Første BIAB-brygg

jsfiksdal

Norbrygg-medlem
Jeg har akkurat fått meg en kjele som er stor nok til å brygge allgrain i ( http://bryggeland.no/kokekjele-2-kw-metall-med-kran-29-l.html ), og har planer om å prøve meg på BIAB i første omgang. I den forbindelse har jeg et par spørsmål:

1. Hvor stor batch kan jeg lage i en 29liters kjele ved ren BIAB-metode?

2. Ang. Meskeprosessen: er det best å slå av termostaten og isolere kjelen, eller vil det gå greit å stille termostaten inn på riktig temperatur og la være å isolere?

Ender stort sett opp med 20-22 liter vørter på min 29-liters kjele.

Jeg har mesket med termostaten, men du må være forsiktig. Den har lett for å slå inn og varme for mye, så prøv deg litt frem.

Takk for svar! Da blir det sikkert til at jeg prøver å meske med termostaten  :)

Skyller du når du brygger på denne måten? Ser at det blir gjort på litt forskjellige måter, men mener jeg har lest et eller annet sted at man kan skylle ved å tappe av vørter, etterfylle med varmt vann og la det stå i 10-20 minutter. Andre steder skriver folk at man ikke trenger å skylle.

Jeg pleier å løfte ut meskeposen og sette den i et annet kar med ønsket mengde skyllevann. Det som er igjen i kjelen begynner jeg oppkoket på mens jeg skyller i 15 minutter. Dersom du ikke har en ekstra kjele kan du bare bruke et av gjæringskarene dine i plast.

Løft til slutt ut meskeposen og tilsett skyllevannet i kokekjelen, veldig enkelt og greit. Hvis du har 80-82 C i skyllevannet får du mesket ut på 78 C samtidig.

Tilbake
Topp