Første ekstraktbrygg - Trenger hjelp til å vurdere oppskrift og fremgangsmåte.

Heisann! :)

Fersking her som har lest seg helt forvirra de siste dagene, og lurer på om noen kan ta en vurdering av ingredienser og fremgangsmåte?

Har bestillt følgende:
2 x Maltekstrakt pale/lys 1.8kg 190,-
1 x Humlepose 10pk 59,-
1 x Spraymalt Medium 500g 49,-
2 x Saaz 4% 100g 98,-
1 x Safale US-05 11,5g 39,-
1 x Irish moss 30gr 32,-

Har en 20 liters kjele til rådighet, samt diverse nødvendig hjemmebryggerutstyr.

Ser fremgangsmåten under (og ingrediensene/mengdene) riktige ut?
Koke opp 12-14 liter vann - ta av varmen og opp i med 3.6kg Maltekstrakt som røres godt ut sammen med 500g medium spraymalt.
Sette klokka på 60 min å ha i Saaz 4% humle pellets etter følgende skjema : 100g -60min - 25g - 15min - 25g -2 min.
1 teskje Irish Moss som koker med det siste kvarteret.
Kjøle ned vørteren, helle over i gjæringsspann, og etterfylle med kaldt vann til 25 liter.
Måle OG.
Rehydre Safale US-05 11,5g etter oppskrift, og ha i spannet.
Gjære ved ca 19 grader.

Flaske->Lagre->Drikke->Begynne på nytt ;D

Ser toppers ut! Jeg ville imidlertid ikke kokt opp mer en 6 til 8 liter vann, for så a tilsette ekstrakten. Da tar det kortere tid å koke opp og å kjøle ned.

Jeg bruker aldri vann direkte fra springen når jeg etterfyller, men koker på forhånd opp vann og avkjøler dette, som så tilsettes gjæringskaret. Ser at mange mener dette er unødvendig.

Sent from my E10i using Tapatalk

Jeg tror det der kan bli et godt sommerøl.
Humletidene du oppgir er selvfølgelig for koking? Regner med at det er det du mener, tenkte bare å nevne det for sikkerhets skyld;)
Humleutnyttelsen blir raskt mye lavere ved lavere temperaturer, og da er det vanskelig å vite hvor mye bitterhet en får med seg.

Ellers tror jeg jeg ville bestemt meg for om jeg skulle koke all vørteren eller ikke. Om du uansett har tenkt å tilsette springvann for å korrigere vørtermengden, så tror jeg jeg ville kokt mindre i utgangspunktet. Da har du muligheten til å bruke feks 10 liter kaldt vann som en hurtig kjølemetode etter kok.
For å være sikker på ikke å få med uønskede bakterier fra vannet må alt kokes, men mange mener norsk springvann er rent nok i utgangspunktet.

Før du tilsetter gjæren er det lurt å riste godt på dunken i noen minutter. Da rister du inn oksygen i vørteren, slik at gjæren blir glad og fornøyd.

Deretter:
Flaske->Begynne på nytt->Lagre->Begynne på nytt->Drikke->Begynne på nytt ;D

Og der kom Yngve meg i forkjøpet:)

La inn råvarene dine i beercalc.dk og fikk da ut følgende:
Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1055
FG: 
Alcohol: 5.5 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 30 IBU (Tinseths modell. Dette er beregnet med koking av 13 liter vørter der alle ingrediensene blir kokt (rolling boil), se elles merknad nedenfor.)
BU/GU: 0.54

Fermentables
Liquid Light Extract 3600 grammes
Dry Medium Extract 500 grammes

Hops :
Saaz 4% alpha 100 grammes 60 minutes
Saaz 4% alpha 25 grammes 15 minutes
Saaz 4% alpha 25 grammes 1 minutes

Kommentar:
Dette ser greitt ut, men jeg veit ikke hvilken øltype dette kan bli. Kanskje en kölsch?

N.d.g. å koke den flytende maltekstrakten i 60 minutt, så skal ikke det være nødvendig. I ei Brew Your Own-sending ang ekstraktbrygging vart det anbefalt å lage til vørter med OG 35-40. Dette fordi det visstnok gir optimale forhold ang humleutnyttelse. I så fall kan du bruke spraymalten og 2,2 kg av den flytende ekstrakten. Så kan du heller tilsette resten ca 15 min. før kokeslutt.

Husk å være nøye med renhold, desinfiser alt den ferdig kokte vørteren kommer i kontakt med. Husk å røre godt i vørteren før tilsetting av rehydrert gjær i hht anbefaling fra produsent (sjøl om det også her er delte meninger). Også viktig med stabil gjæringstemperatur.

Ang tilføring av kaldt vann rett fra springen, så har jeg ikke opplevd infeksjon (så langt jeg har oppdaga) med denne metoden. Men jeg har da ikke gått "vitenskapelig" til verks med å prøve både tilsetting av kaldt kokt vann i et gjæringsfat og kaldt kranvann i annet med samme oppskrift. Det blir derfor vanskelig for meg å fastslå om den ene metoden gir bedre øl enn den andre.

Du vil nok få et godt og lettdrikkelig øl i sommervarmen  :)

Takker og bukker for superraske og informative svar :skitbra:

Godt å høre at jeg ikke var helt på villspor ;D

Da prøver jeg å redusere kokevolumet noe, og tilsetter de siste 1.4 kg maltekstrakt når det gjenstår 15 min koketid.

Hei
Har vært litt inne her tidligere, og fått masse bra tips.
Tusen takk!

Jeg har noen spørsmål, synes denne oppskriften virket veldig spennede og har lyst til å prøve denne til helgen.
Har kun 2 brygg fra beerkit tidligere, så dette blir mitt første maltekstraktbrygg.

Trenger jeg humleposer? Kan jeg bare legge pellets rett i kokingen,og at de blir med over i gjæringskaret?
Trenger jeg så mye humle(er litt redd for at det blir for bittert)?
Butikken hadde ikke medium spraymalt inne, kan dette byttes ut med hoppe medium malt som de har på vinogbar.no?
Trenger jeg irish moss?

stian.sundvoll skrev:
Hei
Har vært litt inne her tidligere, og fått masse bra tips.
Tusen takk!

Jeg har noen spørsmål, synes denne oppskriften virket veldig spennede og har lyst til å prøve denne til helgen.
Har kun 2 brygg fra beerkit tidligere, så dette blir mitt første maltekstraktbrygg.

Trenger jeg humleposer? Kan jeg bare legge pellets rett i kokingen,og at de blir med over i gjæringskaret?
Trenger jeg så mye humle(er litt redd for at det blir for bittert)?
Butikken hadde ikke medium spraymalt inne, kan dette byttes ut med hoppe medium malt som de har på vinogbar.no?
Trenger jeg irish moss?

humlen kan godt bli med i gjeringskaret
Nei du trenger ikke så mye humle 2/3 kanskje for å ikke havne alt for langt unna oppskriften
Ja men da må du ta hensyn til det når du beregner bitterhet(2/3 burde allerede vere innanfor)
nei du trenger ikke klarningsmiddel(tar kanskje litt lenger å klarne helt)

Husk at utnyttelsen av humle avtar med størrelsen på vørteren. Beercalk.dk er en grei kalkulator å bruke. Da legger du inn vørter mengde og humle mengde. Mindre Vørter, mer humle måå tilsettes for å oppnå riktig IBU. Personlig bruker jeg vann rett fra krana for etterfylling, aldri vært noe problem med tanke på infeksjon. Vet det er delte meninger om dette, men skal stort sett ikke være noe problem.

Lykke til!

Et godt tips er å legge sjela i gjæringsprosessen, spesielt ved ekstrakt har jeg opplevd noe dårlig utgjæring (kan ha mange grunner). Noen saker jeg har erfart:
- Rehydrer tørrgjær på høy temp (ikke gjæringstemp) 27 grader er flott. Den er skal få en kremaktigkonsistens
- Gjærnæring er billig!
- Om du har mulighet til temp kontroll; Med us05 fikk jeg meget bra resultat ved å starte på 16 grader, når aktiviteten begynnte å dale justerte jeg temp sakte inn mot 19 grader. Grunnen til dette (min teori) er at høy aktivitet gjør at temp i dunken er en del høyere, når aktiviteten daler kompenserer man for dette ved å justere temp litt opp, dette for at gjæringsforholdene skal opprettholdes.
- Rist dunken kraftig før/rett etter tilsetting av gjær

Du har en kjele på 20 liter - ha et vørtervolum på ca 15 -17 liter (du må vokte den hele tiden) etterfyll mens det fordamper slik at du hele tiden er på randen. Vann rett fra springen har aldri gitt meg infeksjon, er nesten så jeg vil mene at det er like "farlig" å oppbevare og nedkjøle en stor mengde kokt vann.

Ellers er jeg usikker på 100g Saaz som bitterhumle?

Er usikker, men siden du koker konsentrert vørter hadde jeg droppet humleposene i og med at ganske mye konsentrat vil forsvinne. Humlen vil uansttet legge seg pent på bunn av gjæringsdunken

Takker for innspill og tips for å sikre vellykket gjæring :)

Angående vørtermengde så blir det nok til at jeg koker hele volumet.
Lagde meg en vørterkjøler i går kveld, og har fått tips om 40 liter + kjeler hos en lokal brukthandler.
Dette blir nok generalprøva før all grain, så da kan man jo like gjerne skaffe alt nødvendig utstyr ;D

Angående det å la pelletsen bli med over i gjæringspannet: vil ikke dette påvirke/konsentrere smaken på brygget? :jaha:

Drikker nå et Coopers Lager kit som fulgte med et sånt komplett startsett, og tror neppe det blir flere av de. Smaker litt blanding av øl og cider med en eim sirup. ;D

Ser nå at jeg kjøpte 2X1,5 kg maltekstrakt.
Da blir ølet forhåpentligvis 4,7%, litt dumt at jeg ikke så dette før da hadde det muligens blitt 5,5% men gleder meg til å smake på herligheten.

Kjøpte isingglass også.

Planen min er å gjære i 14 dager i 19-21 grader. Deretter bruker hevert over i en 10 liters bøtte, tilsetter sukkerlake og isingglass, tapper på flaske. Gjør samme prosedyre igjen på de siste 10 literene.

Er dette greit å gjøre?
Har allerede gjort det på de første bryggene, og tror ikke jeg gidder å kjøpe inn et sekundær gjæringskar for dette brygget.

Tilbake
Topp