Første brygg i morgen

Hei!

Skal sette første brygg (ever) i morgen på min nye Grainfather og har kjøpt CCC abc pale ale settet til bryggselv.

Har nå noen spørsmål før jeg tror jeg er klar:)

- Har fått med to pakker med Safale us-05 som ligger i kjøleskapet. Har skjønt at jeg burde rehydrere disse - spørsmålet er hvordan?

- Skal ha i 56g humle ved flameout. Hvor lenge skal disse ligge? Er det bare å hive de i etter 90min og starte kjøling? Testet kjøleren her om dagen og da funket det jo å fint å kjøre rett fra kjele til kar (80c ble 15c etter en tur gjennom)

- Hvor mange grader bør vørteren være på når jeg hiver i gjæret?
 
Siden dette er første brygg anbefaler jeg å "keep-it-simple".
Det er ikke alltid nødvendig å rehydrere gjæren. Den kan bare strøs i gjæringskaret, riste inn oksygen, og ting går igang.
Vørteren bør være i den temperaturen gjæren skal jobbe i. Gjæringstemperaturen står vel i oppskriften.
Noen oppskrifter oppgir også om humle på 0min skal ligge og "hvile".
Typisk vil slik humle ligge og hvile i 10-20 minutter før du starter aktiv kjøling.
Hvis det ikke står noe om det, er det ingen ting i veien for å starte kjøling. Og gjør som du skriver. Kjøle direkte til gjæringskar uten å kjøle tilbake i GF. Mange gjør den "feilen" å kjøle tilbake i GF før de kjøler til kar, men det er ikke nødvendig, og GrainFather anbefaler det heller ikke.
Jeg har ikke noe problem med å kjøle fra GF og direkte i kar til en vørter på 15-16 grader hvis jeg ønsker.
Full åpning på pumpen, og så justerer jeg temperaturen med hvor mye kaldt vann som strømmer gjennom.
Uansett er 3-4 liter kaldt vann i minuttet mer enn nok.
 
Jeg anbefaler også "the safe way". Siden dette er en Pale Ale, og Safale US5 er en tøff gjær som du dessuten har to pakker av, ville jeg også strødd disse rett i gjæringsdunken, uten rehydrering. Sett på lokket, og rist godt i noen minutter for å få litt luft inn i vørteren. Du har nok "stormgjæring" etter 30 timer :)

For Safale US5 tror jeg du kan nøye deg med ca 22 grader på vørteren du kjøler til gjæringsdunken. Dette har fungert fint for oss.
 
Rehydrering er relativt enkelt og kjapt, men kan vel droppes første gang. Vil uansett anbefale deg dette i fremtiden, da det handler om gjæras helse.. Gjærer ofte US-05 på 18 grader, så pleier da å kjøle vørteren til 17 før pitch. 22 grader høres for varmt ut i mine ører, men jeg har ikke forsøkt det selv...
 
Uten å påberope meg spesiell ekspertise.. Ville nok sirkulert tilbake til kokeren i alle fall i starten av kjølingen hvis du skal få riktig utbytte av 0min humletilsetningan. Ellers blir den ikke særlig "0minutt" Ville i alle fall kjørt ned til 60 grader før utkjøring til gjæringskar. Vi kjører full åpning på kjøling helt til temp ut av kjøler er nede på gjæringstemperaturen. Det tar ca 5 min å komme under 70 grader på 100 liter+. Varmeveksler og dyppkjøler i serie.
 
'Alt' innen brygging kan gjøres enkelt, og det kan gjøres komplisert. Det viktigste nå, er at du bruker tid på oppsett, vaskerutine og starter med enkle brygg og enkle rutiner... skap bryggeglede :)
Vask alt først. Mål alt deretter og gjør det klart. Brygg...
Korte humletilsetninger er vanskelig siden kjøling varierer mellom bryggeoppsett og vørtermengde. Du kan kjøle hurtig i ditt oppsett, mens andre bruker dobbelt så lang tid. Dette må du bare teste over tid. Dersom det står 5 min, er dette 5 min før kjøling starter. Dersom det står flameout, er det når du starter kjøling. KUN dersom det står at den skal hvile, skal du gjøre dette, ellers øker du bitterhet og reduserer smak av humle. Som sagt, finner du ut dette over tid. Det første brygge blir som å skyte litt fra hofta, men det går nesten alltid bra :)
Som hovedregel skal gjæringstemperaturen ikke reduseres. Skal du gjære på 18 ⁰C, kjøler du ned til litt under dette, tilsetter gjær, og øker til riktig gjæringstemperatur. Gjæringstemperatur er svært viktig.
Søk, og finn ut hva RDWHAHB står for, og etterleve det :)
Lykke til. Dette går bra.
 
Sist redigert:
Rehydrering av tørrgjær er ikke så vanskelig, så jeg ser ikke helt poenget med å la være.

Det står jo i og for seg hvordan du gjør det på oppskriften til ølsettet du har kjøpt: Oppskrift
Settet inneholder 2 pakker gjær fordi de som har laget denne oppskriften mener det er nødvendig med så masse gjær.
(og de som har laget oppskriften er vel kjent for å ha god greie på hva de driver vedrørende øl)

Kort fortalt: Kok opp 2 dl vann (1 dl pr pakke) og ha dette oppi et desinfisert glass og la dette kjøle seg ned til ca 30 grader.
En halvtimes tid før du skal bruke gjæren, strør du pakkene med gjær oppi glasset og lar det ligge der i ca 20 minutter.
Så rører du rundt, og gjæren er klar til å tømmes oppi og blandes i den ferdig avkjølte vørteren.

Men som sagt over her, dersom du velger å strø pakkene med tørrgjære direkte oppi den avkjølte vørteren, så blir det godt øl det også.
 
Det å være førstegangsbrygger, er som å ha sex for første gang. Det er mye usikkerhet, og alt går sjeldent etter 'planen'.
Under posten 'bryggetabber' finnes innlegg om rehydrering med for varmt vann, og død gjær. Selv om selve rehydreringen i seg selv er enkel, er det fort å gjøre en slurvefeil når alt koker rundt deg. Død gjær vil ødelegge bryggegleden den dagen.
Alt er enkelt når man kan det - og dette kan godt vente etter min mening
 
Det å være førstegangsbrygger, er som å ha sex for første gang. Det er mye usikkerhet, og alt går sjeldent etter 'planen'.
Under posten 'bryggetabber' finnes innlegg om rehydrering med for varmt vann, og død gjær. Selv om selve rehydreringen i seg selv er enkel, er det fort å gjøre en slurvefeil når alt koker rundt deg. Død gjær vil ødelegge bryggegleden den dagen.
Alt er enkelt når man kan det - og dette kan godt vente etter min mening

Godt poeng @msevland :). Så godt at jeg støtter det.
Med 2 pakker gjær ender man jo opp med mye gjær selv uten rehydrering.
 
Ok ikke minst, første brygg bør en redusere antall muligheter for infeksjon.
Hvis det nå skal kokes opp vann, kjøles ned, rørers i med noen annet osv osv.....så kommer det en del nye elementer en "nybegynner" har glemt å desinfisere. Oooopps så ble det rørt med en gaffel som ikke var desinfisert.
Oooops det ble satt på et lokk som ikke var desinfisert.
Ooooops, feil temperatur på starteren.

osv..

Strø i 2 pakker gjær, rist inn rikelig med oksygen.
Blir rikelig med gjæring av det også.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Takk for gode svar. Ble litt utsatt pga en utett skyllekjele og et tett juleprogram, men fikk vasket klar GF'n hvert fall.

Ift vask og deinfisering; Brukte PBW (2 skjeer og 15L på GF'n) og har blandet 2-3cl star san i en 1L sprayflaske. Holder det da å spraye dette på alt som kommer i kontakt med kokt vørter, la det renne av og tørke før jeg setter i gang?
 
Som Miguel - ikke tørk AV, eller skyll. Du kan imidlertid la det renne av seg, men det er ikke viktig. StarSan skum skader ikke ølet ditt...
 
Det å være førstegangsbrygger, er som å ha sex for første gang..Selv om selve rehydreringen i seg selv er enkel, er det fort å gjøre en slurvefeil når alt koker rundt deg.
Hehe, god sammenligning! Glemte å koke vannet før jeg hadde i gjær for rehydrering.. Kan det være grunnen til infisert øl?
 
Hehe, god sammenligning! Glemte å koke vannet før jeg hadde i gjær for rehydrering.. Kan det være grunnen til infisert øl?
Har du infisert øl? Eller tror du at det er infisert?
Det kan være grunnen, ja. Ikke nødvendigvis fordi vannet inneholder villgjær/ bakterier. Hvis vannet ditt var kaldt, kan du ha gitt gjæren temperatur sjokk, og dermed lang tid før gjæringen startet. Det er derfor villgjær som har fått fotfeste i den søte vørteren din, før gjærstammen din har fått startet. Eller at mediet du har brukt ikke har vært tilstrekkelig desinfisert. Mange ekstraktbryggere bruker vann rett fra springen, uten å få infeksjon. Det kan være mange grunner her.
 
Jeg tror. Tempererte vannet til ca 25-30 grader (husker ikke helt i farta) desinfiserte den lille mugga det skulle oppi, men vet jeg ikke fikk desinfisert så nøye som jeg burde. Tror det var mange muligheter for andre bakterier å kommende i ølet, tenkte bare å høre om det med temperert vann var en kjent årsak:oops:
 
Jeg tror. Tempererte vannet til ca 25-30 grader (husker ikke helt i farta) desinfiserte den lille mugga det skulle oppi, men vet jeg ikke fikk desinfisert så nøye som jeg burde. Tror det var mange muligheter for andre bakterier å kommende i ølet, tenkte bare å høre om det med temperert vann var en kjent årsak:oops:
Hjemmebryggere ser bakterier og infeksjoner på høylys dag. Hygiene og desinfeksjon er et tankesett og atferd du utvikler over tid. Vørteren din vil aldri være steril. Til og med gjæren din inneholder bakterier, men de er fåtallig, og vil ikke få kontroll på vørteren din, med mindre du har dårlig utstyr og feil tankesett/atferd. På kald side er dette viktig. God håndvask og starsan, så kan du ta i det meste. Og vann fra springen er et næringsmiddel. Skal du koke vannet? Jeg gjør det, men tror ikke det betyr all verden, om du har en ren og desinfisert beholder. Det viktigste er å kjøle vørteren raskt, og få pitchet gjæren som kan overta kontrollen over vørteren, og lage nydelig øl. Jeg er avdelingsleder på en operasjonsavdeling, hvor 90% av inngrepene er såkalt "ultra rene". Jeg disponerer utstyr til verdi av 10 talls millioner kr, som ultralyd desinfektor, vaskedesinfektorer og autoklaver. Overtrykk / laminær airflow, enzymatisk rengjøring og you name it. Med ølbrygging; keep it simple: sjekk utstyret, rengjør fornuftig, desinfiser med starsan, vask hendene, dekk til og lukk, tilsett frisk gjær som kommer igang fort. Gjør du dette, vil det sannsynligvis gå maange år før du opplever at bakterier/ villgjær tar over ølet ditt. Husk at du aldri får sterile forhold som hjemmebrygger, og ikke se bakterier overalt i en prosessen din. Du må utvikle gode hygieniske rutiner og hygienisk tankesett! Fasiten får du når ølet er ferdig, både visuelt og smaksmessig. Lykke til, og hvis du fremdeles er usikker på om du har infeksjon, så post et bilde av overflaten på ølet ditt, og hvilke usmaker du har ☺️
 
Tilbake
Topp