Første Brygg med Startsett fra Europris: London Porter-Black IPA og American Pale Ale

Hei! Hvor skal jeg begynne? Jeg er en første gangs brygger og har valgt å bruke startsettet fra Europris, faktisk så skal jeg brygge to typer øl fra merket SAGA fra Europris. London Porter og American Pale Ale.

Jeg har brukt de siste par mnd på å lese og se på diverse filmen som ligger på Youtube. (hjelper mye)
og nå er det endelig min tur til å prøve meg på å brygge øl! :)

Jeg har også lest litt på div forum og syntes det er kjempe spennende og lese info på andre sine forskjellige øl brygging og litt om maltekstrakt og starterkitt som denne jeg skal prøve nå! Så jeg håper denne tråden vil hjelpe og inspirere andre som meg

OK la oss starte! Her er min plan:

Jeg har bestemt meg for Europris sin SAGA American Pale Ale og London Porter, Porteren skal jeg faktisk prøve å få til en Black IPA (Spennende) :) Hvorfor? fordi jeg liker en utfordring og vil prøve meg frem! Jeg har hørt at man skal gjerne begynne på det lille og prøve seg frem sakte men sikkert! Jeg er IKKE slik! jeg kommer til å gjøre min vri på dette, så ønske meg lykke til!


Dette settet er ganske enkelt, Her er "oppskriften" som følger med settet:

1. Varme opp Maltekstraktet i type: 10 min (pose eller kanne) og tømme det oppi gjæringskaret.
2. Kok opp 3 Liter vann og hell oppi gjærkaret, samt ha oppi Druesukkeret/ Brewing sugar og rør godt til alt er løsnet opp
3. Fyll resten av karet til det blir 23Liter. Pass på så temeraturen i gjæringskaret er mellom 18-25 grader
4. Tilsett nå medfølgende pose med gjær (10-15G) og rør forsiktig.
5. Sett på lokket og gjærlåsen og la den stå i en kontrollert temperatur mellom 20-25 grader.
7. Etter ca 7 dager skal man tørr humle og ta en SG.

Dette er det som står sånn ca i oppskriften min fra Saga. samme står det på min Porter oppskrift.
Jeg velger å gjøre det litt annerledes. (På porteren min for å få en Black IPA kommer jeg til å tilsette den del mere humle en det jeg skriver på oppskriften nede her! humlen kommer jeg til å bestille og bruke er Citra og Cascade. Jeg kommer også til å bytte ut Brewing Sugar som følger med, med Spraymalt)

1. Jeg velger å koke opp 3-5 Liter vann, tilsette "Beerkit Enhancer" 50/50 Druesukker og Spraymalt istede for Brewing sugar som følgte med i start settet. (kjøpes på Europris) rør godt ut.
2. Varme opp Maltekstraktet i type 10 min. Og tømme den oppi kjelen med Spraymalten. Røres i varmt temperatur i ca 10 minutter. I de 10 minuttene så har jeg oppi min humle. (har ikke funnet ut hvor mye jeg ønsker å bruke enda)
3. Når jeg er ferdig å røre alt i ca 10 minutter så tømmer jeg det over i gjærkaret. Tilsett totalt 23 Liter vann. (sørge for at temperaturen er mellom 18-25 Grader i gjærkaret. Rist karet godt i ca 1 min.
4. (Dette er gjort 24 timer tidligere) Nemmelig en gjærstarter. Jeg bruker Wyeast: (Liquid Beer Yeast-Gjær).
5. Ta en OG for alkohol måling. På med lokket og gjærlås, og la det stå i en mørk plass med kontrollert temperatur på ca 18-25 Grader i ca 14-20 dager! (det spørst virkelig, man vet aldri hvor langt tid før gjæringsprosessen er ferdig)

6. Har ikke bestemt meg for å tørr humle eller ikke, dette er noe jeg finner ut av når jeg begynner tenker jeg.


Om det er andre ute der som har gjort det jeg har planer om så fortell meg gjerne om hvordan det gikk! tips tar jeg gjerne imot. Takk:)

Her er settet og hva som følger med.

01.jpg 02.jpg 03.jpg 04.jpg 05.jpg
 
Det ser bra ut, jeg ville kokt spraymalten i 2-3l vann noen minutter (5-15) før jeg tømmer det i karet. Maltekstraktet er noe klin så varm det godt opp før du åpner posen. Temperatur kontroll er viktig, finn et rom som holder 16-18 grader stabilt. Øk eventuelt temperaturen til 20gr etter ca 3 dager når ploppingen begynner å avta.. Ikke bli for utålmodig la gjæren få ryddet godt opp etter seg (2 uker før du flasker), da forsvinner diverse usmaker.Lykke til :)
 
Det ser bra ut, jeg ville kokt spraymalten i 2-3l vann noen minutter (5-15) før jeg tømmer det i karet. Maltekstraktet er noe klin så varm det godt opp før du åpner posen. Temperatur kontroll er viktig, finn et rom som holder 16-18 grader stabilt. Øk eventuelt temperaturen til 20gr etter ca 3 dager når ploppingen begynner å avta.. Ikke bli for utålmodig la gjæren få ryddet godt opp etter seg (2 uker før du flasker), da forsvinner diverse usmaker.Lykke til :)

Takk! kjekt at min tankegang ikke er helt på tryne ;)

og ang min "black ipa" som jeg skal lage av den Porteren. når jeg skal koke opp de 2-3 liter vannet, så skal jeg koke opp ca 100g humle. (usikker hvor lenge- 30 minutter kansje? ) og så tilsette spraymalten.
høres dette innafor ut eller? o_O:)
 
Hmmm; dette var litt utenfor boksen!!! Har ikke brygget med konsentrat mer enn en gang....Tror ikke det er optimalt å koke humlen i rent vann, har du gjort noen kalkulering av hvilken IBU/OG du får/ønsker. Reint intuitivt ville jeg kuttet litt ned og kokt f.eks 50 gr i 30min sammen med spraymalten (500g i ca 3.5-4l vann), så 50 gr når det gjenstår 1-2 min av kokingen...Så tørrhumling (5 dager) etter ca 7-8 dager gjærig....
 
Hmmm; dette var litt utenfor boksen!!! Har ikke brygget med konsentrat mer enn en gang....Tror ikke det er optimalt å koke humlen i rent vann, har du gjort noen kalkulering av hvilken IBU/OG du får/ønsker. Reint intuitivt ville jeg kuttet litt ned og kokt f.eks 50 gr i 30min sammen med spraymalten (500g i ca 3.5-4l vann), så 50 gr når det gjenstår 1-2 min av kokingen...Så tørrhumling (5 dager) etter ca 7-8 dager gjærig....

Tusen takk igjen for innspill, dette skal prøves. men med det sagt så har jeg nå 1KG Spraymalt/druesukker. og jeg kunne tenke meg å bruke hele posen.
Nei jeg vet ikke hvor mye IBU og OG jeg får. men ønsker så høy OG som mulig. synts øl under 5% er kjedelig.. ;)
 
Det er nå natt til dag 7, Vi brygget Fredag 15.01.2016 Og ble det 3 batcher. 1 "black ipa" 1 Porter og den siste en American Pale Ale.

Storm-gjæringen på Porteren og APAN begynte innen få timer. "Black IPA" startet ikke før dag 3.

Jeg brukte ikke gjæret som fulgte med settet, jeg bestilte Wyeast som passet til Porter og en til Pale Ale

Jeg skal dele APA batchen i to for å da tilsette appelsinskall i den ene for å få en litt annen smak. Jeg er spent på resultatet. (det er viktig å prøve seg frem) o_O:)

Det jeg gjorde for å forsøke meg på en Black IPA fra Porter settet var å tilsette ca: 30 Gram Citra og 30 Gram Cascade under koking. (koket alt totalt 10 minutter) Deretter skal jeg tørrhumle ca 50 Gram Citra og Cascade når jeg har en fast FG. den skal forhåpentligvis lande på 1015 etter Porter oppskriften. men man kan bare håpe den går lavere. ;)

OG ble på 1054 på alle 3. Jeg målte FG idag (etter 6 dager) og alle ligger på 1030.

Totalt 4 forskjellige øl på 2 Europris sett. vi får krysse fingrene :D
 
Målte fg på dag 16
På dag 9 var FG på 1020. NÅ på dag 16 er FG på 1015. Så jeg har stor tro på å begynne flaskingen på Tirsdag (2.2.2016)

Tørhumlet på dag 9
Black IPA: 50g Citra og 50g Cascade. (Totalt 100g)
Porter 50g av ukjent humle som følgte med settet.
American Pale Ale: 60g av ukjent humle som følgte med settet.
 
Jeg har måttet registrere en bruker her slik at jeg kunne kommentere tråden din.

Jeg satte saga american pale ale 30. januar og har fulgt litt med på tråden din, håper vi kan dele noen erfaringer så jeg håper du oppdaterer dine erfaringer her.

Jeg har bare byttet sukkeret som fulgte med settet med spray malt, ellers har jeg fulgt oppskrift med gjær som var med i settet. Det gikk et døgn på 20,5 grader før det ble aktivitet i gjærlåsen. Nå plopper det bra og jeg skal måle SG på tirsdag før jeg tilsetter humlen.
 
Sist redigert:
Hvordan ble ølet ditt?

Jeg venter på at FG skal synke, den var på 1020 på dag 14. Så nå har jeg økt temperaturen til 23 grader og venter noen dager til før jeg sjekker på nytt.
 
Hei, hvordan har det godt med bryggene? Har brygget to av Saga settene og de brukte utrolig lang tid på å gjære ut. Jeg brukte den gjæren som fulgte med settet.
 
Hei, hvordan har det godt med bryggene? Har brygget to av Saga settene og de brukte utrolig lang tid på å gjære ut. Jeg brukte den gjæren som fulgte med settet.
Hei! Dette gjik kjempe bra og jeg likte Apan bedre en black ipan. Og så hadde jeg venner som likte det motsatte bedre..
jeg brukte en annen gjær og den var ferdig innen 16-17 dager om jeg husker rett.
Hvor mange dager har det gått med deg? Og hva temperatur står karet i? :)
 
  • Like
Reaksjoner: Bos
Hvordan ble ølet ditt?

Jeg venter på at FG skal synke, den var på 1020 på dag 14. Så nå har jeg økt temperaturen til 23 grader og venter noen dager til før jeg sjekker på nytt.
Jo den blei bra! Black ipan kunne ha fått mere humle. Ellers så var jeg og vennene mine rimelig fornøyd! Artig å prøve noe nytt ilag med slike sett
 
Jeg har måttet registrere en bruker her slik at jeg kunne kommentere tråden din.

Jeg satte saga american pale ale 30. januar og har fulgt litt med på tråden din, håper vi kan dele noen erfaringer så jeg håper du oppdaterer dine erfaringer her.

Jeg har bare byttet sukkeret som fulgte med settet med spray malt, ellers har jeg fulgt oppskrift med gjær som var med i settet. Det gikk et døgn på 20,5 grader før det ble aktivitet i gjærlåsen. Nå plopper det bra og jeg skal måle SG på tirsdag før jeg tilsetter humlen.
Høres bra ut, eneste er at sukkeret som følger med setter gir mer alkohol en spøraymalten. Så jeg ville ha brukt begge to neste gang ;) spøraymalten gir en litt bedre munnfølelse
 
Hei, brygget http://www.lkhaaland.no/ipa-pscbk/ og nå for litt siden http://www.lkhaaland.no/golden-blonde-saga-premium-craft-beer-kits/. Har kun brukt det som fulgte med settene og noe better brew? litt usikker på navnet. Karakteristisk for begge typene var at de brukte utrolig lang tid på gjære ut. Virket som de startet opp igjen når jeg tørrhumlet. Synes IPA en ble veldig god, jeg er dog ingen ipa ekspert så jeg er usikker på hvor typeriktig den er. For meg smakte den svært bra og det er det viktigste. Blondinen har jeg ikke smakt så mye på enda men den er også god på smak, kanskje litt mindre humlesmak en ipaen. Jeg vil kanskje karakterisere den som en ipa light, bedømt ut i fra Kapteinen. Alt i alt godt fornøyd med smaken på settene. Tror også at om en gjør litt småfeil så dekker humla godt over disse. Disse settene kan anbefaless
 
Hei, brygget http://www.lkhaaland.no/ipa-pscbk/ og nå for litt siden http://www.lkhaaland.no/golden-blonde-saga-premium-craft-beer-kits/. Har kun brukt det som fulgte med settene og noe better brew? litt usikker på navnet. Karakteristisk for begge typene var at de brukte utrolig lang tid på gjære ut. Virket som de startet opp igjen når jeg tørrhumlet. Synes IPA en ble veldig god, jeg er dog ingen ipa ekspert så jeg er usikker på hvor typeriktig den er. For meg smakte den svært bra og det er det viktigste. Blondinen har jeg ikke smakt så mye på enda men den er også god på smak, kanskje litt mindre humlesmak en ipaen. Jeg vil kanskje karakterisere den som en ipa light, bedømt ut i fra Kapteinen. Alt i alt godt fornøyd med smaken på settene. Tror også at om en gjør litt småfeil så dekker humla godt over disse. Disse settene kan anbefaless
Det viktigste er at du er fornøyd! :) det er ingen god fasit i øl brygging ;)
Grunn at det virker som at det startet opp gjæringen igjen etter du tilsetter humlen er fordi du åpner lokket og det som ligger i karet blir "forstyrret" = litt luft Konmer ut av gjærlåsen :) ikke farlig, helt normalt.
Hvilken temperatur står karet å gjærer på? Alt under 20 vil ta lenger tid å gjære ferdig.
Blonden kommer til å ha myye mindre humle smak pga. Den type Øl stilen. Og en ipa har mye mer humle. En av grunnene det kalles en IPA :)
 
  • Like
Reaksjoner: Bos
Tja i instruksjonen står det at en skal tørrhumle når gjæringen er overstått, så jeg synes det er rart at det tar så lang tid. Har gjæra i kjelleren på ca 18 grader med termometeret oppå gjæringskaret, når det har roet seg har jeg flytta spannet opp i kjellergangen ca 20 grader, tørrhummlet, så ut i gangen 21 grader, tilslutt bort mot varmekilde 23 grader.Det jeg har gjort for å følge med er å klemme ned lokket på gjæringsbøtta, primært for å se hvor mye futt det er i gjæringa. Klok av skade etter IPAen jeg satte som ble overkarbonert grunnet at den ikke var ferdigjæret. En morgen var det helt dødt når jeg klemte på spannet og da flaska jeg. Jeg tror hele gjæringsprosessen måtte tatt bortimot 4 uker, tok ikke notater da jeg tenkte at dette er ett ekstraktsett.
Tenkte at for de som lurte på hvordan en Blonde var på smaken så kunne jeg beskrive den som en IPA light. Blonden har forøvrig en ganske kraftig humlesmak i min gane, Tror det er Citra i dette settet om jeg ikke tar feil.
 
Tja i instruksjonen står det at en skal tørrhumle når gjæringen er overstått, så jeg synes det er rart at det tar så lang tid. Har gjæra i kjelleren på ca 18 grader med termometeret oppå gjæringskaret, når det har roet seg har jeg flytta spannet opp i kjellergangen ca 20 grader, tørrhummlet, så ut i gangen 21 grader, tilslutt bort mot varmekilde 23 grader.Det jeg har gjort for å følge med er å klemme ned lokket på gjæringsbøtta, primært for å se hvor mye futt det er i gjæringa. Klok av skade etter IPAen jeg satte som ble overkarbonert grunnet at den ikke var ferdigjæret. En morgen var det helt dødt når jeg klemte på spannet og da flaska jeg. Jeg tror hele gjæringsprosessen måtte tatt bortimot 4 uker, tok ikke notater da jeg tenkte at dette er ett ekstraktsett.
Tenkte at for de som lurte på hvordan en Blonde var på smaken så kunne jeg beskrive den som en IPA light. Blonden har forøvrig en ganske kraftig humlesmak i min gane, Tror det er Citra i dette settet om jeg ikke tar feil.

Neste gang du kjøper et sånt sett så hiver du instruksjonen, klikker på denne linken, og tørrhumler når det er igjen ca fem dager før flasking.
 
Tilbake
Topp