Da har det seg slik at jeg endelig har gått til innkjøp av BIAB utstyr så jeg kan brygge all-grain.
Min personlighet fungerer slik at jeg må ha full kontroll på prosessen før jeg hiver meg ut i det ellers blir jeg alt for stresset.
Håper noen kan ta seg en liten kikk og svare på spørsmålene som sikkert for de fleste her virker rimelig elementære, men med min begrensede ekstraktbryggeerfaring må jeg klarne hodet mitt litt før jeg begir meg ut på førstebrygget.
Først har jeg gått noen runder på hva i hel*** jeg skal brygge først. Endte opp med tysk hveteøl da det er den sorten jeg foreløpig kjenner best til og liker best, så om noe skulle gå galt klarer jeg smake det kontra en sjanger jeg aldri har smakt.
Paulaner:
Så, mesking. Den hadde flere steg enn andre oppskrifter.
Mash
Infusion — 44 °C — 20 min
Temperature — 66 °C — 40 min
Temperature — 74 °C — 10 min
Temperature — 78 °C — 10 min
Hvordan utfører jeg dette i praksis? Hvis jeg skulle gjettet varmer jeg først vannet opp til 44 grader, hiver i maltet, mesker 20 min, deretter måker opp temperaturen og teller 40 min FRA gradene viser 66 og fortsetter så med 74, 78.
Og mash water er altså mengden vann jeg varmer opp som det skal meske i, 17,89L.
Maltinnholdet er jo følgende:
2.9 kg (54.4%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 4.8 EBC
1.9 kg (35.7%) — Avangard Pilsner Malt — Grain — 3.3 EBC
420 g (7.9%) — Avangard Munich Malt, Germany — Grain — 18.7 EBC
110 g (2.1%) — Weyermann Caramunich I — Grain — 101 EBC
Sjekker jeg feks bryggselv.no finner jeg ikke avangard pilsner malt, har det så mye å si? Ser EBC er 3,5 men 3,3 over her.
Overtenker jeg litt for mye? Bare kjør på med noe tilsvarende oppskriften i tilsvarende mengde så blir det nok drikkende?
Humle:
20 g (9 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4% — Boil — 60 min
20 g (4 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4% — Boil — 15 min
Denne "tror" jeg er rimelig enkel, 20g oppi når koken starter, 20g når det er 15 min igjen?
Miscs
0.85 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash
0.79 g — Canning Salt (NaCl) — Mash
0.49 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash
0.49 g — Gypsum (CaSO4) — Mash
8 ml — Lactic Acid 80% — Mash
0.55 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Sparge
0.51 g — Canning Salt (NaCl) — Sparge
0.32 g — Epsom Salt (MgSO4) — Sparge
0.32 g — Gypsum (CaSO4) — Sparge
1 g — Yeast Nutrients — Boil — 15 min
4 g — Irish Moss — Boil — 10 min
Alt dette, er det nødvendig? Eller gjelder det (utenom irish moss og gjærnæring) utelukkende hvis man forsøker å naile en vannprofil? Skal jeg bare se bort i fra dette?
Gjær:
Hadde opprinnelig tenkt en oppskrift med tørrgjær for enkelhetsskyld, men hveteøl er visstnok best med fersk, så her må jeg hoppe i det også.
Har ikke magnetrører og slik kolbe, men da mikser jeg altså en pakke gjær med oppkokt (og nedkjølt) 1,5L starter. 1,5L vann + 150g spraymalt.
Kan jeg ha det i en proteinshaker, riste den innimellom i 1 dag, la den stå 1 dag så 1 dag i kjøleskap for å helle av vesken på toppen?
Aller siste spørsmål:
Grunnet det omtrent er KLIN umulig å planlegge en bryggedag med en 4åring i hus har jeg bestemt meg for å utføre dette neste gang hun skal besøke sin mormor.
Problemet med det er at jeg kan få vite det typ 2 dager i forveien, så vanskelig å planlegge eksakt.
Spørsmålet er da, hvor lang tid i forveien kan jeg handle råvarene?
Råvarene som da humle, fersk gjær og malt korn. Hvor lenge holder det seg?
Snakker vi om at gjæren bør brukes innen en uke? Eller holder hele sulamitten seg i en mnd tid?
Min personlighet fungerer slik at jeg må ha full kontroll på prosessen før jeg hiver meg ut i det ellers blir jeg alt for stresset.
Håper noen kan ta seg en liten kikk og svare på spørsmålene som sikkert for de fleste her virker rimelig elementære, men med min begrensede ekstraktbryggeerfaring må jeg klarne hodet mitt litt før jeg begir meg ut på førstebrygget.
Først har jeg gått noen runder på hva i hel*** jeg skal brygge først. Endte opp med tysk hveteøl da det er den sorten jeg foreløpig kjenner best til og liker best, så om noe skulle gå galt klarer jeg smake det kontra en sjanger jeg aldri har smakt.
Paulaner:
Så, mesking. Den hadde flere steg enn andre oppskrifter.
Mash
Infusion — 44 °C — 20 min
Temperature — 66 °C — 40 min
Temperature — 74 °C — 10 min
Temperature — 78 °C — 10 min
Hvordan utfører jeg dette i praksis? Hvis jeg skulle gjettet varmer jeg først vannet opp til 44 grader, hiver i maltet, mesker 20 min, deretter måker opp temperaturen og teller 40 min FRA gradene viser 66 og fortsetter så med 74, 78.
Og mash water er altså mengden vann jeg varmer opp som det skal meske i, 17,89L.
Maltinnholdet er jo følgende:
2.9 kg (54.4%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 4.8 EBC
1.9 kg (35.7%) — Avangard Pilsner Malt — Grain — 3.3 EBC
420 g (7.9%) — Avangard Munich Malt, Germany — Grain — 18.7 EBC
110 g (2.1%) — Weyermann Caramunich I — Grain — 101 EBC
Sjekker jeg feks bryggselv.no finner jeg ikke avangard pilsner malt, har det så mye å si? Ser EBC er 3,5 men 3,3 over her.
Overtenker jeg litt for mye? Bare kjør på med noe tilsvarende oppskriften i tilsvarende mengde så blir det nok drikkende?
Humle:
20 g (9 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4% — Boil — 60 min
20 g (4 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4% — Boil — 15 min
Denne "tror" jeg er rimelig enkel, 20g oppi når koken starter, 20g når det er 15 min igjen?
Miscs
0.85 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash
0.79 g — Canning Salt (NaCl) — Mash
0.49 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash
0.49 g — Gypsum (CaSO4) — Mash
8 ml — Lactic Acid 80% — Mash
0.55 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Sparge
0.51 g — Canning Salt (NaCl) — Sparge
0.32 g — Epsom Salt (MgSO4) — Sparge
0.32 g — Gypsum (CaSO4) — Sparge
1 g — Yeast Nutrients — Boil — 15 min
4 g — Irish Moss — Boil — 10 min
Alt dette, er det nødvendig? Eller gjelder det (utenom irish moss og gjærnæring) utelukkende hvis man forsøker å naile en vannprofil? Skal jeg bare se bort i fra dette?
Gjær:
Hadde opprinnelig tenkt en oppskrift med tørrgjær for enkelhetsskyld, men hveteøl er visstnok best med fersk, så her må jeg hoppe i det også.
Har ikke magnetrører og slik kolbe, men da mikser jeg altså en pakke gjær med oppkokt (og nedkjølt) 1,5L starter. 1,5L vann + 150g spraymalt.
Kan jeg ha det i en proteinshaker, riste den innimellom i 1 dag, la den stå 1 dag så 1 dag i kjøleskap for å helle av vesken på toppen?
Aller siste spørsmål:
Grunnet det omtrent er KLIN umulig å planlegge en bryggedag med en 4åring i hus har jeg bestemt meg for å utføre dette neste gang hun skal besøke sin mormor.
Problemet med det er at jeg kan få vite det typ 2 dager i forveien, så vanskelig å planlegge eksakt.
Spørsmålet er da, hvor lang tid i forveien kan jeg handle råvarene?
Råvarene som da humle, fersk gjær og malt korn. Hvor lenge holder det seg?
Snakker vi om at gjæren bør brukes innen en uke? Eller holder hele sulamitten seg i en mnd tid?