Forslag til nytt brygg

Hei!
Har tenkt og brygge et nytt brygg om ikke så veldig lenge. Tanken var å brygge noe til russetia som starter om i underkant av to måneder. Jeg har tidligere bare brygget et brygg, det var basert på ølsett og maltekstrakt.
Jeg har lyst til å lage noe greit og lettdrikkelig øl gjerne litt sterkt. På fest går det som oftest i en eller annen form for pils, men fikk veldig sansen for Engelsk Bitter når jeg var i London i sommer.
Så jeg lurer på om noen har noen forslag. Tenker det er greit å holde seg til ølsett enda, men kunne tenkt meg å prøve og tilsette humle, noe jeg ikke har peiling på.
 
Anbefaler ikke ølsett. Det er (ofte) bare dårlig ekstrakt tilsatt dårlig humle-ekstrakt.

Bruk heller pengene dine på en ordentlig ekstrakt.
Muntons 15-kilos kannene fra Petit-agentur gir deg mest for pengene. Den lyse kan brukes til nesten alt av øltyper. For farge og karakter anbefaler ekspertene heller tilsetning av spesialmalt enn mørk ekstrakt.

Se gjerne denne videoen for veiliedning til basic ekstraktbrygging:
[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=daCvVxvQzCM[/flash]
Engelsk bitter er et kjempebra nybegynner-øl. Hvis du liker English Bitter kunne du prøvd følgende oppskrift:

--------------------------------------------------------------------------
Akles Bitter
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
                   Category: English Pale Ale
                Subcategory: Extra Special/Strong Bitter (English Pale Ale)
                Recipe Type: Extract
                 Batch Size: 24 liters
              Volume Boiled: 28.5 liters
            Mash Efficiency: 72 %
        Total Grain/Extract: 4.45 kg.
                 Total Hops: 45.0 g.


Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
         0.25 kg. Krystallmalt (Knuses, legges i en BH-vaskepose, og legges i kokevannet. Taes ut når temp. nærmer seg 75 grader)
          4.2 kg. Muntons Liquid Light Extract
            25 g. Target (Pellets, 10.00 %AA) boiled 60 minutes.
            20 g. East Kent Goldings (Pellets, 5.00 %AA) boiled 5 minutes.
           Yeast: Wyeast 1099 Whitbread Ale (2 liter starter)

Notes
--------------------------------------------------------------------------


Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
 Original Gravity: 1.053
 Terminal Gravity: 1.012
            Color: 10.63 SRM
       Bitterness: 36.1 IBU
Alcohol (%volume): 5.3 %
 
Takk for svar:)
Det virket jo greit. Prinsippet er jo stort sett det samme som med et øl-sett så.
Den største kjelen jeg har er på 12 liter, kan jeg tilsette resten av vannet kaldt i gjæringsdunken?

Er det mulig og kjøpe maltekstrakt av greit kvalitet i mindre kvantum? Blir nok max to brygg til før jeg drar i forsvaret, godt mulig dette blir det siste. Og dette holder vel ikke i evigheter!? Spraymalt en mulighet?

Et veldig lite bereist i øl-verdenen, så trenger ikke være bitter, er åpen får det meste :)
 
akle skrev:
Takk for svar:)
Det virket jo greit. Prinsippet er jo stort sett det samme som med et ølsett så.
Den største kjelen jeg har er på 12 liter, kan jeg tilsette resten av vannet kaldt i gjæringsdunken?

Er det mulig og kjøpe maltekstrakt av greit kvalitet i mindre kvantum? Blir nok max to brygg til før jeg drar i forsvaret, godt mulig dette blir det siste. Og dette holder vel ikke i evigheter!? Spraymalt en mulighet?

Et veldig lite bereist i øl-verdenen, så trenger ikke være bitter, er åpen får det meste :)

Ja, du får kjøpt maltekstrakt i mindre kvantum. Det er riktig at flytende maltekstrakt ikke holder seg så kjempelenge. Men med mindre kvantum blir maltekstrakt gjerne noe dyrere. Spraymalt er også et godt alternativ, og dette holder seg mye bedre over lang tid. Leif Stana på www.brygging.no selger spraymalt i 20 kg sekk til 800.- og dette må vel sies å være en veldig grei kilospris på spraymalt.

De sier det går greit å koke i mindre volum og tilsette vann til ønsket volum. Samtidig sier de det er aller best å koke hele volumet. Hvis du drar på en fiskeriutstyrsbutikk eller båtutstyrsbutikk finner du gjerne en krabbekoker på 30-40 liter til en billig penge.

Engelsk bitter er en veldig grei ølsort å starte med. Amerikansk pale ale burde også være greit. Etterhvert vil du kanskje eksperimentere med mer kompliserte ølsorter som pilsner, weissenbock, belgiske sterke øl, india pale ale, etc.  
 
akle skrev:
Er det mulig og kjøpe maltekstrakt av greit kvalitet i mindre kvantum? Blir nok max to brygg til før jeg drar i forsvaret, godt mulig dette blir det siste. Og dette holder vel ikke i evigheter!? Spraymalt en mulighet?

Vet ikke hvor du holder til i Nord-Trøndelag, men Petit-Agentur på Høylandet skulle nok ha alt du trenger.
I nettbutikken finner du blant annet ekstra lys maltekstrakt i 1,5kg bokser og lys maltekstrakt i 1,8kg, trenger du bare litt mer, kan du spe på med (ekstra) lys spraymalt.

Siden det er ditt andre brygg, ville jeg heller gått for tørrgjær (Danstar Nottingham) enn den foreslåtte gjæren ovenfor, da det er enklere.
Ikke hiv innholdet fra pakken med gjær rett oppi, med rehydrer den først:
Tøm posen opp i litt kokt, avkjølt vann på ca 30 grader, og la den ligge der under aluminiumsfolie (for å hindre bakterier og liknende å falle oppi) i 15-20 min før du tømmer hele greia opp i gjæringskaret (når vørteren der er nedkjølt til ca 18 grader). Hold temperaturen nede på 18 grader (husk at det temperaturen i bøtta gjerne stiger 2-3 grader i forhold til romtemperaturen, når gjæra begynner å jobbe.

Vær nøye med renhold og desinfisering av alt som kommer i kontakt med vørteren og ølet etter kokinga, og du risikerer å stille med det beste ølet i russetoget.., lykke til!  :biersmile:
 
Tilbake
Topp