seg videre :) takker for alle forslag og innspill.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Min erfaring er at et øl som stopper altfor høyt stort sett er beyond rescue FG-messig. Man kan tilsette mer gjør osv, men som regel skjer det ikke allverden. Forskjellen på 1.02 og 1.012 er stor. Jeg har ved et par anledninger med for høy FG tilsatt en pakke eller to US-05 og det har skjedd ganske nøyaktig ingen verdens ting.
 
Hei,

Satte en tørr stout med M03. OG på 46, to pakker M03 på 25 liter. Så ikke noe til stormgjæring i løpet av de to første dagene (men det skjedde nok den første natten), og målte SG på 18 etter 2 dager. Trodde jeg hadde noe lekkasje i lokket som gjorde at jeg ikke observerte noe plopping.

Etter syv dager er SG fremdeles på 18. Samme vørter, men gjæret med WLP001, har SG på 12 på samme tid til sammenligning.

Interessant forslag med lager gjær. Det jeg ville gjort, er å koke opp 300g sukkerlake med en teskje gjærnæring, og tilsette dette sammen med en nøytral ale gjær, for eksempel LALLEMAND CBC-1.

Alternativt kan jeg jo røre forsiktig og øke temperaturen noe, eller ikke gjøre noe som helst og flaske ølet med noe høy FG.

Synspunkter?
 
Sist redigert:
Jeg brukte vørterlufter når jeg tappet over til gjæringskaret, men jeg tror gjerne det er oksygen som er problemet. Mesket på 65-67 grader, men droppet utmesk. Gjæren er tørrgjæren Mangroves #M03 Newcastle dark ale som har gjæret på 19 grader i 12 dager, og 20,5 i 2 dager. Ristet forsiktig på karet igår, og skrudde opp til 22 grader, uten hell.
Gjenta bevegelse på vørteren over flere dager og kjør gjerne opp temperaturen til 24-25 grader om du mener den skulle gjære lenger ned. Har gjæren gått i dvale, så kan det hende det tar et par dager å få den i gang igjen. Du vil heller ikke få noen ny stormgjæring eller plopping, nødvendigvis. Eneste måte å sjekke på i denne fasen er å måle mer for å se om SG faller.
 
Jeg hadde noe tilsvarende på en stout med m03 gjær. OG ble målt til 1.050 og FG til 1.020. Men jeg hadde da delt batchen i to og tilsatte honning i den ene delen etter stormgjæringen. Det begynte da å ploppe på ny i gjærlåsen. I denne med honning ble FG målt til 1.012. Så honningen satte tydeligvis fart på gjæringen.
 
Jeg hadde noe tilsvarende på en stout med m03 gjær. OG ble målt til 1.050 og FG til 1.020. Men jeg hadde da delt batchen i to og tilsatte honning i den ene delen etter stormgjæringen. Det begynte da å ploppe på ny i gjærlåsen. I denne med honning ble FG målt til 1.012. Så honningen satte tydeligvis fart på gjæringen.

Interessant. Litt alla mitt forslag om sukkerlake og ny gjær i tilfelle den gamle er død. Hvor mye honning per liter vørter? Noe spesiell grunn til å bruke honning i stedet for sukkerlake?
 
Interessant. Litt alla mitt forslag om sukkerlake og ny gjær i tilfelle den gamle er død. Hvor mye honning per liter vørter? Noe spesiell grunn til å bruke honning i stedet for sukkerlake?

Det var ikke et forsøk på å "redde" ølet fra høy FG. Jeg laget en batch med vanlig havre stout på 22 liter. 10 liter ble satt til nettopp vanlig havre stout og det er denne som stoppet på OG 1.020. Denne ble da tappet på flaske slik den var. De resterende 12 literne er et forsøk på en slags honning stout som skal bli årets juleøl. Jeg hadde da 350g honning i etter stormgjæringen sammen med Whiskey marinert vaniljestang. Jeg viste ikke på det tidspunktet at FG skulle bli såpass høy på den vanlige stouten. Eneste forskjellen på de to er honning/Whiskey/vanilje tilsetningen.
 
Det var ikke et forsøk på å "redde" ølet fra høy FG. Jeg laget en batch med vanlig havre stout på 22 liter. 10 liter ble satt til nettopp vanlig havre stout og det er denne som stoppet på OG 1.020. Denne ble da tappet på flaske slik den var. De resterende 12 literne er et forsøk på en slags honning stout som skal bli årets juleøl. Jeg hadde da 350g honning i etter stormgjæringen sammen med Whiskey marinert vaniljestang. Jeg viste ikke på det tidspunktet at FG skulle bli såpass høy på den vanlige stouten. Eneste forskjellen på de to er honning/Whiskey/vanilje tilsetningen.
Forstår. Men interessant likevel.
 
Gjenta bevegelse på vørteren over flere dager og kjør gjerne opp temperaturen til 24-25 grader om du mener den skulle gjære lenger ned. Har gjæren gått i dvale, så kan det hende det tar et par dager å få den i gang igjen. Du vil heller ikke få noen ny stormgjæring eller plopping, nødvendigvis. Eneste måte å sjekke på i denne fasen er å måle mer for å se om SG faller.

Som mange har respondert på denne tråden; for høy SG/FG krever "drastic measures".

Sarge's forslag har ikke virket. SG er nå 20 (opp 2 gravitasjonspoeng (spelling?), trolig fordi temperatur har økt til ca. 26 grader.

Spørsmål til FrodeTo: Ble Stout'en med FG på 1.020 "tørr", det er; er dette ett akademisk problem?
 
Spørsmål til FrodeTo: Ble Stout'en med FG på 1.020 "tørr", det er; er dette ett akademisk problem?

Den står på flaske nå og modnes. Jeg hadde imidlertid en smaksprøve når den hadde stått en ukes tid på flaske og den var vel heller for søt enn tørr. Alkoholprosenten blir nødvendigvis lavere. Jeg velger å se positivt på det da jeg kan drikke flere øl...

Er det M03 gjæren som antageligvis er synderen her? Burde jeg brukt en annen gjær og da hvilken?
 
Tilbake
Topp