Første brygg i gjæringskaren, noen refleksjoner fra nybegynneren

Hei alle sammen,

Da står mitt første brygg i gjæringskaret. Det måtte selvfølgelig bli noen ting jeg gjerne skulle ha gjort annerledes kunne jeg skrudd tiden tilbake noen timer, men sånn er det å være nybegynner....

Den absolutt største feilen var at jeg glemte å fylle gjæringskaret med vann før jeg begynte vørter-avkjølingen. Vannet jeg fylte var altfor kaldt, og det resulterte i at temperaturen kom ned i 16-17 grader når vann og vørter var ferdigbladet.
For å kompensere koke jeg et par liter vann i vannkokeren, og tilsatte dette. OG ble da 1.045, istedet for 1.055 som oppskriften oppgav. Er litt bekymra for at jeg ikke har nok gjær nå, i og med at total væskemengde er 3 liter mer enn oppskriften tilsier. (Hadde en pakke Nottingham tørrgjær tilgjengelig)
Noe jeg burde gjort annerledes der? Hvis det skulle vise seg at det blir for lite gjær, vil det være smart å tilsette vingjær i ettertid? Dårlig med butikker som selger ølgjær her i distriktet, så vingjær er alt jeg kan håpe å oppdrive innen rimelig tid.
Jeg var også lovlig sen med å rehydrere gjæren, så vørteren måtte stå ca 5 min etter den var ferdig bladet med vannet før jeg fikk tilsatt gjæren.

Ellers tror jeg det gikk tålig greit. Vasking, desinfisering og ikke minst skylling tok endel lengre tid enn først beregnet, men regner med at etter hvert som en opparbeider seg litt rutine går sånn seg til.
Så nå er det vel bare å smøre seg med tålmodighet. Merker det kan bli 4 lange uker mens prosessen går sin gang...

Relax, don't worry, have a homebrew! Det går nok fint skal du se. Det var dog fint liten grunn til å legge til varmt vann.
Gjæren klarer seg nok fint på 16-17 grader, det hadde vært verre hvis det var for varmt. Så lenge rommet gjærkaret står i har en solid romtemperatur vil det jo jevne seg ut raskt nok uansett. Du får nok litt svakere øl, men det trenger ikke nødvendigvis bare å være pga. det ekstra vannet (jeg endte opp med rundt 11 OG lavere på mitt brygg, og jeg hadde feilberegnet kokevolum med ca 2 liter). Hvis innlegget ditt ble skrevet like etter at du satte ølet, foreslår jeg at du starter tidligere på dagen neste gang. Hvis det er tilfelle, har du sikkert skjønt såpass alt. Det virker som om koketida sjeldent går som planlagt første gangen.

gratulerer med første brygg stian:) det blir 4 lange uker ja , jeg er to uke foran deg og skal tappe mine første brygg på flaske på tirsdag ,:) da blir vel også første prøvesmak ;) jeg hadde noe ala samme dag som deg men bare litt værre , men vørteren var rundt samme gradene ,tok litt tid før gjæringen startet ca 2 dager meg nå har dett ploppet iveg i snart en uke . Lykke til videre med jumfrubrygget 8)

Helt topp å starte gjæringen på 16-17 grader for en ale. Langt bedre enn å starte den for varmt. Øl blir det uansett. Siden OG gikk ned med utvanningen, vil det kompensere greit for økningen i volum ang. gjærmengde.

Takk for svar alle sammen!

Litt kjipt det med vannet, men da er jeg hvertfall en erfaring rikere. Det blopper bra i gjærlåsen allerede, så liv er det hvertfall :)

Da var første brygg i flaske!  :ilike:

OG var 1.045, FG målte jeg til 1.010. Ut av minimale bryggekunnskaper tror jeg ikke det var så verst, men tanke på ekstraktbrygg og tørrgjær?
Hadde en lånt Emely kapselpåsetter, men synes ikke den var så bra. Noen flasker lot seg simpelt hen ikke korke, så jeg måtte ty til et par blanke 1L Ikea flasker for å få plass til alt.
Neste steg på innkjøpslisten blir en bordstående kapselpåsetter.

Når jeg åpnet gjæringskaret luktet det øl, noe jeg regner med er et godt tegn. Det lå en hinne av gjær på toppen, samt en god samling gjær på bunnen.
Mener jeg leste en plass på forumet her at det er en fordel å fjerne den hinna på toppen ganske raskt, men pga infeksjonsfaren lot jeg dette være denne gang. Er det noe jeg bør planlegge for neste brygg?

Nå er det vel bare å smøre seg med tålmodighet mens karboneringen går sin gang... Det kan bli en lang uke :)

Gratulerer! Jeg ligger noen dager bak deg og flasker på torsdag  ;D

Den nye hobbyen må jeg si er utrolig spennende, og jeg liker at man kan ta det et steg videre etter hvert! Mitt neste brygg bilr med flytende gjær og starter :)

Jeg er også litt spørrende til hva jeg skal gjøre med topplaget og bunnfallet i min wit før flasking. Jeg monterte tappekranen 2-3 opp av bunnen for å kunne la bunnfallet ligge, så det hjelper kanskje?

Lykke til videre i bryggingen, og ikke minst: den nært forestående smakingen!

Tilbake
Topp