Første brygg - MASSE spørsmål

Hei
Har brygget dette fra Bryggselv Obama Honey Ale 25L på mandag 19/11
Settet inneholder korn, maltekstrakt, to poser humle og gjær.

Det var mitt første brygg og dermed har jeg en haug spørsmål som jeg ikke har funnet tilfredsstillende svar på. Håper jeg bruker riktige uttrykk.

1) Under meskingen (som ifølge anvisningen skal foregå på 67-68 grader) falt temperaturen til 63 grader. Da jeg oppdaget dette varmet jeg opp til 67 grader, men glemte å tenke på restvarmen i platen så selv om jeg hadde skrudd av kokeplaten steg temperaturen til 79 grader. Hva vil dette si for brygget?

2) da jeg skulle tilsette gjæret kjente jeg på vørteren og antok temperaturen var grei. Kom i tanke på å måle temp først etter at gjæren var tilsatt og da var den på 29 grader. Antar at så lenge det gjærer som det gjør nå så har ingen skade skjedd?

3) Brygget står på kjøkkenbenken og putrer. Det er ca 21 grader på kjøkkenet. I går etter at jeg hadde laget middag hadde temperaturen steget til 24 grader. Selv med åpent vindu tok det lang tid å få ned temp rundt gjæringskaret. hva vil dette si? Har forstått at høy temp er dårlig for brygget. Er det bare å helle ut og begynne på nytt?

hilsen Elisabeth

Ikke hell ut. Øl blir det. Jeg ville ha senket romtempen til rundt 16 grader når det stormgjærer og hevet den til 18-19 grader etter 3-4 dager. Vørteren kan gjerne bli noen grader varmere enn romtemp under stormgjæring.

Angående mesketemp tror jeg andre kan forklare bedre.

1) Har du noe tidsperspektiv på hvor lenge mesken var ved de ulike temperaturene?
Og hva var ingrediensene?
2) Viktig å ha kontroll på gjæringstemperatur, så 29 °C er nok i det høyeste laget ja. Du vil nok ikke drepe gjæra, men den vil utvikle uønskede smaker på grunn av for høy temp.
3) 21 °C med starttemperatur på 29 °C er i det høyeste laget. Når det gjærer for fullt så ligger gjerne temperaturen i ølet noen grader over romtemperatur, så mål væsketemp, ikke romtemp.

For all del ikke tøm ut, øl blir det uansett:)

Kjøp deg også denne boka. Grei bok til og begynde med :) http://www.qxl.no/pris/boeker-magasiner/fritid-hobby/husholdningsboeker/mat-drikke/moderne-hjemmebrygging-bjoernstad-haavardsholm/v/an687784566/

Som den nybegynneren jeg er glemte jeg å måle OG. :bank2: kom på det morgenen etter og da var det vel sent.

VonRabben:
1) temperaturen sank fra 69(i det jeg tilsatte malten) til 63 i løpet av 15 minutter. Steg så opp til 79 og temperaturen fikk så falle det siste kvarteret.

2) ok. Hva slags smaker er det snakk om?

3) har plassert gjæringskarret i et annet rom der der er kjøligere. Håper det hjelper litt. Kan jeg åpne karret mens det gjærer for å måle temperatur?

Elisabeth_h skrev:
Som den nybegynneren jeg er glemte jeg å måle OG. :bank2: kom på det morgenen etter og da var det vel sent.

Sånt skjer, det er dumt, men ingen krise.

Elisabeth_h skrev:
3) har plassert gjæringskarret i et annet rom der der er kjøligere. Håper det hjelper litt. Kan jeg åpne karret mens det gjærer for å måle temperatur?

Vil heller anbefale deg å tape fast en temperaturprobe på gjæringskaret og så isolere den med litt skumplast eller tilsvarende (på "luft"-siden). Da reduserer du risikoen for infeksjon.

Elisabeth_h skrev:

VonRabben:
1) temperaturen sank fra 69(i det jeg tilsatte malten) til 63 i løpet av 15 minutter. Steg så opp til 79 og temperaturen fikk så falle det siste kvarteret.

2) ok. Hva slags smaker er det snakk om?

1. Vil føre til dårlig utgjæring.
2. Høyere alkoholer/estere. Banan/frukt/alkohol. Og påfølgende skallebank.
3. Det er for sent....

når det gjelder temp på 79 grader er vel det noe av det mest kritiske ?
men , var det temperatur i vørter eller temp i mesk ?

det er mesk temperaturen som har noe å si ,, dersom du har klart å øke temp i mesken fra  69 til 79 grader (noe som tar litt tid) , så vil du få lav effektivitet og mest sansylig ett veldig søtt øl
dersom det er Vørter temp det er snakk om , og du ikke har målt midt i mesken, så ... aner du egentlig ikke ):)

Flygel skrev:
når det gjelder temp på 79 grader er vel det noe av det mest kritiske ?
men , var det temperatur i vørter eller temp i mesk ?

det er mesk temperaturen som har noe å si ,, dersom du har klart å øke temp i mesken fra  69 til 79 grader (noe som tar litt tid) , så vil du få lav effektivitet og mest sansylig ett veldig søtt øl
dersom det er Vørter temp det er snakk om , og du ikke har målt midt i mesken, så ... aner du egentlig ikke ):)
79 grader mesk gir meget bra utbytte, bare for å krangle :)
Utgjæringen er derimot dårlig. Derfor vi mesker på lavere temperatur, men øker temperaturen på skyllingen for økt utbytte/ensymnedbrytning for økt konsekvens på utgjæring....

Hei
Jeg har også satt en dunk Obama Honey Ale fra Bryggselv. Den ble tappet på flaske for ca.4 uker siden. Dessverre så smaker den nesten ingenting. Ikke spor av humle.

1) Det fulgte ikke med noen anvisning i settet mitt men jeg mesket spesialmalten på omtrent samme temperatur som du gjorde. 68-70grader i 30 min.
Så skyllet jeg over ca 1,5 liter varmt vann 78grader og helte det hele over i 24l kjele med maltekstrakt oppløst i varmt vann.

2) 3)  Jeg målte også min vørter til 29 grader etter at kaldt vann var tilsatt opp til 25litersmerket. Det er nok litt i varmeste laget for tilsetting av gjær. Satte dunken i vasken og lot det renne kaldtvann. Det tok en time å senke temp. til 25 grader. Fremdeles for varmt. Jeg målte OG til 1052-3, eller noe deromking og tenkte det var en god ide å tilsette mer kaldt vann. Tilsatte vann til OG var 1050 og temp 22,5 grader.
Pitcha gjæren og satte dunken i kjelleren ved ca 14-15grader. Noe som kanskje er litt lavt. Fikk angst etter 4 dager og flytta den inn på kjøkkenbenken. Der den sto ved ca 22 grader til den var ferdig.

Blir spennende å høre hvordan resultatet ditt blir.

edin skrev:
Hei
Jeg har også satt en dunk Obama Honey Ale fra Bryggselv. Den ble tappet på flaske for ca.4 uker siden. Dessverre så smaker den nesten ingenting. Ikke spor av humle.

1) Det fulgte ikke med noen anvisning i settet mitt men jeg mesket spesialmalten på omtrent samme temperatur som du gjorde. 68-70grader i 30 min.
Så skyllet jeg over ca 1,5 liter varmt vann 78grader og helte det hele over i 24l kjele med maltekstrakt oppløst i varmt vann.

2) 3)  Jeg målte også min vørter til 29 grader etter at kaldt vann var tilsatt opp til 25litersmerket. Det er nok litt i varmeste laget for tilsetting av gjær. Satte dunken i vasken og lot det renne kaldtvann. Det tok en time å senke temp. til 25 grader. Fremdeles for varmt. Jeg målte OG til 1052-3, eller noe deromking og tenkte det var en god idé å tilsette mer kaldt vann. Tilsatte vann til OG var 1050 og temp 22,5 grader.
Pitcha gjæren og satte dunken i kjelleren ved ca 14-15grader. Noe som kanskje er litt lavt. Fikk angst etter 4 dager og flytta den inn på kjøkkenbenken. Der den sto ved ca 22 grader til den var ferdig.

Blir spennende å høre hvordan resultatet ditt blir.

Jeg er og spent. Hold meg oppdatert på hvordan din utgave utvikler seg da :)

Elisabeth_h skrev:
Om jeg har forstått rett vil den høye temperaturen på mashet mitt resultere i tanniner i ølet. 
http://www.howtobrew.com/section2/chapter13-2.html
Det er tviler jeg sterkt på. Palmer forutsetter at steepingen i så fall pågår i timesvis på høy temperatur, og ikke bare i 30 minutter. Den høye temperaturen er som tidligere nevnt ikke noe større problem enn at det kan påvirke utgjæringa noe, men det er heller ikke sikkert i ditt tilfelle. Håper det blir bra til slutt :)

Tilbake
Topp