Første all-grain - trenger litt råd

Da har det seg slik at jeg endelig har gått til innkjøp av BIAB utstyr så jeg kan brygge all-grain.
Min personlighet fungerer slik at jeg må ha full kontroll på prosessen før jeg hiver meg ut i det ellers blir jeg alt for stresset.
Håper noen kan ta seg en liten kikk og svare på spørsmålene som sikkert for de fleste her virker rimelig elementære, men med min begrensede ekstraktbryggeerfaring må jeg klarne hodet mitt litt før jeg begir meg ut på førstebrygget.

Først har jeg gått noen runder på hva i hel*** jeg skal brygge først. Endte opp med tysk hveteøl da det er den sorten jeg foreløpig kjenner best til og liker best, så om noe skulle gå galt klarer jeg smake det kontra en sjanger jeg aldri har smakt.
Paulaner:
Så, mesking. Den hadde flere steg enn andre oppskrifter.
Mash
Infusion — 44 °C — 20 min

Temperature — 66 °C — 40 min

Temperature — 74 °C — 10 min

Temperature — 78 °C — 10 min

Hvordan utfører jeg dette i praksis? Hvis jeg skulle gjettet varmer jeg først vannet opp til 44 grader, hiver i maltet, mesker 20 min, deretter måker opp temperaturen og teller 40 min FRA gradene viser 66 og fortsetter så med 74, 78.

Og mash water er altså mengden vann jeg varmer opp som det skal meske i, 17,89L.

Maltinnholdet er jo følgende:

2.9 kg (54.4%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 4.8 EBC
1.9 kg (35.7%) — Avangard Pilsner Malt — Grain — 3.3 EBC
420 g (7.9%) — Avangard Munich Malt, Germany — Grain — 18.7 EBC
110 g (2.1%) — Weyermann Caramunich I — Grain — 101 EBC

Sjekker jeg feks bryggselv.no finner jeg ikke avangard pilsner malt, har det så mye å si? Ser EBC er 3,5 men 3,3 over her.
Overtenker jeg litt for mye? Bare kjør på med noe tilsvarende oppskriften i tilsvarende mengde så blir det nok drikkende?

Humle:
20 g (9 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4% — Boil — 60 min
20 g (4 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4% — Boil — 15 min

Denne "tror" jeg er rimelig enkel, 20g oppi når koken starter, 20g når det er 15 min igjen?

Miscs
0.85 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash

0.79 g — Canning Salt (NaCl) — Mash

0.49 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash

0.49 g — Gypsum (CaSO4) — Mash

8 ml — Lactic Acid 80% — Mash

0.55 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Sparge

0.51 g — Canning Salt (NaCl) — Sparge

0.32 g — Epsom Salt (MgSO4) — Sparge

0.32 g — Gypsum (CaSO4) — Sparge

1 g — Yeast Nutrients — Boil — 15 min

4 g — Irish Moss — Boil — 10 min

Alt dette, er det nødvendig? Eller gjelder det (utenom irish moss og gjærnæring) utelukkende hvis man forsøker å naile en vannprofil? Skal jeg bare se bort i fra dette?

Gjær:
Hadde opprinnelig tenkt en oppskrift med tørrgjær for enkelhetsskyld, men hveteøl er visstnok best med fersk, så her må jeg hoppe i det også.
Har ikke magnetrører og slik kolbe, men da mikser jeg altså en pakke gjær med oppkokt (og nedkjølt) 1,5L starter. 1,5L vann + 150g spraymalt.
Kan jeg ha det i en proteinshaker, riste den innimellom i 1 dag, la den stå 1 dag så 1 dag i kjøleskap for å helle av vesken på toppen?


Aller siste spørsmål:
Grunnet det omtrent er KLIN umulig å planlegge en bryggedag med en 4åring i hus har jeg bestemt meg for å utføre dette neste gang hun skal besøke sin mormor.
Problemet med det er at jeg kan få vite det typ 2 dager i forveien, så vanskelig å planlegge eksakt.
Spørsmålet er da, hvor lang tid i forveien kan jeg handle råvarene?
Råvarene som da humle, fersk gjær og malt korn. Hvor lenge holder det seg?
Snakker vi om at gjæren bør brukes innen en uke? Eller holder hele sulamitten seg i en mnd tid?
 
Da er vi på akkurat samme trinn - og har hoder som fungerer temmelig likt ;-) - Men det er litt lettere å brygge når jeg har muligheten til å gjøre det med studenten som kommer hjem en tur...

Regner med å sette i gang med en Saisons in the sun fra Holmentoppen brygghus til helgen...Ekstremt god veiledning vedlagt, men det dukker sikkert opp noen spørsmål der og...
 
Først: Brygging er ingen eksakt vitenskap. Du må forske deg frem til din metode på ditt utstyr. Ta notater underveis og endre små ting fra gang til gang. Start enkelt.
Selv så synes jeg Hefe kan være vanskelig å få god. Det krever blandt annet god kontroll på gjæringen. Jeg ville tenkt en IPA er god å starte med. - blir nesten alltid godt. også når den ikke er perfekt.

Uansett:
Stegmeskingen ville jeg droppet på første brygg.
Kjør ett steg på 66 grader, i ca en time, deretter litt over 70 for å stoppe prosessen, og tilslutt skylle på 78-80

Oppskriften din er for Grainfather, mens du har kjøpt BIAB? Da må du nok justere skyllevann og effektivitet til BIAB. Det er her det kommer inn dette med å bli kjent med sitt system.

Ja, malttypene får du ofte ikke fra riktig leverandør – spør gjerne i butikken om riktig erstatning. Forsøk å lese deg opp på HVA hver malt gjør i dette øllet.

Humle: helt riktig, men husk at de fleste anbefaler å koke pilsnermalt i 90 minutter. så kommer 1 humle i når det er 60 minutter igjen.

Ja, dropp vannjusteringer nå.

Om du går for fersk eller tørr gjær er opp til deg. Det blir nok hakket bedre med frisk fersk gjør, men du kan også gjøre det enklere for deg selv første gangen med tørr gjær.

Ingrediensene kan stå lenge (humle og malt), ikke stress med det. Fersk gjær kan også stå lenge, men sjekk dato når du kjøper - det hender bryggebutikkene selger gammel gjær.
Oppdyrket fersk gjær kan stå en god stund i kjøleskapet (i lukket, sterilt glass), i hvert fall i en uke, før den trenger å friskes opp. Kanskje 2 og tre uker? Her må andre supplere.

Edit: litt forbedringer
 
Sist redigert:
Den veggen av tekst illustrerer veldig greit hvordan hodet mitt så ut første gang jeg skulle brygge, men den beste lærdommen jeg kan gi videre er:

Fordelen med hjemmebrygging er at det er et stort miljø med mange kunnskapsrike folk, som gjerne diskuterer og dykker i detaljer.
Ulempen med hjemmebrygging er at det er et stort miljø med mange kunnskapsrike folk, som gjerne diskuterer og dykker i detaljer.

Det viktigste er å komme i gang, og ikke planlegg at det skal bli Den Perfekte Hveteøl. Du kan gå fra vettet om du skal klare å ha kontroll over alle variabler før du i det hele tatt har testa utstyret.
 
Hvis det er vanskelig å planlegge når du får brygga kan det være lurt å velge en ølstil der det fins et bra tørrgjæralternativ. Hveteøl får mye av preget sitt fra gjæra, så den er ganske viktig å treffe på. Humle og malt holder seg fint i hhv fryser og bod, mens fersk gjær er mer som melk. Tørrgjær holder lenge i kjøleskapet.
 
Skavise... Utfra det du skriver foreslår jeg følgende:

Dropp proteinrasten på 44grader... Unødvendig med den velmodifiserte malten vi har i dag..

Øk 66graders trinnet til 60min.

Jepp.. Mesketidene regnes fra når en har oppnådd mesketemperaturene for det aktuelle steget.

Precis...meskevannet er mengden vann du varmer opp og jobber med frem til skylling.

Produsentene er det ikke kjempeforskjeller på... går helt greit sålenge det er samme type malt.. f.eks. hvete, pilsner osv..

Et lite tips for kok; Pilsnermalt utgjør over 50% av gristen din... av den grunn ville jeg kokt 90min, hevet bitterhumla i når det gjenstår 60min og aromahumla når det er 15min igjen.

Gi blanke i alt det vannjusteringskjøret... med vanlig norsk vann bommer en ikke stort og du har nok her til å seriøst surre huet ditt til slik det er.. ;) Gjærnæring og Irish Moss/Whirlfloc/Protafloc holder i første omgang..

Kjør tørrgjær du... Du har allerede påtatt deg en rimelig heftig oppgave på dette brygget så som sagt over; Ikke regn med å lage den perfekte HefeWeisse på første forsøk, men konsentrer deg om å komme i havn....øl blir det :)

Ikke noe problem å kjøpe inn ingediensene og ha dem liggende til tiden passer; Hiv humla i frysen, gjæren i kjøleskap og oppbevar malt tørt så går det bra :)

...og til slutt; Husk følgende... RDWHAHB (Relax, Don't Worry...Have a HOME BREW) ;)
 
Aller siste spørsmål:
Grunnet det omtrent er KLIN umulig å planlegge en bryggedag med en 4åring i hus har jeg bestemt meg for å utføre dette neste gang hun skal besøke sin mormor.
Problemet med det er at jeg kan få vite det typ 2 dager i forveien, så vanskelig å planlegge eksakt.
Spørsmålet er da, hvor lang tid i forveien kan jeg handle råvarene?
Råvarene som da humle, fersk gjær og malt korn. Hvor lenge holder det seg?
Snakker vi om at gjæren bør brukes innen en uke? Eller holder hele sulamitten seg i en mnd tid?
Om du ikke kjøper ferskgjær som allerede er utgått holder alt seg en mnd, om du legger humlen i fryseren holder den og maltet seg helt fint i mange mnd. Om du setter starter bør vel den brukes innen noen dager etter den er ferdig, alternativt om du vil brygge på kort varsel kan du prøve en "vitality starter" som bare settes noen timer i forveien for å få gjæren ordentlig i gang og så pitches hele greia.

Om jeg skulle gitt råd til meg selv for å gjenta mitt første brygg (BIAB fullkorn):
- Dropp skylling, ta utgangspunkt i Brewfather BIAB (No-sparge) profil, brygg bare den mengden du får plass til i kjelen under mesking.
- En-stegs mesk, la Brewfather beregne strike water temperatur (slå på i equipment profil).
- Rør mens du heller i maltet i stedet for å helle alt i på en gang, så slipper du deigklumper.
- Ikke bekymre seg over at temperaturen daler noen grader under mesking, det er ikke kritisk. Rør et par ganger underveis.
- La vørteren bunnfelle 1 time etter nedkjøling med lokk på, om du har tid, men ikke bekymre deg om det kommer en del trub med i gjæringsbøtta.
 
Skavise... Utfra det du skriver foreslår jeg følgende:

Dropp proteinrasten på 44grader... Unødvendig med den velmodifiserte malten vi har i dag..

Øk 66graders trinnet til 60min.

Jepp.. Mesketidene regnes fra når en har oppnådd mesketemperaturene for det aktuelle steget.

Precis...meskevannet er mengden vann du varmer opp og jobber med frem til skylling.

Produsentene er det ikke kjempeforskjeller på... går helt greit sålenge det er samme type malt.. f.eks. hvete, pilsner osv..

Et lite tips for kok; Pilsnermalt utgjør over 50% av gristen din... av den grunn ville jeg kokt 90min, hevet bitterhumla i når det gjenstår 60min og aromahumla når det er 15min igjen.

Gi blanke i alt det vannjusteringskjøret... med vanlig norsk vann bommer en ikke stort og du har nok her til å seriøst surre huet ditt til slik det er.. ;) Gjærnæring og Irish Moss/Whirlfloc/Protafloc holder i første omgang..

Kjør tørrgjær du... Du har allerede påtatt deg en rimelig heftig oppgave på dette brygget så som sagt over; Ikke regn med å lage den perfekte HefeWeisse på første forsøk, men konsentrer deg om å komme i havn....øl blir det :)

Ikke noe problem å kjøpe inn ingediensene og ha dem liggende til tiden passer; Hiv humla i frysen, gjæren i kjøleskap og oppbevar malt tørt så går det bra :)

...og til slutt; Husk følgende... RDWHAHB (Relax, Don't Worry...Have a HOME BREW) ;)
Bare et par kommentarer: 44 grader er nok ferulsyresteget. Det skal, enkelt sagt, sørge for nellikkarakteren i weissbier. Min erfaring er at det har liten effekt, så jeg er helt enig med deg: Gå rett på 66 grader. (Noe proteinsteg er det, som du sier, heller ikke behov for.)

Jeg er litt usikker på det med tørrgjær. Jeg har ikke prøvd, men så vidt jeg veit, gir ingen av de tørrgjæren som funke for weissbier, noen god weissbierkarakter på ølet.
 
Bare et par kommentarer: 44 grader er nok ferulsyresteget. Det skal, enkelt sagt, sørge for nellikkarakteren i weissbier. Min erfaring er at det har liten effekt, så jeg er helt enig med deg: Gå rett på 66 grader. (Noe proteinsteg er det, som du sier, heller ikke behov for.)

Jeg er litt usikker på det med tørrgjær. Jeg har ikke prøvd, men så vidt jeg veit, gir ingen av de tørrgjæren som funke for weissbier, noen god weissbierkarakter på ølet.
Fyren er allerede overnerdet med info og "den rette vei" (tm) Trur det lureste er å styre ham inn på KISS-prinsippet...så får han ta de finere detaljene på senere brygg :)
 
Weissbier kan du gjøre veldig enkelt. Mesk på bare ett steg; 66/67 grader en times tid. Hverken nøyaktig tid eller eksakt temperatur er viktig. Bare ha litt kaldt vann stående, så du kan senke temperaturen om du kommer for høyt. (Om du gjør det, skjer det ikke noe verre enn at du får litt dårligere utgjæring - ingen krise.) Men det er greit å beregne vanntemperaturen i starten riktig. Denne kalkulatroen fungerer fint for meg: http://www.brewheads.com/strike.php .

Du trenger ikke heve temperaturen til slutt, det er helt unødvendig. (Jeg gjør det aldri.) Start på 66/67, og avslutt på 66/67. Og om temperaturen synker en grad eller to underveis, har det ikke noe å si.

Det som er litt viktig, er å ikke få for høy temperatur i mesken under skyllinga. Det er absolutt ingen grunn til å legge seg opp mot den øvre grensa på 78 grader. Et par grader under, og du risikerer ikke å komme for høyt, noe som gir en viss fare for at ølet blir beskt fordi du trekker ut tanniner.

pH-kontroll skal du ikke bekymre deg så mye om, men legg inn 3% acidulated malt i oppskrifta, så har du ei viss forsikring mot at den blir altfor høy. Og så ville jeg kjøpt litt Lactol (mjølkesyre), og brukt et par milliliter av den i skyllevannet.

Vannjustering? Tja, sleng oppi ei teskje kalsiumklorid og ei teskje kalsiumsulfat i mesken. På den måten får du tilført kalsium, noe gjæren setter pris på at det er litt av. Og så hjelper klorid og sulfat litt på smaken, også - men akkurat det er ikke så farlig her. Å drive og måle det opp på den måten oppskrifta di antyder, er bare tull. (Det har jeg nettopp hørt en ledende autoritet på området - Martin Brungard - si, også:).)

Framfor alt: Ta det med ro. Du skal gjøre mye rart for å ødelegge ølet ditt under mesking og koking - særlig med BIAB. Gjæringa, derimot, byr på rike muligheter til å lage noe skikkelig udrikkelig:).
 
Fyren er allerede overnerdet med info og "den rette vei" (tm) Trur det lureste er å styre ham inn på KISS-prinsippet...så får han ta de finere detaljene på senere brygg :)
Ja, dette var mer henvendt til deg:). Jeg anbefaler helt klart KISS.

Skjønt det med tørrgjær står jeg ved. Skal du først brygge en weissbier, bør du bruke en god gjær. Det er jo ikke spesielt vanskelig å helle den oppi brygget. Om mulig ville jeg skaffa Imperials G 01 Stefon, som du bare får fra Strømmen Hjemmebrygg, men ellers er whitelabs og wyeast greit nok. Jeg ville bare forsikra meg om at de var rimelig ferske, altså i trygg avstand fra utløpsdatoen. Ei pakke - sjøl av de to der - burde greie seg da. (Imperial har jo dobbelt så mye gjær i pakka - og har dessuten den mengden de lover.)
 
Jeg tar sjansen på å si dette, også: Det er ingen grunn tl å koke i 90 minutter. En time er rikelig. Jeg har brukt 30 minutter en del, og det fungerer like bra, det. Men det blir litt stressende, så jeg har gått opp til en time igjen:).
 
Bare et par kommentarer: 44 grader er nok ferulsyresteget. Det skal, enkelt sagt, sørge for nellikkarakteren i weissbier. Min erfaring er at det har liten effekt, så jeg er helt enig med deg: Gå rett på 66 grader. (Noe proteinsteg er det, som du sier, heller ikke behov for.)

Jeg er litt usikker på det med tørrgjær. Jeg har ikke prøvd, men så vidt jeg veit, gir ingen av de tørrgjæren som funke for weissbier, noen god weissbierkarakter på ølet.
Uenig og enig i forhold til tørrgjør til Hefe, altså den beste hefeweizen jeg noen sinne har brygget var med WB-06 som er tørrgjær, men når fermentis ble klar over og la til at det er en diastaticus så ble det tvert slutt på det. Har prøvd WLP300 og den var rett å slett skuffende:confused:
 
Tilbake
Topp