Forslag til årets juleøl

Det blir vel et kompromi mellom og ha i litt for mye nå og lagre det
Jeg mener, hvis det er som du beskriver at det fader ut etterhvert
Kommer vel ann på når du tenker å drikke det
Jeg liker selv å ha i litt for mye peated malt med en gang
slik at det er mer passe 9 måneder senere
 
Det er en del som sverger til IPA til pinnekjøttet, men for min del ønsker jeg noe mer sødme, og heller mer mot Arrogant Bastard-lignende øl.
 
Har brygget en belgisk dubbel/bruin og en saison med ulike krydder og grapefrukt. Har ikke kjølig lagringsplass så jeg kan ikke brygge mer.
 
Egil, hvilke mengder eik brukte du på fjorårets?

Må få satt en juleøl selv her, og hadde vært greit om jeg fikk den god innen jula 2016 og ikke 2017 :p
Tenker at det sikkert hadde vært greit å fått dynka en vetug mengde eikechips i whiskey et par uker før brygging..

Du sier du brukte halvparten av angitt, men klarer ikke finne oppskrifta på bryggselvs nettsteder..
Har du peiling på hvilke menger du endte opp med i 2015?
 
Egil, hvilke mengder eik brukte du på fjorårets?

Må få satt en juleøl selv her, og hadde vært greit om jeg fikk den god innen jula 2016 og ikke 2017 :p
Tenker at det sikkert hadde vært greit å fått dynka en vetug mengde eikechips i whiskey et par uker før brygging..

Du sier du brukte halvparten av angitt, men klarer ikke finne oppskrifta på bryggselvs nettsteder..
Har du peiling på hvilke menger du endte opp med i 2015?
Nesten sikker på at jeg brukte 50g og fem dager.Men de lå i 1-2 dl Makers Mark noen dager først.Er på hytta så har ikke notatene her nå.
Som loebrygg også sier så kommer dette an på hvor lenge du vil lagre ølen.
De første ukene smakte det stramt av eik og jeg kjente Whiskey smaken.Nå er den bare rund og herlig.
Kunne nok tatt med Whiskeyen eika lå i og den kunne nok ligget noe lenger.Så i år blir det 50 gram i 7 dager og 2 dl Whiskey i dunken.Også lagres minimum til Jul, helst neste jul.Tror det uansett ikke bør overdrives med eiketilsetning.Det står som tips på siden når du klikker på God jul settet.Trenger ikke oppskriften.Personlig tror jeg 100g og 10 dager blir alt for mye men kanskje hvis den lagres i ett par år..
 
Nesten sikker på at jeg brukte 50g og fem dager.Men de lå i 1-2 dl Makers Mark noen dager først.Er på hytta så har ikke notatene her nå.
Som loebrygg også sier så kommer dette an på hvor lenge du vil lagre ølen.
De første ukene smakte det stramt av eik og jeg kjente Whiskey smaken.Nå er den bare rund og herlig.
Kunne nok tatt med Whiskeyen eika lå i og den kunne nok ligget noe lenger.Så i år blir det 50 gram i 7 dager og 2 dl Whiskey i dunken.Også lagres minimum til Jul, helst neste jul.Tror det uansett ikke bør overdrives med eiketilsetning.Det står som tips på siden når du klikker på God jul settet.Trenger ikke oppskriften.Personlig tror jeg 100g og 10 dager blir alt for mye men kanskje hvis den lagres i ett par år..
Kan skrive under på den. Brukte 80g chips i 27l Wee Heavy brygget i februar. Fremdeles ubehagelig å drikke.
 
Skal tappe God Jul nå men den blir i overkant sterk-ca 9% ABV med Whiskey og god utgjæring.Kan jeg tappe det uten tilsatt ny gjær eller bør jeg ha i ekstra ny gjær?

Hadde forøvrig 50g eik trukket i 2 dl whiskey i 3 dager og deretter alt i spannet i 3 siste dager.litt stram ettersmak men blir nok bra:)
 
Er nok kanskje lurt å dempe eika noe eller kutte ut ja.Men bør det i annen gjær ved tapping på flasker enn det som er med over?
 
Tilbake
Topp