Første fat -oksygen?

LarsET

Norbrygg-medlem
Hei.

Endelig, første øl på fat, men......

I løpet av overføringen spratt slangen opp og la seg i overflaten i fatet. Fatet ble fylt med CO2 før overføring. Var "co2-tåke" i fatet når dette holdt på.

Er dette krise eller har det mest sannsynlig gått bra?

Om det er krise er det vel bare å brette opp ermene for å sette et nytt brygg i kveld....

På første møte i høst i Oslo & Akershus avdelingen vil vi bruke endel tid på hvordan gå fra bøtte og flaske til ballong og fat. Du er hjertelig velkommen 1.9. i "klubbhuset" Drammensveien 43.

Hei.

I løpet av overføringen spratt slangen opp og la seg i overflaten i fatet. Fatet ble fylt med CO2 før overføring. Var "co2-tåke" i fatet når dette holdt på.

Om det er krise er det vel bare å brette opp ermene for å sette et nytt brygg i kveld....
Det går ‘alltid’ greit, men for hver liten ting som går galt, blir ølet ørlite mindre perfekt.
Du kan gjøre svært mye galt før ølet blir dårlig.
Slapp av
RDWHAHB

Hei.

Når alt ikke er 100% oksygenfritt ved overføring til fat, kan det løses med litt karboneringssukker. Da spiser gjæren oksygenet. Gir en anelse mer bunnfall i fatet, som ikke er noe problem.

Jeg tror normalt gjæren skal klare å ta seg av litt oppløst oksyen selv uten ekstra sukker å spise på. Viktigste er at du sørger for at det ikke er no oksygen i headspace over ølet, det kan gjøre skade på litt lengre sikt

Det går nok helt fint!
Som flere påpeker, gjæren tar seg av oksygenet, ihvertfall hvis det er litt aktivitet igjen i den og den har noe sukker (rest eller tilsatt) å jobbe med.

Jeg tror mange hjemmebryggere, meg inkludert noen ganger, overfører øl fra gjæringskar for sent!
Når vi venter med å overføre øl til fat eller flasker til all aktivitet er over, f.eks. ingen plopp i gjærlåsen og ølet er klart, og det aller verste, cold-crash av gjæringskar etter at ølet er gjæret ut, gir vi gjæren dårligere forutsetninger for å rydde opp i små og store feil vi gjør under overføring.

Jeg tror mange vil oppleve en heving i kvalitet om de overfører til fat mye tidligere, når det er et par SG-poeng igjen av gjæringen, og lar ølet gjære ut de siste poengene i fatet. Vent med å kjøle det ned til gjæringen er over og fatet har bygget opp trykk naturlig.
Det samme gjelder for flasking, men her krever det litt mer kontroll på SG og forventet FG for å få rett karbonering.

Det går nok helt fint!
Som flere påpeker, gjæren tar seg av oksygenet, ihvertfall hvis det er litt aktivitet igjen i den og den har noe sukker (rest eller tilsatt) å jobbe med.

Jeg tror mange hjemmebryggere, meg inkludert noen ganger, overfører øl fra gjæringskar for sent!
Når vi venter med å overføre øl til fat eller flasker til all aktivitet er over, f.eks. ingen plopp i gjærlåsen og ølet er klart, og det aller verste, cold-crash av gjæringskar etter at ølet er gjæret ut, gir vi gjæren dårligere forutsetninger for å rydde opp i små og store feil vi gjør under overføring.

Jeg tror mange vil oppleve en heving i kvalitet om de overfører til fat mye tidligere, når det er et par SG-poeng igjen av gjæringen, og lar ølet gjære ut de siste poengene i fatet. Vent med å kjøle det ned til gjæringen er over og fatet har bygget opp trykk naturlig.
Det samme gjelder for flasking, men her krever det litt mer kontroll på SG og forventet FG for å få rett karbonering.
Delvis enig.
Gjør du ingen feil under overføring er jeg uenig med deg:
Om du har fylt fatet helt med starsan for så å pumpe det ut med Co2 slik at du har et fat med nær bare co2 og deretter overfører kaldkrasja utgjæra øl oksygenfritt får du nok et klarere og mer holdbart øl fordi det er svært lite gjær og sedementer igjen. Du bør nok co2 fylle overføringsslangene også.

Gjærrester kan skape usmaker om du lagrer leeenge.
Jeg *tror* også gjær som rydder opp kan avgi flyktige aroma og smaksstoffer som ikke slipper ut om du lar endel av gjæringa foregå i serveringsfatet.

Alternativt gjøre som jeg gjør - fylle slangene med øl. Jeg trenger uansett en liten skvett til smaksprøve og FG-måling, så "første tapp" går via en ball lock-kobling i et glass. :)
Best av begge deler. Tøm ølfatet for trykk gjennom slangen man tapper fra, så fyller man ølslangen med øl og FG-måling. :)
Om man purger gass slangen som går i retur til gjæringstanken har jeg sterke tvil om at har noe å bety.

Tilbake
Topp