Første brygg i morgen, noen spørsmål.

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Skal brygge mitt første brygg i morgen. Et Gahr Kølsch allgrain sett fra Bryggselv. Brygges på en BB30.
I oppskriften står det at etter gjæring skal den lagres i 2-4 uker på ca 4°c. Et dette før flasking? Eller skal den karbonere på flaske ved så lav temperatur?
 
Skal skyllevannet ha lik temperatur som siste/høyeste mesketemperatur altså 77 C?

Mesking i 15 min. på 55 C, 45 min. på 66 C, 5 min. på 77 C.
Koking i 90 min.
 
av erfarenhet kan det vara lite slitsamt med flerstegsmæsking på bb30n. Detta då tempøkning är svår att "få till" och krångligt att temp håller sig stabil, jag sliter fortfarande efter 18brygg att komma upp från 65 till mash out vid 78 inom rimlig tid. Dessutom "går" det inte helt att köra på bägge elementen för att öka temp p.g.a risk för fastbrändheter. Mitt råd till dej, och kanske specielt med tanke på att det blir det första brygg, kanske en enstegsmäsk på 66c runt 60min, och mashout vid 76grader i 15min. Du skyller sedan med kokande vatten då temp på vattnet sjuker fort vid överföring till mäsk.

Detta är som jag hade gjort det, andra kanske är oeniga, sedan är det upp till dej att bestämma dej för framgångmåte. Hoppas oavsett att det blir en hygglig bryggedag, och kör för guds skull inte bägge elementen samtidigt med malt i silkaret vad du än gör!
 
Er allerede i gang med stegmeskingen. Bruker pumpe. Nøyaktig 66 C er visst umulig, men får 64-67/68. Bruker pumpe.
Da blir det kokende vann til skylling.
Endelig i gang  ;D Juhu  :)
 
Har ikke bb30, men syns det er litt friskt å bruke kokende vann til skylling.

Varmetapet er avhengig av metoden for å overføre skyllevannet, pumpes det gjennom en lang og tynn slange blir det adskillig mer varmetap enn om det f.ex øses over med et litermål.
Så temp på skyllevannet bør avstemmes etter erfaring med ditt oppsett. Det er mer viktig å ikke få for høy skylletemperatur enn for lav. Kommer du over 80 grader i mesken så begynner du å trekke ut ugunstige smaksstoffer fra skallene. For lav skylletemperatur kan derimot gi lavere utbytte siden sukkeret i mesken løses bedre opp i høy temperatur.

Følg med på temperaturen i mesken under skylling, og tilpass skyllevannet etter det. Jeg pleier å bruke 78 til 80 grader vann til skyllingen, og ha litt kokende vann tilgjengelig hvis temperaturen faller for lavt under skylling.

Ref. John Palmer: http://www.howtobrew.com/section3/chapter17.html "The temperature of the sparge water is important. The water should be no more than 170°F, as husk tannins become more soluble above this temperature, depending on wort pH. This could lead to astringency in the beer."

170 °F er ca 77 °C
 
Jeg har spylt med for høy temperatur. Ikke gjør det. Jeg skal iallefall passe bedre på på de neste brygga. Ville ikke gått over 78grader.
 
Låner tråden litt  :angel:
Fersk brygger her, med kun ett BIAB-brygg bak meg.

Har det noe å si med temperaturfall på vørteren, etter at kornet er tatt ut?

Jeg brukte en del tid på skylling i en separat bøtte. Plata var da skrudd av, så temperaturen sank en god del. Skyllevannet jeg brukte lå på ca. 78 grader, mens vørteren i kjelen var nede på ca. 65 grader før jeg skrudde på igjen for kok.

PS: temperatur på mesken var 78 grader da posen med kornet ble tatt ut av kjelen.
 
jag tänker ju att det är mäsken som inte skal ha över 80c, det innebär att man kan tillsätta kokande vatten i syfte att höja från 65 till 76c och mash out.
 
Da er første brygg i gjæringskaret. Syns ting gikk bra.  Klarte å holde brukbart jevn temperatur med BB30en. Pumpa gikk som en drøm.  Min hjemmelagde overislingsmanifold funket.  Og Whirlpool røret funket.  :)
Fikk 26 liter til gjæring. Dog litt lavere OG enn oppskriften sa.  Fikk 1044, mens det skulle være 1046-1048. Blir vel ikke lettøl av anden grunn ;-)  Får gå ned et par liter på skyllevannet neste gang. Alt i alt fornøyd .
Nå er det bare å vente......
 
Gratulerer Kimmern.

Ventinga er den minst attraktive delen av denne hobbyen. Men, ølet blir gjerne bedre om en ikke forhaster seg.
Gammelt visdomsord: "Slapp av og vent, gjæren vet hva den driver med"

Og til Kvitvik, temperatur i vørteren før kok har ingen ting å si, mange deler til og med bryggedagen i to. Mesking og skylling en dag, sett kaldt over natta, kok dagen etter. Så lenge den ikke blir stående lenge (en dag eller mer) med temperatur som gir bakterie/villgjær vekst, skjer det ikke noe som påvirker smaken på ølet. Det ser ut som du har truffet helt fint med temperaturene der det er viktig.
 
kimmern skrev:
Da er første brygg i gjæringskaret. Syns ting gikk bra.  Klarte å holde brukbart jevn temperatur med BB30en. Pumpa gikk som en drøm.  Min hjemmelagde overislingsmanifold funket.  Og Whirlpool røret funket.  :)
Fikk 26 liter til gjæring. Dog litt lavere OG enn oppskriften sa.  Fikk 1044, mens det skulle være 1046-1048. Blir vel ikke lettøl av anden grunn ;-)  Får gå ned et par liter på skyllevannet neste gang. Alt i alt fornøyd .
Nå er det bare å vente......

Godt at pumpa funket som den skulle ;)

Jeg håper du ikke brukte kokende vann til skylling, ellers bør du være godt fornøyd. Det at OG endte opp såvidt under målet gjør sikkert ikke noe, du skal jo øke alkoholprosenten litt under karboneringen uansett. Du har høyere effektivitet enn jeg vanligvis fikk ut av apparatet :)
 
Får kalle det nybegynner flaks :)  Og en fantastisk diy overislingsmanifold ;-) Litt nedjustering av skyllevannet så blir det perfekt.  Må jo venne seg seg til utstyret. Hvordan regner jeg ut i effektiviteten? Mener å ha lest det det en plass, men husker ikke helt hvor.
Litt CRC så var pumpa i gang ja.  Gikk som en drøm under hele merkingen og nedkjøling.
 
Kjører du pumpen under nedkjøling? Jeg er ikke sikker på hvor mange grader den tåler, men kokende vørter er kanskje ikke å anbefale.. Mye styr å desinfisere pumpe og slange før nedkjøling også. Jeg pleide å bare røre litt i vørteren slik at alt kom i kontakt med kjøleren.
 
Jeg kjørte pumpen noen minutt mens det kokte. Leste en plass at selve pumpen som står inne BB pumpa er en Solar pumpe om skal tåle over 100 grader(mye pumpe  :) ).
Kjørte pumpa under hele nedkjølingen og kunne ha lokket på hele tiden. Har lagd et whirlpool rør så mesteparten av grumset hadde samlet seg i midten av gryta.
 
Etter 4 dagers gjæring er SG på 1010. Enda litt aktivitet i gjærlåsen. Så var det dette med tålmodighet da  ;D
 
Tilbake
Topp