Første brygg på tanken :-)

Då var fyrste brygget ferdig kokt og på tanken (enkel pale ale), og det gjekk egentlig ganske greit. Nesten, iallefall... kokte opp meskevatn i kjelen, når vatnet hadde nådd ca 75 gr så løfta eg på lokket ...og kjente ei distinkt lukt av pinnekjøt... og heldigvis så gjorde eg dette før eg hadde oppi malten. Det hadde blitt litt av eit juleøl. Ny panne og full rulle att. SÅ krysser vi fingrane for eit minimum av infeksjon.

Stor takk til forumet her som har tilført meg mykje kunnskap.

Hadde vært spennede å høre hvordan pinnekjøtt-ale hadde smakt. :p Men kanskje like greit at du oppdaget det i tide? :)
Ellers vil jeg gratulere med første brygg på tanken... Pass på! Du VIL bli hekta!!

Hekta ja, siste eg gjer før eg går på jobb er å kikke innom på dunken og sjekke temp og gjær og det fyrste eg gjer når eg kjem frå jobb er å sjekke temp og gjæring.
14 dagar er lang tid...

josteink skrev:
Hekta ja, siste eg gjer før eg går på jobb er å kikke innom på dunken og sjekke temp og gjær og det fyrste eg gjer når eg kjem frå jobb er å sjekke temp og gjæring.
14 dagar er lang tid...

Det er det  :)

Ta deg en øl og vent  :skitbra:

Bare vent til de er på flaske!!! Da er det ingen plopping å se etter. Bare temp... DET er 14 LANGE dager det! Og så kommer de grusomme 2-3 dagene i kjøla... Men trøst deg med at NESTE brygg, da har du hjemmebrygget øl å drikke mens du venter. :)

Tilbake
Topp