Forslag til humlekombinasjoner

Skal teste karboneringa på en Perle | Mittelfrüh pils i dag
Smakstestene tidligere sier at den blir bra
Ellers er kanskje Tettnanger favoritten min i pils, alene eller sammen med Saaz
 
Denne tråden kan vel lånes til litt innspill.

Jeg har noe humle i retning pils liggende.
Type Saaz, Hallertau Mittelfrüh, Perle, Tettnang.
Er det noen som har forslag til hva som kan brukes i sammen for å lage noe pils eller lager lignende?
Det vanligste er å bruke humlen med høyest alfa som bitterhumle – og en edelhumle som smak/aroma. Det varierer litt mellom årgangene, men tipper at Perle er den bitreste (høyeste alfa) av de du har liggende. Ellers må jeg si at pils og lyse øl ofte blir ekstra vellykket som SMASH. Altså at du kun bruker én malttype og én humletype. Man må da bruke endel (f.eks.) Saaz som bitterhumle siden edelhumler er lav-alfa, men det kan være verdt det.
 
Det vanligste er å bruke humlen med høyest alfa som bitterhumle – og en edelhumle som smak/aroma. Det varierer litt mellom årgangene, men tipper at Perle er den bitreste (høyeste alfa) av de du har liggende. Ellers må jeg si at pils og lyse øl ofte blir ekstra vellykket som SMASH. Altså at du kun bruker én malttype og én humletype. Man må da bruke endel Saaz som bitterhumle, men det kan være verdt det.
Vil bare legge til at disse humlene alle er flotte, klassiske humler å bruke i pils. Skulle jeg valgt fire humler til pils, ville det blitt nettopp disse.
 
Tilbake
Topp