Første all-grain brygg

Aasberg

Norbrygg-medlem
Holder nå på å skaffe meg utstyr til all-grain brygging og trenger en god oppskrift, tips og råd for mitt første brygg. Jeg er stor fan av alle øltyper så her er der bare å komme med forslag. Etter som jeg ikke har brygget på denne måten før, så setter jeg stor pris på litt forklaring til oppskriftene. Jeg har en 50L kjele, og 30L gjæringskar og tenkte å brygge 25L ferdig øl. Da blir det vel 27L vørter til gjæring, er dette litt mye i et 30L kar?

En IPA vil nok mange foreslå som et førstebrygg. Eventuelle feil vil ikke bli så tydelige i et humlerikt øl. Etter hvert som du får større kontroll, kan du prøve deg på andre stiler. Oppskrifter finner du mange av i oppskriftseksjonen.

Ja, 27 liter i et 30 liters kar er vel mye. Jeg sikter inn på 23 liter, og har opplevd at det gjærer over også da. Det var riktignok en high gravity øl med hissig gjær.

Takk for tips, da får jeg brygge litt mindre. Har selv tenkt på IPA, så det er mulig jeg går for det. Ser Petit har råvaresett med bl.a. IPA, kansje det er greit å gå for det i første omgang?

Aasbrygg skrev:
Ser man kan velge mellom fersk eller tørrgjær. Hvor mye utgjør dette på smaken?

Spørs litt hva man foretrekker. De anbefalte typene (1056 og US-05), er vel samme gjærstamme, om jeg ikke husker helt feil. Jeg foretrekker fersk gjær med starter, men det er nok enklere å forholde seg til (rehydrert) tørrgjær i begynnelsen.

Tørrgjær holder rimelig bra kvalitet idag sies det.

Ferskgjær er et must for å lage god Pils sier en kompis av meg.

Ferdigsett er kjempegreit,,og IPA er en god starter.
Lykke til

Takk:) da blir det IPA med tørrgjær til å begynne med. Har ikke satt meg helt inn i prosessen med starter ennå:)

Aasbrygg skrev:
Takk:) da blir det IPA med tørrgjær til å begynne med. Har ikke satt meg helt inn i prosessen med starter ennå:)

I begynnelsen holder det lenge med ferdigsett.

Konsentrer deg om rett vannmengde,,og temperatur etc under meskingen.

Bruk 2,5 til 3 liter vann pr kg malt ( 25 liter sett inneholder ca 6-6.5 kg)

Varm vannet til cirka 70-72 grader før du heller kornet i.  Da faller tempen etter røring og iblanding til ca 66 grader som er fin mesketemperatur.

Om du har kran på meske kjelen,,kan du gjerne ta et litersmål eller lignende,,og drener av sakte og fint en liter av gangen som du heller fint oppi kjelen igjen på topp. Da filtrerer du litt grums vekk fra bunnen,,samt fordeler en jevnere temperatur i kjelen. ( det vil være varmere i topp enn i bunn,,så denne metoden gir en fin uyjevnet temperatiur...rør gjerne forsiktig i mesken innimellom i tillegg.. skyll mere på slutten før avtapping av vørter for å filtrere godt.))

Malten holder igjen / absorberer cirka en liter vann per kg. Dette,,sammem med start volumet ditt,,vil gi deg en pekepinn på hvor mye du skal skylle for å få ønsket volum. Sats på cirka 28 liter til kok,,så har du 24-25 etter kok,,og får da cirka 23-24 liter med fin øl etter omstikk fra gjærkar. (skyller du for mye,,kan øla få en litt tynnere smak er min erfaring,,så jeg ville heller lagt med i nedre grense av volum) Mål OG og før kok og se hva den ligger på...og mål samme etter kok. Før journal-skriv ned startvolum på meskevann,,temp,,antall liter skyllevann,,OG til sluttt etc...Skyllevannet kan med fordel være 75 grader for å få bedre utbytte av skyllingen.

Lykke til.

Ang. Gjær så har jeg byttet ut wlp001 med safale us-05 og wlp007 med s-04. Kjekt å ha liggende og tåler å ligge en stund. Dobbelt så mye gjær for halve prisen, og gir samme resultat såvidt jeg kan merke. Rehydrerer i 10ml 30 graders vann pr gram med tørrgjær og koker vannet i 10 min. Før gjæren tilsettes. Lar gjæren rehydrere i 20 min før vørteren til starter blandes inn.

Savner tørrgjærsalternativ for wlp833. Den gir en avsindig god pilsner  :)

Hansenbrygg skrev:
Ang. Gjær så har jeg byttet ut wlp001 med Safale us-05 og wlp007 med s-04. Kjekt å ha liggende og tåler å ligge en stund. Dobbelt så mye gjær for halve prisen, og gir samme resultat såvidt jeg kan merke. Rehydrerer i 10ml 30 graders vann pr gram med tørrgjær og koker vannet i 10 min. Før gjæren tilsettes. Lar gjæren rehydrere i 20 min før vørteren til starter blandes inn.

Savner tørrgjærsalternativ for wlp833. Den gir en avsindig god pilsner  :)
wlp833 blir kun brukt til maibock og andre "vanlige" typar bock her på garden. W-34/70 og wlp830 trur eg er samme gjærstammen. Skal nesten garatere deg at du får et like godt restultat ved og bruke tørrgjæren W-34/70 vist du ikkje har en slatn med 833 ;)

Buster skrev:

Lykke til

Han kompisen din vet ikke hva han snakker om.
Både jeg og mange andre her inne har laget nydelig pils med tørrgjær.
Selv bruker jeg begge delene. Har alltid noe god tørrgjær liggende hvis jeg impulsivt får lyst  til å
brygge. Men planlegger jeg i god tid er det gøy å lage en god starter med fersk gjær.

Han vet nok hva han snakker om,,og det kommer sikkert ikke godt nok frem i min fremstilling av utsagnet hans.

HAN mener han ikke har fått god Pils med tørrgjær,,,men trenger ferskgjær starter til produktet sitt.

Jeg har ikke laget pils,,,eller laget fluidium med ferskgjær,,så jeg kan ikke uttale meg om dette,,men jeg synes det jeg har laget til nå av øl og lager ( cirka 400 liter til nå) ,,og alt er laget på tørrgjær , har smakt helt fortreffelig.

Trond.A skrev:
Buster skrev:

Lykke til

Han kompisen din vet ikke hva han snakker om.
Både jeg og mange andre her inne har laget nydelig pils med tørrgjær.
Selv bruker jeg begge delene. Har alltid noe god tørrgjær liggende hvis jeg impulsivt får lyst  til å
brygge. Men planlegger jeg i god tid er det gøy å lage en god starter med fersk gjær.

På tirsdag brygget jeg all-grain for første gang, og det gikk veldig bra. Ble Petits IPA-sett og kom på 78% effektivitet. Nå gjør jeg meg klar for nytt brygg, en pale ale, og trenger hjelp til en oppskrift. Har funnet en på BeerCalc som jeg synes ser bra ut, men vil gjerne høre fra dere om noen justeringer bør gjøres:

Øltype: Amerikansk Pale Ale
OG: 1056
FG: 1014
Farve (beregnet): 12 EBC
Beregnet bitter: 35 IBU
Vørtermengde: 26 l
Sluttvolum:  23 l

Malt
4000 gram      78 %      Pale Malt          7 EBC   
500 gram        10 %      Wheat Malt        3 EBC
600 gram        12 %      Cara-hell          25 EBC   

Vann
20 liter til innmesking
12 liter til skylling

Meskeskjema
75 min    65 gr C
15 min    75 gr C

Humle
30 gram    Cascade      6,5 % alfa  pellets    koketid 60 min
20 gram    Centennial    10 % alfa  pellets    koketid 15 min
25 gram    Centennial    10 % alfa  pellets    koketid  5 min

Koketid
Total koketid vørter: 60 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren:  Safale US-05            tørrgjær

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring    14 dager ved 20 gr C
lagring                            14 dager ved 20 gr C

Halvér mengden carahell, legg til mer aromahumle (bruk tilsvarende mindre bitterhumle) og husk å tørrhumle ølet.

Takk for svar. Når jeg halverer carahell, skal jeg da øke hvete eller pale? Ønsker samme OG. Hvilke mengder humle ville du brukt? Ang tørrhumle, når skal jeg tilsette den? Rett etter koking eller etter noen dager i gjæringsspann? Og hvilken humle synes du jeg bør tørrhumle med?

Erstatt med pale malt til du får samme OG. Du kan f.eks. tørrhumle med Centennial. Tilsett humlen etter den aktive delen av gjæringen har roet seg (etter ca. fem dager er fint). Jeg hadde gjerne brukt dobbelt så mye på 15 og 2 minutter, og en liknende mengde til tørrhumling. Men gjør det du selv føler for!

Såpass mye ja. Jeg går såklart for dine anbefalinger. Men en ting, nå vet ikke jeg så mye om de ulike maltsortene, men lærer stadig. Hvorfor ville du halvere carahell? Hva ville skjedd med dobbelt så mye?

Tilbake
Topp