Forslag til fellesbrygging

Neida, jeg har en ESB til gjæring nå ;) Vi kunne jo lage en universal vørte så kan man selv velge gjær.

Er ikke noe problem å få en lager ferdig til jul. Men da får man litt begrensninger på alkohol styrke og må være litt mere forsiktig med spesialmalt.
 
Forslag:

Juleøl

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1061
FG:
Alcohol: 6 % by vol.
Colour: 62 EBC (Very dark brown)
Bitterness: 23 IBU
BU/GU: 0.36

Fermentables
Cara Munich    100 EBC 1000 grammes
Pale Malt            7 EBC 2500 grammes
Pilsner Malt        3 EBC 2500 grammes
Munich Malt      20 EBC 400 grammes
Chocolate Malt                 250 grammes
Roasted Barley                 150 grammes

65C 60min - 78C 15 min - koke 90 min

Hops
Northern Brewer 10,5% alpha   25grammes 90 minutes
Hallertauer Mittelfruh 4.7% alpha  25grammes 10 minutes


Yeast: Helge?!?

Hva med litt nellik, stjerne anis, kanel osv?  :help:
 
Skal vi brygge en lager, kan vi bruke gjæren fra en blåbærlager jeg har til gjæring. Den har en stor gjærkake med 2007 Pilsen Lager.
Juleøl oppskrift har jeg ikke så mye erfaring med. Men tenker på noe enkelt som en blanding av pilsmalt, munich malt, 5-10% mørk crystal som caramunich og kanskje noe krydder, nesten som en bokk med litt krydder. :sikle
 
BjarneHB skrev:
Skal vi brygge en lager, kan vi bruke gjæren fra en blåbærlager jeg har til gjæring. Den har en stor gjærkake med 2007 Pilsen Lager.
Juleøl oppskrift har jeg ikke så mye erfaring med. Men tenker på noe enkelt som en blanding av pilsmalt, munich malt, 5-10% mørk crystal som caramunich og kanskje noe krydder, nesten som en bokk med litt krydder. :sikle

Får ikke blitt med på dette selv, men har lagd noen julelagere og har oppskrifter liggende. Har fått best tilbakemelding på de med en overvekt av munchenermalt i tillegg til pilsnermalt, så 10% crystalmalt og 5 % sjokolade (carafa 1) til slutt. Når det gjelder humle har jeg brukt Saaz ,og gjæren med best resultat : 2042 Danish Lager.
 
Da har jeg gjort litt innkjøp:
1kg Cara crystall 120 EBC
1kg cara munich type 2
1kg cara munich type 1
2kg munich type 1 EBC 15
Har pils malt fra før.
50g Nellik
Kanel stang
80g stjerne anis

(noen som har noe erfaring med krydder?)

Klar til Onsdag!  ;D

Da regner jeg du har tatt deg av gjær Helge?

edit: Har northern brewer og mittelfruh hummle, ikke saas. Noen som har som kommer på onsdag?
 
Oppskriften til Jon S ser bra ut, lyst til å prøve den :yes: Jeg har saas humle og sekker med pilsmalt og munich malt om vi trenger.
Krydder har jeg liten erfaring med så jeg tør ikke anbefale noe, men det høres spennende ut.

Det er nesten umulig å bygge opp en så stor starter på så kort tid. Tapper blåbær lageren på fat i kveld og vasker gjæren. 2007 er en lignende gjær som 2042, ganske nøytral smak og en av mine favoritter. Da har vi masse helt fersk gjær. Men er det noen som vet hvor stor batch som skal brygges?
 
Nytt forslag:

Nrbl Julelager Style: Krydderøl Brewer: Nrbl

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1050
FG:
Alcohol: 5 % by vol.
Colour: 58 EBC (Dark brown)
Bitterness: 32 IBU
BU/GU: 0.64

Fermentables
Munich Malt 20 EBC 2000 grammes
Pilsner Malt 3 EBC 3000 grammes
Cara Crystal 120 EBC 600 grammes
Chocolate Malt 250 grammes

Mash schedule: 68 degrees for 60 minutes, 75 degrees for 15 minutes.

Hops
Northern Brewer 10.5% alpha 25 grammes 60 minutes
Hallertauer Mittelfruh 5% alpha 30 grammes 10 minutes

Fermentation
Yeast: 2042 Danish Lager

Comments:
Stjerne anis
kanel stang
Nellik

:brygging:
 
Vi møtes vel hos Albech så tidlig som mulig (etter jobb). 1700? Albech?  :attevar:
Jeg kan godt møte noen på shell/7-11 på gjelleråsen. Event. hente noen som bor i nærheten. Anynbody?
 
Vi kommer alle sammen til deg i morgen :fyflate: :fyflate: For en surregjeng, skulle tro alle har øldrikking som hobby :roedme:
 
Albech skrev:
Hva med varer? :help: :help: :help: :help: :help: :help: :help:

Vi har fikset alt, til og med oppskrift om du leser litt bakover i tråden. Har du mulighet i morgen blir alle vi øltørste glade. Ellers kan vi prøve å flytte det til neste uke.
 
He he he  humre humre... skulle dere forandre datoen kan jeg 7 og 8 jeg også. he he.. kan sikkert ta med litt Munchener og Pilsnermalt.
 
Da forsto jeg på Knut at det blir brygging i morgen. Planen fortsetter som avtalt etter et lite krisemøte.
 
DA ER ALLE VELKOMNE I MORGEN KL. 17.30 :biersmile: :biersmile: :biersmile: :biersmile: :biersmile: :biersmile: :biersmile:
 
Flott, ble litt svett nå.

Ikke noe i veien for å ta en bryggedag til, slik at alle får litt fellesbrygging, men er det noen andre som kunne tenke seg å holde fellesbrygging senere?
Kunne sikkert hatt det jeg, men driver med oppussing og flytting. Kansje jeg rekke å holde et julemøte.  :jaha:
 
Tilbake
Topp