Første brygg fra kaosbryggeriet i Enhuusveien står til gjæring

Har, endelig, brygget vår første batch med en Speidelvariant som virket mer eller mindre som tenkt på forhånd, dvs bortsett fra at jeg mått klare meg uten rosinen i pølsa, PID'en fra Auber som jeg selvsagt hadde bestilt feil modell av. Men det gikk allikevel, kokekaret holdt seg ganske så stabilt selv uten isolering, så det var ikke noe stress å plugge stikkkontakt inn og ut noen ganger underveis.

Tanken var å lage et brygg basert på 30 malt, og 120 liter vann, men slik ble det ikke helt..... Endte med litt "freestyle" utover kvelden og natten på torsdag, blant annet glemte vi i kampens hete at sekken med pilsner var på 25kg og ikke 20 som oppskriften ba om (det kom jeg på i ettertid når jeg lekte meg rundt i BeerSmith), og det så ut til at vi ikke fikk plass til de 30 kiloene som planlagt etter å ha hadde dyttet opp i 4kg Vienna, og sto igjen med 6 Caramalt som også hadde gledet seg til gryta, men det ble plass til 3,5kg av den også.... Vannvolumet ble redusert til 110 liter, men vann og malt ratio holdt seg på 4:1 som planlagt. Trodde jeg. Men det var FØR jeg oppdaget at jeg faktisk hadde trykket 33.5kg malt i røret  ;D Dvs at ratioen falt litt og endte på 3.3:1, men det var allikevel fin sirkulasjon i mesken. Fikk ut snaue 90 liter vørter til koking med en OG på 1052 etter de foreskrevne 90 min mesking på 50 og 62 grader, litt høyere en det oppskriften tilsa, (1045) men til aldri å ha brygget en ml. øl tidligere, så syntes vi at vi kunne leve med det. Gjærstarter ble laget på 8 rør med WLP800, toalt ikke mindre enn 8 liter starter...... :eek: Men må man så må man. Jeg hadde ikke tid eller mulighet til å følge denne oppskriften http://mrhumle.blogspot.no/2010/02/gjrstarter.html?m=1 for å dyrke riktig mengde, men en meget hjelpsom sørlending hos bryggselv.no sverget på at 8 rør med 100 gr spraymalt og en liter vann pr rør, satt i aksjon på magnetrører i 2 døgn skulle gjøre susen. Så da ble det sånn. Kvelden før bryggingen helte jeg av det meste av "vørteren" og livet opp kolbene med 2 liter pr kolbe basert på 450 gram maltekstrakt og 4 liter vann.

Nå står drøye 80l med noe som forhåpentligvis ender opp som en velsmakende lager på tank i gjæringsskapet og puterer og bobler på med ca 10 grader i tanken. Og der skal den få stå i gode to uker til, for jeg hadde ikke tatt med i betraktning at jeg faktisk startet sommerferie i dag, og planene for den ferien er ikke å sitte å passe på boblenene i gjærlåsen. Men hyggelige forumdeltakere http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,10609.0.html har beroliget meg med at med all sannsynlighet går fint i minst 3-4 for primærgjæring av lager på denne temperaturen, så da krysser vi finger for det  :yes:

Oppdatering på resultat kommer.
 
Tilbake
Topp