Forslag til ekstraktbrygg?

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Jeg trenger hjelp til å sette sammen mitt neste brygg. Jeg brygger ekstrakt med spesialmalt, men sliter fortsatt med å skjønne hvordan jeg skal sette sammen egne oppskrifter. Dette har jeg:
Ekstrakt (lys)

CaraBohemian
Vienna
Chocolate malt
Roasted Barley

250 g Amarillo
100 g East Kent Golding

Safale US-05
Nottingham  Ale yeast

Jeg har brygget IPA og stout til nå, og vil kanskje prøve noe annet. Jeg liker mye smak og fylde, og skjønner at det er begrenset hvor komplekst man lage det med ekstrakt. Jeg håper likevel noen har en idé til hva jeg kan brygge. Brygger 23 liter, mer eller mindre.

På forhånd mange takk.

Du kan lage ein god stout av ingrediensene dine  :namnam:

Eit eksempel kan vere (føreset spraymalt og ikkje flytande - om du har flytande må du bytte ut mengde til du oppnår same OG) - moderne stout:

Volume: 23 liters
OG: 1053
FG: 
Alcohol: 5.2 % by vol.
Colour: 61 EBC (Very dark brown)
Bitterness: 32 IBU
BU/GU: 0.6

Fermentables
Dry Light Extract 3000 grammes
Crystal Malt 135 250 grammes
Chocolate Malt 150 grammes
Roasted Barley 230 grammes

Hops
East Kent Golding 4.4% alpha 44 grammes 60 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 34 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: Danstar Nottingham

Har ikkje info om alfasyre-innhald eller dine preferansar, men sidan ingen har kome med innspel så langt, så tenkte eg å prøve meg. Eg har ikkje prøvd denne sjølv, men rekner med at du kan få ein god stout med dette.

Mange takk, Frode!
Fortsatt fersk, men etter det jeg har forstått, så er 'fermentables' det som bidrar til OG, og spesialmalten gjør vel ikke det, eller? "Kun" farge, smak/fylde?
Bruker flytende ekstrakt, så ca 4 kg (eller litt mer?) vil vel gi OG rundt ditt forslag..?

Nok en gang; takk.

mvh
Jørn

3,7 kg flytande = 3 kg spraymalt.

Forutan det du har nemnt, Jørn, så bidreg spesialmalten med litt til OG, men berre 5 gravitetspoeng iflg. beercalc.dk (du finn brygget her: http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi). Dette er berekna med 62 % effektivitet som vel er det eg maks klarer oppnå med steeping i 45 minutt på ein stad mellom 65 - 68 grader.
Veit ikkje kor mykje alfasyre humla di har, men har brukt det som ligg som standard i beercalc.

Ja, stemmer. Det har jeg lest noe om; at man må ha mer flytende enn DME, pga vanninnhold i flytende. Glømte det.. :)

Takk for lenke, men for meg viser den kun til hovedsiden for beercalc. :)
Har alltid trodd at den og den type humle hadde samme alfasyre, men skjønner nå at dette ikke er tilfelle. Min har alfasyre på 5,1%
Har forresten ikke steepet så lenge før. Kanskje i 30 min. Jeg bør kanskje steepe lenger..?
Takk, Frode.

Tilbake
Topp