Første brygg på BB30 automatic (noen spørsmål og erfaringer)

Temperatur måleren på bb30a er veldig treg "nedover" har jeg erfart. Bruker et kjele termometer oppi etter jeg har hatt malten oppi maltrøret.. temperaturen er betraktlig lavere enn det displayet viser! ( på tur ned..)

Edit: Er egentlig et par grader off uansett.. Må som regel sette 2 grader over for å treffe.
Når det gjelder vannmengde bruker jeg 21l vann til mesking, skyller til jeg når ca 30l, sitter igjen med ca 25l til gjærekar..


Sp på den siste her #ølhund80
Bruker du 21l på stort sett alle sett du brygger og resterende opp til skyll ca 30l?
 
Har satt 9 brygg på BB30A og 3 på BB60A. Vasker med PBW med varmt vann og skyller grundig med varmt vann.Bruker rengjøringssvamp av blillig sort.

Kva blandingsforhold som brukast med PBW ved vask av f.eks kjelen? Har brukt 1-2 ts på 5-10l. For mykje eller for lite?
Litt dårleg forklart på embalasjen av produktet:rolleyes:
 

På boksen min står det 7-14 gram pr liter varmt vann. Skyll med vann som holder samme temperatur..

Forøvrig sparer du deg en del arbeid hvis du ikke svir vørter, da er det bare varmt vann som trengs og så kan du bruke PBW innimellom. Jeg mener at man ikke trenger å vaske med vaskemidler hver gang.
 
Er det noen som kjører fult løp på denne? Tenker da på skylle prosessen?
Hvordan gjør dere dette om dere hopper over og går direkte på kok?
 
Har brukt å justere ned frå 60 min. skylletid til 30 minutt. Ser at enkelte går enno lenger ned, utan problem..
 
Tilbake
Topp