Først BIAB satt. 30 l vart til 16 l på gjæringsdunk.

Etter to ekstraktbrygg satt eg mitt første BIAB-brygg i går. En enkel Pale Ale fra Bakke Brygg. Starta med 29,5 liter, og etter kok vart det berre ca 16 l til gjæring. Det er ca 5 liter igjen i kokekjelen, men synes det var så mykje grums i resten at eg stoppa der.
Skulle eg tappa meir av dette i gjæringsspannet?

Den verkeleg store tabben er at eg når eg var godt i gang ikkje fann Oechslevekta mi. Kan ein anta noko i kalkulator om sukkermengd i ølet?

Bjarte

i liknende situasjon har jeg pleid å dumpe hele kjeleinnholdet i dunken, har blitt bra det, grumset blir komprimert ganske mye i gjæringskaret.

Skjedde omtrent det samme med meg på første BIAB. Pga masse humle, gjekk ca 3-4 liter vekk. Neste gong skal me prøve skylling og humleposer :)

Jeg heller all vørteren gjennom en sikt på vei i gjæringskaret, da får jeg vekk mye av humlerestene og jeg taper ikke så mye vørter. Dette er en dedikert sikt som utelukkende brukes til brygging :p

Ved humlesterke øl må jeg røre rundt i sikten med en skje for å løse opp tettet humle, og kanskje grave litt vekk. Hvis jeg ikke hadde hatt den hadde jeg nok helt alt i karet, og så la alt sammen bunnfelle i løpet av gjæringen.

Når mesken er ferdig og posen løftet ut, ta kjelen vekk fra platen og la det stå i ro i 10 min. Tapp søtvørteren over i gjæringskaret med en hevert, du vil nå se at grumset har lagt seg på bunn. Hell de to-tre siste litrene over i en høy vase med liten diameter og la dette stå i fred. Hell søtvørteren fra gjæringskaret tilbake i kjelen og start oppvarmingen for kok. Etter 30 min har grums i vasen bunnfelt, og du kan helle av i alle fall halvparten som du nå varmer opp i en liten kjele ved siden av, når det koker heller du det opp i hovedkjelen.  Etter at vørteren er ferdig kokt og nedkjølt, tappes det på gjæringsdunk og vase med samme prosess, etter endt bunnfelling av humle og trub i vasen helles det over i gjæringskaret, om det skjer før eller etter gjæren er pitchet spiller ingen rolle. På denne måten unngår man å koke melgrumset fra mesken og all humlen blir igjen i kokekjelen. Humlen skader ikke i gjæringskaret, men det blir enklere å vaske gjæren. På denne måten sitter du igjen med minst halvparten av det du tidligere helte ut.  Men et annet tips for å få mest ut av BIABprosessen, er å helle like mange liter vann på 80 grader som du har kg malt, gjennom posen for å få ut søtvørteren som er igjen i posen. Med 6 kg malt har du nå 6l mer søtvørter, så selv om OG blir lavere blir effektiviteten høyere.

Da har brygget stått til gjæring i 13 dager.
Brukte stor gjærlås. Den ploppet ikke like ofte som jeg er vant til med den "lille"  gjærlåsen. Veldig lite aktivitet etter 7 dager. Oechslevekta viste da 1014. Smakte på den og synes den var god. Ikke så mye sødme igjen. Siste 6 dager ingen synlige plopp.
Tenkte å tappe på fat nå, eller bør jeg vente noen dager til?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 4

Buanes skrev:
Da har brygget stått til gjæring i 13 dager.
Brukte stor gjærlås. Den ploppet ikke like ofte som jeg er vant til med den "lille"  gjærlåsen. Veldig lite aktivitet etter 7 dager. Oechslevekta viste da 1014. Smakte på den og synes den var god. Ikke så mye sødme igjen. Siste 6 dager ingen synlige plopp.
Tenkte å tappe på fat nå, eller bør jeg vente noen dager til?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 4

Dersom ølet har slutta å gjære (stabil økslevekt 2 dagar på rad) så kan du nok fate no, men ølet toler godt å stå ei veke til. Om du ønskjer mindre gjær i ølet ved fating, kan du godt senke temperaturen (kaldkræsje) til 8 - 10 grader nokre dagar først.

Tilbake
Topp