Første brygg satt - noen spørsmål.

Noen spørsmål ang. flasking og karbonering.

- I oppskriften står det at jeg skal tilsette 6 gram sukker pr. liter øl. Måleren på dunken viser 15 liter. Så da skal jeg vel tilsette 90 gram sukker. Skal jeg koke dette i vann også tilføre i gjæringsdunken? Hvor mye vann? Hvordan er jeg sikker på at det fordeler seg jevnt? Burde jeg finne en sleiv å røre det inn?

- Ut i fra det jeg har regna så har jeg fått litt høyere alkoholprosent enn hva oppskriften tilsier. Ca. 1 - 1,5 % høyere i begge batchene. Kan jeg bruke litt mere vann i sukkerlaken for å få mere øl?

- I bånn av gjæringsdunkene ligger det et lag med grums. Dette skal vel ikke være med over i flaskene? Så når jeg flasker det så tar jeg ikke heverten helt ned i bunn?
 
90 gram sukker er korrekt. Du lager sukkerlake, som må kokes for å bli steril. Mengde vann som brukes varierer vel litt fra brygger til brygger, men jeg pleier å bruke et par desiliter. Noen bruker opptil en halv liter. Hvis du ikke stikker om må det røres forsiktig ut i gjæringskaret før tapping. Du vil unngå å tilføre oksygen til det ferdige ølet. Hvis du stikker om, har du sukkerlaken i bunnen av det tomme gjæringskaret, og overfører ølet slik at du får jevn fordeling.

Det er ikke lurt å vanne ut øl som har fått for høy ABV, iallfall ikke med mindre du har veldig kontroll på prosessen. Vann innholder oksygen, og det vil du ikke ha i ferdig øl. La det gå som det er, med den ABV–en du har, er min anbefalning.

Du vil ikke ha med trub (laget med grums) over i flaskene, nei.
 
Takk for svar! Da tror jeg at jeg er klar for å flaske.

Har kjøpt 3 kasser med Munkholm øl. Holder det å helle ut innholdet, og så skylle med varmt vann og så fylle i? Kan det bli noe smak av munkholm ølet? Er vel ikke vits å desinfisere når det er såpass rent?
 
90 gram sukker er korrekt. Du lager sukkerlake, som må kokes for å bli steril. Mengde vann som brukes varierer vel litt fra brygger til brygger, men jeg pleier å bruke et par desiliter. Noen bruker opptil en halv liter. Hvis du ikke stikker om må det røres forsiktig ut i gjæringskaret før tapping. Du vil unngå å tilføre oksygen til det ferdige ølet. Hvis du stikker om, har du sukkerlaken i bunnen av det tomme gjæringskaret, og overfører ølet slik at du får jevn fordeling.

Det er ikke lurt å vanne ut øl som har fått for høy ABV, iallfall ikke med mindre du har veldig kontroll på prosessen. Vann innholder oksygen, og det vil du ikke ha i ferdig øl. La det gå som det er, med den ABV–en du har, er min anbefalning.

Du vil ikke ha med trub (laget med grums) over i flaskene, nei.
Da må jeg kanskje trekke i fra 2 liter når jeg skal regne ut antall gram sukker? Ettersom laget med trub i bånn viser ca. 2 liter og dette skal jeg ikke ha med over på flaskene.
 
Har kjøpt 3 kasser med Munkholm øl. Holder det å helle ut innholdet, og så skylle med varmt vann og så fylle i? Kan det bli noe smak av munkholm ølet? Er vel ikke vits å desinfisere når det er såpass rent?
Du burde alltid desinfisere. Er det én plass du ikke kan være forsiktig nok, så er det med hygienen. Ville kjørt «standard» vask og desinfisering på disse. Å få 15 liter infisert øl, er ikke verdt det for å spare tid på hygiene.

Da må jeg kanskje trekke i fra 2 liter når jeg skal regne ut antall gram sukker? Ettersom laget med trub i bånn viser ca. 2 liter og dette skal jeg ikke ha med over på flaskene.
Nei, selv om det ikke skal over i flaske, er det en del av volumet du skal blande sukkerlaken med.
EDIT: Med mindre du stikker om, selvsagt.
 
Nå har du vel. Flasket ølet, men det kunne ha vært en ide å vanne ut ølet noe siden du fikk så høy OG. Går ut fra at humlemengden er beregnet til 25 liter og ikke til 15. Du vil antagelig få et kraftigere humlet øl nå. Kanskje nærmere en ipa istedet for en apa.
 
Tilbake
Topp