knutrw skrev:
Ikke for å hijacke tråden, men jeg har en problemstilling i samme gate. Jeg bruker en 25l kjele med tappekran, fra Biltema, og pleier å brygge for å ende opp med ca 15 liter etter koking (13,5-14 liter i gjæringskaret). Til nå har jeg hatt 3-4 kg malt, varmet opp 12-13 liter til mesk og ca 10 liter til skylling, men jeg ender stort sett opp med en effektivitet på 65-67%. Mesker på ca 67-65 grader og varmer skyllevannet til ca 80 grader. Pleier også å klemme litt på meskeposen, men kanskje ikke livskiten ut av den. Hvor bør jeg legge energien for å øke effektiviteten?
Jeg har brygget en slags Maxi-BIAB på et lignende oppsett inntil nå.
Jeg har da hatt et stabilt utbytte på 72% for brygg på 18-20 liter i gjæringsdunk.
Jeg har da brukt :
En 25liters hyttekjele fra Biltema for mesking og koking
en 15 liters kjele for mellomlagring av varm vørter
en 10 liters kjele for oppvarming av skyllevann (+ noen mindre kjeler med kokende vann)
«Pinnekjøttkurv» for å sette meskeposen i under skylling.
Stor bolle for mellomlagring av meskepose
FREMGANGSMÅTE:
Mesker med meskeposen rett i biltemakjelen (med isolasjon på), sjekker temperatur hvert 20 min og rører godt rundt.
Etter 60 (evt 90) minutter øker jeg temperaturen til 78 grader under konstant omrøring, og lar det stå i ca 10 minutter.
Løfter da ut posen og holder den slik at den får renne av seg mesteparten, og setter så posen i den store bollen for mellomlagring
Tapper forsiktig vørteren fra biltemakjelen over i 15literskjelen. Prøver at dette skal gå rimelig fort (for å unngå store temperaturfall) men uten plasking.
Rengjør Biltemakjelen
Setter pinnekjøttkurven i biltemakjelen og senker meskeposen med malt i pinnekjøttkurven
Filtrerer så vørteren (heller over med varmebestandig litersmål) som har samlet seg opp i mellomlagringsbollen gjennom malten i posen
Filtrerer vørteren fra 15literskjelen gjennom maltsengen i posen
Etter hvert som vørternivået i biltemakjelen øker hever jeg pinnekjøttkurven (bruker rustfri kjetting). Prøver at denne skal være så vidt neddykket i vørteren eller et par centimeter over. Tilslutt ender pinnekjøttkurven helt over kjelen.
Starter oppvarming til kok når det er blitt noen liter vørter i kjelen.
Etter at all vørteren er skylt igjennom, heller jeg over skyllevannet litt etter litt, til det er ønsket nivå i biltemakjelen. Justerer skyllevannstemperaturen til å holde 78 grader hele tiden ved å tilsette kokende vann.
Nivået i Biltemakjelen skal nå være det nivået jeg ønsker etter ferdig koking. Jeg måler SG, og justerer eventuelt oppskrift basert på SG-målingen (det vil si at jeg endrer ønsket nivå etter ferdig koking slik at jeg får ønsket OG, jeg må også justere humletilsetningene ved betydelig avvik på SG).
Løfter bort pinnekjøttkurven med mask og meskepose og setter dette i mellomlagringsbollen.
Koker så vørter i 60/90 minutter avhengig av oppskrift. Mens vørter koker har jeg en annen kjele stående på komfyren med kokende vann. Dette tilsetter jeg underveis for å kompensere for avdampingen, slik at væskenivået i kjelen er konstant. Siste vanntilsetting prøver jeg å ha 15 minutter før kokeslutt.
Fordelene jeg ser det med denne metoden er at:
Jeg får forholdsvis mye ferdig øl med ganske lite utstyr
Jeg slipper å beregne avdamping for å beregne vannmengde
Jeg slipper å beregne gjennomsnittlig SG for bitterhetsberegninger. SG er tilnærmet konstant under hele kokingen
Problemet med denne måten å brygge på for min del har vært at Biltemakjelen ikke er kompatibel med induksjonskomfyren min, så jeg må bruke en frittstående induksjonsplate fra Jula på kjøkkenbordet (ikke plass på kjøkkenbenken). Dette innebærer at jeg må bære en 25 literskjele med opp til 22 liter kokende vørter til vasken for å kjøle ned (for at kjøleren skal rekke), noe som neppe nominerer meg til Norbryggs HMS-pris :-S
En annen ulempe er at det blir fort mye gris med så mye manuell håndtering av vørter.
Jeg kunne kjøpt meg en annen kjøler, men da gikk jeg likegodt for en tykkbunnet kjele med silbunn fra Bryggmaker som jeg kan bruke på induksjonskomfyren min.