Aasbrygg skrev:
Takk
da blir det IPA med tørrgjær til å begynne med. Har ikke satt meg helt inn i prosessen med starter ennå
I begynnelsen holder det lenge med ferdigsett.
Konsentrer deg om rett vannmengde,,og temperatur etc under meskingen.
Bruk 2,5 til 3 liter vann pr kg malt ( 25 liter sett inneholder ca 6-6.5 kg)
Varm vannet til cirka 70-72 grader før du heller kornet i. Da faller tempen etter røring og iblanding til ca 66 grader som er fin mesketemperatur.
Om du har kran på meske kjelen,,kan du gjerne ta et litersmål eller lignende,,og drener av sakte og fint en liter av gangen som du heller fint oppi kjelen igjen på topp. Da filtrerer du litt grums vekk fra bunnen,,samt fordeler en jevnere temperatur i kjelen. ( det vil være varmere i topp enn i bunn,,så denne metoden gir en fin uyjevnet temperatiur...rør gjerne forsiktig i mesken innimellom i tillegg.. skyll mere på slutten før avtapping av vørter for å filtrere godt.))
Malten holder igjen / absorberer cirka en liter vann per kg. Dette,,sammem med start volumet ditt,,vil gi deg en pekepinn på hvor mye du skal skylle for å få ønsket volum. Sats på cirka 28 liter til kok,,så har du 24-25 etter kok,,og får da cirka 23-24 liter med fin øl etter omstikk fra gjærkar. (skyller du for mye,,kan øla få en litt tynnere smak er min erfaring,,så jeg ville heller lagt med i nedre grense av volum) Mål OG og før kok og se hva den ligger på...og mål samme etter kok. Før journal-skriv ned startvolum på meskevann,,temp,,antall liter skyllevann,,OG til sluttt etc...Skyllevannet kan med fordel være 75 grader for å få bedre utbytte av skyllingen.
Lykke til.