Første brygging

Supertørst skrev:
Et par bilder til.

Jeg tror faktisk den mutteren på den bittelille krana kanskje skal over på den store slik at jeg kan få justert den i vertikal posisjon...
Fase 4 igangsatt :)

Edit: leif

Bittelille krana..... det var da litt nedlatende!!??  Jeg har en sånn kran..........
;)
 
bas skrev:
Supertørst skrev:
Et par bilder til.

Jeg tror faktisk den mutteren på den bittelille krana kanskje skal over på den store slik at jeg kan få justert den i vertikal posisjon...
Fase 4 igangsatt :)

Edit: leif

Bittelille krana..... det var da litt nedlatende!!??   Jeg har en sånn kran..........
;)

Det må jeg virkelig få beklage på det zterkeste, det var ikke meningen å være nedlatende til de som er mindre utstyrt  ;D
 
Ølbrygging med Speidel er lettvint og morro  :skitbra:  For meg var det var litt trøbbel i begynnelsen, men nå er jeg er nå veldig godt fornøyd med min 50 liters Speidel. Man må bare finne ut av svakhetene og hva man kan og ikke bør gjøre. Man må være forsiktig med å ha alt for mye malt i røret slik at pumpene overbelastes. Og så må man dra til vinge-mutteren litt hardt, men med hand makt. På 50 literen er ca 12 kg maks, og særlig på hveteøl kan pumpene få problemer hvis man har for mye hvete i forhold til byggmalt. Da bør man kanskje blande inn litt "rice-hulls", som nå Bryggselv kan levere. Husk også på å rengjøre pumpene ordentlig etter bryggingen. Snu hele greia opp ned og ta av pumpene(e) og gjør skikkelig reint, noe som egentlig er ganske enkelt å gjøre. Med den nye "store" kranen fjerner man et annet problem med Speidelen. På den kranen som leveres som standard kan plastikk hylsen lett vri seg, og da blir det tett, og man må bruke hevert eller øse.. Ellers kan jeg anbefale å isolere rundt sidene på Speidelen med et vanlig liggeunderlag eller bruke det originale Speidel "liggeunderlaget". Jeg tror absolutt du kommer til å bli fornøyd med "nyinnvesteringen". Problemet er det blir så artig og lettvint å brygge at det etterhvert blir veldig mye godt øl som må drikkes opp :skitbra:
 
Takk for gode råd!

Og jo, jeg ser den... det kan fort bli brygget mye, og jeg må vel fort investere i fler fat for å holde tritt med brygginga ;) Heldigvis har jeg mange i slekta som er glade i øl så jeg blir fort "kvitt" det :)
Ble lagt inn en heftig ordre hos Bryggselv i dag ja  :yes:
 
Jeg har selv 50 literen og må si meg uenig med en del her. Jeg har brygget tre ganger med 100% hvete og opp til 14 kilo i maltrøret. Faktisk så er det mere plass i maltrøret hvis du bruker mye hvete. Kjører glatt 13 kilo pilsmalt med godt utbytte også.
En vanlig hveteøl med 50-60% hvete og 13 kilo malt er plankekjøring.
Jeg har aldri opplevd den berømte fonteneeffekten og jeg ligger på nærmere 80% utbytte.
Jeg bruker en Barley crusher som er innstilt på 1,1 mm.
Jeg har byttet kranen til en ren 1/2 toms kuleventil, opplevde forsåvidt ikke problemer med den originale men er for liten kapasitet på den når jeg bruker pumpe.
 
Anbefaler definitivt å rense pumpa iallefall, min hadde ganske mye metallspon på skovlhjulet etter første brygging. Likte den nye krana di  :ilike:
 
Det er et annet godt råd, og det er å røre noen ganger i "mesken". Hvis man er flink til å gjøre det kan man sikkert fylle røret med 14 kg malt, og slippe unna med det. Jeg har også gjort det. Men jeg vet ikke om jeg tør å bruke 14 kg hvetemalt.. Men det kan godt hende at det er forskjell på Speidler, f.eks. nye og gamle. Hvis man kan bruke 14 kg hvetemalt kan man være fornøyd. Da har man en bra utgave av sorten.
 
Jeg fikk akkurat kranen i posten. Men jeg mangler (plastikk)stussen. Fikk du den fra Petit, eller måtte du kjøpe den et annet sted fra ?
Kranen ser ut til å være en skikkelig gedigen og solid sak, og har mye større innvendig diameter enn den originale.
 
Den virker så da får den bare være i hvit plast inntil jeg får rota meg til å finne en med litt mere bling  8)

Edit: Leif
 
Tilbake
Topp