Første brygg - Speidel - Lav OG

Hei,

Er nybegynner og fullførte i går mitt aller første brygg, på en 20L Speidel.

Kjøpte et ferdig "kit" i med en Amerikansk Blonde og fulgte en oppskrift til punkt og prikke (tror jeg) som inneholdt følgende;

---
Malt: Pils malt, Caramel Malt, Hvete Malt
Humle: Cascade
Gjær: Safale US-05
---

Det var totalt 5,7kg malt, og ifølge oppskriften skulle den ha;

-----
OG: 1047
FG: 1010
IBU: 24
EBC: 40
Volum 22L
Alc: 5%
------

Jeg startet med 23L vann på 65C og skylte med 12L vann på ca 70-75C.

Etter å ha tatt ut maltrøret rørte jeg litt i kjelen og ventet før jeg tappet
en prøve og kjølte ned til 21C.

OG var da på 1030, ganske mye lavere enn den burde være slik jeg kan forstå?
Hadde en pose med spraymalt (454G) og tilsatt dette siste 20min av kok og kokte i 90min.

Målte så OG igjen under tapping til gjæringskar og havnet da på 1039/1040 ca.
Satt igjen med 25L som ble satt til gjæring.

Lurer veldig på hvorfor jeg havner på en så lav OG selv etter spraymalten.

Har jeg bommet totalt på oppskriften her, eller er det rett og slett Speidelen som ikke damper
av nok vann underveis ? Tror dere det vil gi usmak på ølet eller er det bare % som blir lavere ?

Var uansett veldig gøy å brygge for første gang (absolutt ikke siste) og gleder
meg veldig til å smake på resultatet når det blir ferdig! :)
 
Sist redigert:
23 liter til mesking - 6 liter i malten + 12 liter skylling skulle bli ca 29 liter før kok. Gir 4 liter avdamping.
Mulige feilkilder: feil på oechslevekt (europris?) refraktometer, knusing for grov/fin som gir dårlig utbytte.
Siden du har Speidel vil jeg anbefale å stegmeske.
 
Jeg mesker med 22 liter, skyller med 1 liter pr. kilo malt + 3liter i tillegg. Ender opp med 22 liter i karet og treffer stort sett OG
 
Hei, og takk for svar!

Jeg brukte en oechslevekt kjøpt i ølbryggebutikk og testmålte med vann så den skal være OK.

Det viser seg derimot at jeg ikke har fulgt helt med i timen, og kokt mitt første brygg med lokket på kjelen under
hele koken.. Burde kanskje vært med på et testbrygg eller kurs først, men lærer vel alltids av noen småfeil :)

Kom nå hjem fra et nytt besøk i bryggebutikken med ny gjæringsbøtte og samme ingredienser
så til helgen blir batch #2 satt! Håper batch #1 ikke får noe usmak, selvom alkohol % vil bli noe lavere.
 
Du får smake etter kokt mais-smak. Artig ufrivillig eksperiment.

Men der har du og en grunn til at du ikke fikk spes mer SG enn etter skylling. Du konsentrerte ikke vørteren siden du hadde så og si 0 fordampning :)
 
Har blitt advart mot en mulig eim av mais/kål på denne batchen, men skal ikke kaste min første batch, den skal iallefall prøvedrikkes først.

Hvis det blir virkelig ille får jeg ta den fram på sene nachspiel.. ;)
 
Skal godt gjøres at det ikke er noen avsmaker her. Eller, det er det garantert. Men i begynnelsen skal det være ille før det går i vasken. Etterhvert blir man gjerne mer kresen. Moro å lese at du har funnet gleden ved å brygge!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Ser ut som om du har hatt litt lavere utbytte enn i oppskriften, men ikke voldsomt mye, så meskingen din har sikkert vært helt grei til å være første forsøk. Den kan nok optimaliseres, slik at du får enda litt bedre utbytte. Bruk andres Speidel-erfaringer, eller prøv deg frem på egen hånd.

Du hadde 25 liter til gjæring, med OG 1,040. Antar at dette var hele volumet etter kok (altså at du ikke lot bunnfallet bli igjen i Speidelen). Det gir 25*40 = 1000 "sukkerpoeng" totalt. Hadde du kokt uten lokk, slik du burde, ville avdampingen vært større, og du ville vært nærmere OG som står i oppskriften (1,047). 1000/47 = 21 L, altså burde du kokt av ca. 4 liter mer enn du gjorde. Jeg kjenner ikke Speidel personlig, men 4 liter på 90 minutter høres absolutt oppnåelig ut, forutsatt at du tar av lokket. ;)
 
Takk igjen for mange hyggelige svar!

Det blir nok ikke den siste bryggetabben jeg gjør, men skal iallefall bli siste gang jeg gjør denne!
Utrolig morsomt å brygge, og ikke minst høre på klukkingen i gjærlåsen.. Det er som lystig musikk ;)

Jeg havnet på en OG på 1030 etter mesk før kok, men hadde oppi en halvkilo spraymalt, så OG etter kok havnet på rett under 1040.
Er ikke så bekymret for alkohol % som jeg er for mais/kål-lukt, men blir uansett spennende å teste bryggene side om side! :)

Sitter nå med 100 patentflasker som venter på å bli fylt med hjemmebrygg. Ser jo nå at jeg trenger en 2-3 kjøleskap ekstra også
hvis jeg skal kunne fortsette med denne hobbyen.. Refraktometer blir nok hentet iløpet av uken så jeg kan følge med litt nøyere underveis. Er jo ingen grenser for hvor langt man kan dra denne hobbyen..:)
 
Spar pengene på refreaktometeret, synes nå jeg. Du kan bare bruke det før fermentering og da er det sikrere å bruke "good ol´" hydrometer for å måle OG og FG. Men skal du virkelig slå på stortromma så kan Tilt hydrometeret være noe å tenke på! Sikler på den selv. Da har da full kontroll på gjæringa. Kommer visst på NOK 1300-1400,- ferdig levert
 
Takk igjen for mange hyggelige svar!

Det blir nok ikke den siste bryggetabben jeg gjør, men skal iallefall bli siste gang jeg gjør denne!
Utrolig morsomt å brygge, og ikke minst høre på klukkingen i gjærlåsen.. Det er som lystig musikk ;)

Jeg havnet på en OG på 1030 etter mesk før kok, men hadde oppi en halvkilo spraymalt, så OG etter kok havnet på rett under 1040.
Er ikke så bekymret for alkohol % som jeg er for mais/kål-lukt, men blir uansett spennende å teste bryggene side om side! :)

Sitter nå med 100 patentflasker som venter på å bli fylt med hjemmebrygg. Ser jo nå at jeg trenger en 2-3 kjøleskap ekstra også
hvis jeg skal kunne fortsette med denne hobbyen.. Refraktometer blir nok hentet iløpet av uken så jeg kan følge med litt nøyere underveis. Er jo ingen grenser for hvor langt man kan dra denne hobbyen..:)
Det er en fantastisk hobby, med uendelige variasjonsmuligheter, så bare å glede seg til neste brygg! Litt begreps-pirk: OG er forkortelse for Original Gravity og er den SG (Specific Gravity) du måler før gjæring, altså etter kok. FG (final gravity) er SG-målingen som gjøres når gjæringen er ferdig. Du kan altså måle SG når du vil, det er ganske nyttig informasjon, men OG og FG er SG-målinger på spesifikke punkter i bryggeprosessen.
 
Beklager begrepsforvirringen! Er mye nytt å lære seg her ser jeg, feks elementære ting som å koke vørteren med lokket av.. :)
Er litt for glad i duppeditter så dette Tilt hydrometeret ser jo rett og slett fantastisk ut..

Bruker man det både under mesk/kok for å følge SG samt i gjæringsbøtta fremfor å kontrollere med refraktometeret ?

Jeg tenkte å bruke refraktometeret underveis i kokinga for å se om jeg må justere med litt spraymalt (selvom det kanskje ikke burde være nødvendig hvis jeg følger oppskifta til punkt og prikke.)
 
Tilt´en er kun for gjæringsbøtta. Slikt sett er det en fin kombo med et refreaktometer.

Jeg har kun målt sukkerinnholdet etter ferdig mesking. Har den vært feil så har jeg i stedet notert og justert maltmengde, knusing, temp etc neste runde. Jeg mener det er viktigere at du finner ut hvordan du skal meske for å hente det du trenger utifra oppskriften fremfor å justere med spraymalt så fort det blir avvik, spesielt nå i starten. Blir OG helt feil, så er det greit å finne årsaken til feilkilden, i stedet for å korrigere. Om ølet blir 0,5–1% svakere enn ønsket er ikke krise.

Har sett en uhøytidelig test av hvor utrolig ulikt Speidelen og Grainfatheren henter ut sukkerstoffene iløpet av mesken. Moralen er at det strengt tatt er hva du sitter igjen med i bøtta som teller, etter at meskingen er ferdig. Jeg brygget tidligere med et klassisk tre-etasjes sett og da kunne man feks måle ved skyllingen når man skulle avslutte. Husker dessverre ikke verdien.
 
Jeg mener det er viktigere at du finner ut hvordan du skal meske for å hente det du trenger utifra oppskriften fremfor å justere med spraymalt så fort det blir avvik, spesielt nå i starten. Blir OG helt feil, så er det greit å finne årsaken til feilkilden, i stedet for å korrigere. Om ølet blir 0,5–1% svakere enn ønsket er ikke krise.
.

Dette. Skal man lære seg å treffe volum og OG i bøtta så er det lettest å ikke korrigere noe som helst, kun notere, og så justere til neste brygg. Evt eneste justeringen kan være rent vann i bøtta, da det er veldig enkelt å regne med og uten.
 
Jeg vil anbefale deg å stoppe meskinga en gang eller to underveis og røre, særlig om du har mye malt. Etter at vi ble flinkere til å gjøre det gikk utbytte merkbart opp.
 
Hei,

Takk for svar! :)

Jeg har da fullført batch #2 i helgen.

Kjørte samme type brygg som sist, men det var noen hundre gram mindre malt denne gangen.

Speidelen hengte seg selvsagt opp på "ventilating pump" og da jeg ikke vet hvor lenge den hadde stått slik (ble forstyrret med besøk under brygginga..)
satt jeg igang en ekstra mesk på 35min, så den har iallefall mesket en time om ikke mer.

Startet med 23L på 65C og skylte med 12L på ca 78 grader. Jeg endte opp med en OG på 1039 ca etter kok og fortsatt
nesten 25L i gjæringsbøtta. Denne gangen kokte jeg med lokket av, og fikk samme OG som sist men uten noe Spraymalt.

Nok en gang klarte jeg å ikke treffe hverken OG eller mengde sluttresultat.. Skal sies at jeg tilter Speidelen litt over for å få med litt
mer i gjæringskaret men stopper før det kommer masse klumper. Det gjorde jeg første gangen også.

Er fortsatt nybegynner med bare 2 brygg under beltet, men det blir ikke lenge til neste gang..
Blir nå å flaske tilsammen 100 patentflasker de neste to helgene, så før jeg setter igang med batch #3 dukker det nok opp noen corneliusfat her..

I mellomtiden tenkte jeg å sette et par 5-litere med Cider for å eksperimentere litt, mens jeg venter i spenning på å smake på disse bryggene.. :)
 
Sist redigert:
Jeg startet alltid med vann til øverste strek (25liter visstnok) og skyller med 1liter/kg malt +2 liter til. 5,7 kg malt er helt innafor på denne. Jeg havner da på ca 23 liter til gjæring med 4liter avkok.

Fikk et tips på face om å stegmeske for bedre utnyttelse. Mesk inn på 40C, 25 min på 53, 50 min på 65, 25 min på 69C, 10 min på 71C samt 15 min på 76C (Mashout) Skyller så sakte du kan etter dette. Trikset er å løfte røret, legge på topp-plata, presse malten ned mot bunn (ikke presse alt for hardt) -skyller så inn 3L av gangen.

Dette tipset har jeg ikke prøvd selv, men fått av Stig Berntsen på face gruppa for Oss som brygger med Speidel[emoji4]

https://www.facebook.com/groups/244021155753848/permalink/680553448767281/

Skal prøves så snart vannet i slangene har tint[emoji849]

Mvh
Vegard


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei,

Takk for tipset!

Ser da at du ville brukt 32,7L vann totalt på samme brygget og ender på 23L.

Jeg brukte ca 35 og ender på 25 så da høres det jo ut som det er samme mengde avkok hos oss begge!
Da skjønner jeg ikke hvorfor oppskriften mener jeg skal havne på 22, isåfall må jeg koke enda lengre.

Regner med jeg ville truffet OG bedre hvis jeg hadde brukt samme mengde vann som deg.
Frister veldig å kjøre samme oppskrift en gang til, men får holde med 50L med American Blonde i første omgang :)
 
Tilbake
Topp