Første brygg!

Mitt gode tips her som mange har nevnt før, finn ut hva som er ferdig kokt volum i antall liter, mål dette fra kjelen og ned til væsken slik at du vet hva som du skal måle når du er ferdig å koke. Om du koker for mye, så kan du kontrollere med å senke temperatur eller effekt. Du vil fortsatt koke, men avdampingen avtar.

Som oftest når en er fersk brygger så er problemet at en koker enten altfor lite eller altfor mye. Konsekvensen da blir for mye eller for lite alkohol som igjen bestemmer smaken din.

Det beste du gjør er å følge oppskriften slavisk. Du bør også ha hydrometer for å vite at du har nok sukker(SG) slik at du kan gå tilbake og finne ut ka du gjorde feil eller riktig når ølet er ferdig.

Men det aller viktigeste for deg nå er å prøve å lage øl. Sørg for å ha oppskrift klar, lag ett arbeidskjema som forteller deg når og hvor du skal forholde deg til ting og sørg for å vaske ting underveis. Å stresse med ølbrygging vil sørge for at du tar det med deg videre og å prøve å avansere vil gjøre det vanskeligere for det å føle på mestring. Det beste for din del er at du feiler, men at du kan se tilbake på ka som gikk galt og at du neste gang kan prøve å forbedre dette.

Viktigeste e å følge oppskrift og øage arbeidsplan og følge dette. Alt annet er urelevant. Du må bare bli kjent med utstyret, prøve å få til oppskriften best mulig og ha det gøy og å kunne finne tilbake til hvor du eventuelt har gjort feil.

Når du føler at du mestrer dette, så er det tusenvis av folk inne på dette forumet som vil hjelpe deg til å viderutvikle deg til den beste hjemmebrygger.
 
Eller kanskje tjue. Men hjelp skal det bli, ihvertfall. :D
Ja men viktigeste e å føle på mestring, og ofte må man feile for å innse mestringen også har han kompetansen her av oss når han føler seg komfortabel med å mestre sitt eget utstyr. Mitt første brygg var uten å koke vørter engang men eg følte bare kallet på å lage øl
 
Som andre vel antyder er at det stort sett alltid blir godt øl. Særlig hvis du passer på hygienen.

Mye av diskusjonene handler ikke om godt eller vondt øl, men å treffe akkurat der man hadde tenkt. Og mange av oss sitter å smaker og smaker og funderer på hva man kunne gjort for å treffe bedre neste gang. Men når vi serverer andre et øl vi selv ikke er helt fornøyd med, er som regel dommen krystallklar: Fantastisk godt øl du lager!
 
Som andre vel antyder er at det stort sett alltid blir godt øl. Særlig hvis du passer på hygienen.

Mye av diskusjonene handler ikke om godt eller vondt øl, men å treffe akkurat der man hadde tenkt. Og mange av oss sitter å smaker og smaker og funderer på hva man kunne gjort for å treffe bedre neste gang. Men når vi serverer andre et øl vi selv ikke er helt fornøyd med, er som regel dommen krystallklar: Fantastisk godt øl du lager!
Det der har alltid overraska meg. Men om du ser litt på hva som står i butikkhyllene og åpenbart blir kjøpt av mange, er det kanskje ikke så mye å lure på;)?
 
Det der har alltid overraska meg. Men om du ser litt på hva som står i butikkhyllene og åpenbart blir kjøpt av mange, er det kanskje ikke så mye å lure på;)?
Dubeditter og bruksanvisninger er den største forskjellen på kvinner og menn.

Egentlig rart at ikke disse to enkle elementene tas ibruk for å avhjelpe vår tids store problem med kjønnsforvirring...
 
Må bare igjen takke for alle innspill i denne tråden!
Jeg skred til verks på lørdag, og synes det gikk tålelig bra :) Forventet OG 1.043-1.045 og 25 liter etter kok, mens jeg endte på 1.046 og 26,5 liter etter kok. Nå står 24 liter og koser seg i kjøleskap på 11 grader, og jeg er veldig spent på resultatet.

Og så har jeg et par spørsmål til :)
Jeg har både hydrometer og refraktometer. Begge målt til 1.000 når jeg testet med rent vann ved 20 grader. Men når jeg testet mesken underveis, kjølt ned til 20 grader, lå alltid hydrometeret høyere, ca 2-3 poeng. Er det vanlig, og hva kan jeg stole mest på?

Og så har jeg skjønt at refraktometeret ikke kan brukes til å måle korrekt etter at gjæringa har startet. Men kan jeg likevel bruke det til å sjekke om gjæringa har stoppet? Eller vil det kunne være slik f.eks. 1.020 og 3% gir samme avlesning som 1.015 og 4% (tall tatt helt ut av det blå her). Skjønner dere hva jeg mener?
 
Hydrometeret er det de fleste har mest tillit til.
Ja, har også tenkt at refraktometeret kan brukes slik.
Men har aldri gjordt det og nå er det kommet blant mange andre dippedutter
jeg bare måtte ha, men som aldri er i bruk :)
 
Og så har jeg skjønt at refraktometeret ikke kan brukes til å måle korrekt etter at gjæringa har startet. Men kan jeg likevel bruke det til å sjekke om gjæringa har stoppet? Eller vil det kunne være slik f.eks. 1.020 og 3% gir samme avlesning som 1.015 og 4% (tall tatt helt ut av det blå her). Skjønner dere
Du kan bruke refraktometeret under gjæring også. Da går det mindre til spille :). Du må imidlertid regne om målingene du tar når du gjærer. Det finnes en gratisapp som gjør det. I BrewKing Beer Measurements (iallefall til Android) legger du inn startmålingen din (OG). Så legger du inn det du måler underveis, og du får ut riktig SG.
 
Må bare igjen takke for alle innspill i denne tråden!
Jeg skred til verks på lørdag, og synes det gikk tålelig bra :) Forventet OG 1.043-1.045 og 25 liter etter kok, mens jeg endte på 1.046 og 26,5 liter etter kok. Nå står 24 liter og koser seg i kjøleskap på 11 grader, og jeg er veldig spent på resultatet.

Og så har jeg et par spørsmål til :)
Jeg har både hydrometer og refraktometer. Begge målt til 1.000 når jeg testet med rent vann ved 20 grader. Men når jeg testet mesken underveis, kjølt ned til 20 grader, lå alltid hydrometeret høyere, ca 2-3 poeng. Er det vanlig, og hva kan jeg stole mest på?

Og så har jeg skjønt at refraktometeret ikke kan brukes til å måle korrekt etter at gjæringa har startet. Men kan jeg likevel bruke det til å sjekke om gjæringa har stoppet? Eller vil det kunne være slik f.eks. 1.020 og 3% gir samme avlesning som 1.015 og 4% (tall tatt helt ut av det blå her). Skjønner dere hva jeg mener?
Effektiviteten var høyere enn beregna, altså. Da har du gjort ei nyttig erfaring som du kan legge til grunn neste gang du brygger:).

Full kontroll med dette får du vel bare når du går over til å beregne oppskriftene sjøl, men hvis du bruker sett som har hele oppskrifter, er det i alle fall et godt steg på veien.
 
Litt sent til festen, men ang det å vite hvor mye vann som er i kjelen. Jeg hadde en lang tresleiv som jeg holdt opp ned i kjelen. Noterte punkter med 5 liter mellomrom ved å lage hakk i skaftet med en kniv. Lagde større hakk på hver 10 liter. Da var det bare å stikke sleiva opp ned i kjelen og se hvor mye det var (ca)
 
Litt sent til festen, men ang det å vite hvor mye vann som er i kjelen. Jeg hadde en lang tresleiv som jeg holdt opp ned i kjelen. Noterte punkter med 5 liter mellomrom ved å lage hakk i skaftet med en kniv. Lagde større hakk på hver 10 liter. Da var det bare å stikke sleiva opp ned i kjelen og se hvor mye det var (ca)
Da er det vel bedre å kjøpe seg en linjal i stål.
 
Nei, det finnes sikkert bedre metoder. For min del fungerte det bra, jeg var ferdig med å røre når jeg hadde behov for å sjekke antall liter. Enkelt og billig, jeg fikk svaret i liter med én gang. Sleiva hadde jeg jo fra før uansett.
 
Tilbake
Topp