Heisann!
Heilt fersk på forumet, og i bryggebransjen generellt, og har eit par spørsmål i håp om å få til et "optimalt" første brygg.
Kjøpte for en tid tilbake eit ølsett (type "ekstrakt") på ein tur til danmark. (dette: http://www.vinolhobby.dk/min_egen_pilsner.asp)
Settet består av følgande
2½ kg Extra Light Spraymalt fra Muntons
500 gram knust Pilsner Malt
100 gram Cascade humlepiller
11 gram Overgær DCL SAFALE S-04 Til gæring ved 20-24° C
11 gram Undergær DCL SAFLAGER S-23 Til gæring ved 12-15°C
12½ gram Klart Urt (Carrageenan)
Instruksjonane som følger med er kjapt oppsummert slik:
1. Lag gjærstarter, 0.5 liter. Sett i 24 grader et par timer
2. Varm vann i en 12 liters gryte
3. Tilsett knust malt ved 65-70 grader, og rør om en halvtimes tid, og sil vekk overføldig malt
4. Del opp humle i 3 porsjoner på 27 gram
5. Tilsett tørket maltekstrakt og rør til det er oppløst
6. Tilsett første porsjon humle og kok opp. La det så småkoke i 45 min
7, Tilsett andre porsjon med humle og "klar urt", og la det koke i 15 minutter
8. Tilsett siste porsjon med humle og gi det 10 minutter mens vørteren gradvis kjøles ned.
9. Tøm alt over i gjæringsbeholder gjennom en sil
10. Fyll vann fra kran opp til 20 liter
11. Sjekk "vægtfylden". Den skal være ca 1.045
12. Så snart temperaturen er under 30 grader, helles starteren i, og dunken settes til gjæring
13. Etter 2-3 uker skal gjæringen være ferdig, og den skal kunne måles til mellom 1.010 og 1.015
14. Løs opp 300g sukker i 500ml vann, og hell i dunken
15. Hell over på flasker
16. Still på 20-24 grader et par uker
17. La ølet hvile mellom 8 - 12 grader en stund (optimalt et par måneder)
Så til spørsmåla mine...
1. Er det et poeng å kun koke 12 liter vann, for så å etterfylle kaldt vann fra kranen? Eg skjønner det rent praktiske, men eg har kjøpt 30 liters kjele og laget
en "biltema-kobberkjølespiral". Vil det være "bedre" å koke større mendger?
2. Dette settet kom med både undergjær og overgjær. Eg har skaffet kjøleskap med ekstern temperaturregulator og skal jo undergjære.
Oppskrifta som følger med er veldig lik uansett, og eg lurer derfor på om det er litt mix av dei to metodene.. då spesielt om gjærtidene og temperaturene stemmer. Skal ikkje del både del 1 (i gjæringsbøtte) og del 2 av gjæringen (på flaske) begge skje ved 12-15 grader?
3. Er det mykje å hente på lage en skikkelig gjærstarter? Eg setter gjerne sammen en "magnetrører" hvis det vil gi en merkbar forskjell.
4. Er det nokon av ingrediensane som bør byttes ut sidan det er 6 mnd siden eg kjøpte det?
På forhånd takk!
LT
Heilt fersk på forumet, og i bryggebransjen generellt, og har eit par spørsmål i håp om å få til et "optimalt" første brygg.
Kjøpte for en tid tilbake eit ølsett (type "ekstrakt") på ein tur til danmark. (dette: http://www.vinolhobby.dk/min_egen_pilsner.asp)
Settet består av følgande
2½ kg Extra Light Spraymalt fra Muntons
500 gram knust Pilsner Malt
100 gram Cascade humlepiller
11 gram Overgær DCL SAFALE S-04 Til gæring ved 20-24° C
11 gram Undergær DCL SAFLAGER S-23 Til gæring ved 12-15°C
12½ gram Klart Urt (Carrageenan)
Instruksjonane som følger med er kjapt oppsummert slik:
1. Lag gjærstarter, 0.5 liter. Sett i 24 grader et par timer
2. Varm vann i en 12 liters gryte
3. Tilsett knust malt ved 65-70 grader, og rør om en halvtimes tid, og sil vekk overføldig malt
4. Del opp humle i 3 porsjoner på 27 gram
5. Tilsett tørket maltekstrakt og rør til det er oppløst
6. Tilsett første porsjon humle og kok opp. La det så småkoke i 45 min
7, Tilsett andre porsjon med humle og "klar urt", og la det koke i 15 minutter
8. Tilsett siste porsjon med humle og gi det 10 minutter mens vørteren gradvis kjøles ned.
9. Tøm alt over i gjæringsbeholder gjennom en sil
10. Fyll vann fra kran opp til 20 liter
11. Sjekk "vægtfylden". Den skal være ca 1.045
12. Så snart temperaturen er under 30 grader, helles starteren i, og dunken settes til gjæring
13. Etter 2-3 uker skal gjæringen være ferdig, og den skal kunne måles til mellom 1.010 og 1.015
14. Løs opp 300g sukker i 500ml vann, og hell i dunken
15. Hell over på flasker
16. Still på 20-24 grader et par uker
17. La ølet hvile mellom 8 - 12 grader en stund (optimalt et par måneder)
Så til spørsmåla mine...
1. Er det et poeng å kun koke 12 liter vann, for så å etterfylle kaldt vann fra kranen? Eg skjønner det rent praktiske, men eg har kjøpt 30 liters kjele og laget
en "biltema-kobberkjølespiral". Vil det være "bedre" å koke større mendger?
2. Dette settet kom med både undergjær og overgjær. Eg har skaffet kjøleskap med ekstern temperaturregulator og skal jo undergjære.
Oppskrifta som følger med er veldig lik uansett, og eg lurer derfor på om det er litt mix av dei to metodene.. då spesielt om gjærtidene og temperaturene stemmer. Skal ikkje del både del 1 (i gjæringsbøtte) og del 2 av gjæringen (på flaske) begge skje ved 12-15 grader?
3. Er det mykje å hente på lage en skikkelig gjærstarter? Eg setter gjerne sammen en "magnetrører" hvis det vil gi en merkbar forskjell.
4. Er det nokon av ingrediensane som bør byttes ut sidan det er 6 mnd siden eg kjøpte det?
På forhånd takk!
LT