første forsøk med en form for BIAB

Bedre med noe sånt enn løsninger dom innebærer for små kokeplater uansett  :ilike:
Skal se om det finnes noe skadet/brukt å få hendene i.

Har kommet meg godt ut i gustav fosseids håndbok i ølbrygging nå,
Fin bok, relativt enkelt å forstå. Men kanskje du kan oppsummere kort
Ustyrslista på stort og smått jeg må ha klart før jeg starter? :) råvarene blir
Sin egen sak, men ellers utstyr og ting og tenke på? :)

Da er det meste nøstet opp i og ordnet. ble en 36L kjel fra bryggmaker.no med silbunn og kran etc.

Hvilke tørrgjær anbefaler dere til IPA på rundt 7% ? og lurer også på dette med pitching og rehydrering, leste om det såklart.
mann trenger til syvende og sist magnetrører uansett med mindre mann er glad i å røre?  :fyflate:

rett meg om jeg tar feil: rehydrering av tørrgjær forgår slik(ifølge instrukser fra gjærpakkene på bryggselv.no :

Tilsett gjæren i en steril væske 10x gjærens egenvekt, og utifra at det står 5-8gram pr 10 liter, og jeg går for ca 25liter
tenker jeg å bruke rundt 13-20gram gjær, er dette fjernt? evt hvor mye gjær brukes pr liter vann / pr kvantum vann?

er jo med gjær i ølsettet jeg har tenkt å bruke, men vil gjerne vite dette likevel.  :) skal jo loggføre smådetaljene og var planen
i min egen loggbok.  ;)

Safale US-05 er desidert beste tørrgjær til amerikansk IPA!

Du treng ikkje magnetrører, men det er kjekt å ha for då treng du lage mindre startere / færre oppsteppingar. Eg har ikkje magnetrører. Lager alltid startere (når eg ikkje har nok gjærslurry frå tidlegare brygg), rister "starterdunken" så ofte eg kan, men ikkje alltid like lett å ta den med på jobb...

Bruk gratiskalkulatoren mrmalty.com (eller kjøp app til telefon - har hatt god nytte av den) for å beregne kor mykje gjær du treng. Om du skal bruke 15 gram gjær kan du bruke ca 1,5 dl steril veske, t.d. nedkjølt vatn. Det er omdiskutert om du må gjere dette. Den største fordelen er at du veit om tørrgjæra er "i live" ved pitching i gjæringskaret.

Magnetrører er enkelt å lage. Ei gammal pc vifte, 12v adapter og et par kraftige magneter er alt du treng :)

Pc vifte har jeg, hva slags omformer? Har vi slikt i huset uten å
Vite om brygge purposen til saken?  :jaha: eller er det noen like enkel måte å lage en
12v omformer på? Er ikke fremmed for litt DIY på mekkefronten :)

Har lett mye etter en slik omformer, enten vet jeg ikke hva jeg skal søke etter, ellers finnes de ikke ferdige?  :help:

Eg hadde tilfeldigvis ein liggande. Det er ein lader til et eller anna.

"Switcing Adaptor
Input 100-240V
Output 12v 1500mA"

Veldig usikker på kva denne har hørt til.

Tilbake
Topp