Gahr skrev:Men hvis du vil lære om hvordan ulike humletyper funker, er nok ikke saison den beste øltypen å ta utganhspunkt i.
Håkon skrev:En uten så mye gjærkaraktet. Amerikansk pale ale / IPA med enkel maltbase
hfb skrev:Jeg er relativt nybegynner og har ikke kommet så langt som å testbrygge humletyper selv ennå, men jeg kan tipse om en mulig måte å gjøre det på som jeg har snublet over:
Brygg flere små(og raske) testbrygg(på noen få liter) vha ekstrakt, og varier humletyper mellom hvert brygg...
Artikkel + tilhørende youtube-video:
* http://beerandwinejournal.com/speedy-homebrewing/ * http://www.youtube.com/watch?v=qs7ntKQrMf4&list=UUM1T4qgHA5qv2uF8y7wC_CQ
Dette blir det riktignok ikke noe Saison ut av, men for min del virker det som en lovende metode for å få sjekket mange humlesorter raskt (uten å ende opp med veldig mange liter med testbrygg)
Uv skrev:Miguel, kunne du tenke deg og bytte en flaske med ditt Saison brygg? Jeg laget en her om dagen, jeg er litt fersk hva angår Saison og om min er riktig. kanskje du kunne hjelpe meg med bedømning?
Jeg bor på Jessheim, så det er jo ikke alt for langt unna :jaha:
Miguel skrev:Uv skrev:Miguel, kunne du tenke deg og bytte en flaske med ditt Saison brygg? Jeg laget en her om dagen, jeg er litt fersk hva angår Saison og om min er riktig. kanskje du kunne hjelpe meg med bedømning?
Jeg bor på Jessheim, så det er jo ikke alt for langt unna :jaha:
Vi kan sikkert bytte en flaske eller to, men mitt skal nå egentlig lagres en stund. Foreløbig er det "ok", men ikke noe å gå av skaftet for. Men det med bedømming tror jeg du bør spørre noen andre om da jeg er ganske grønn på det området. Fikk opp øynene for denne øltypen for ikke kort tid siden.
P-I Knutsen skrev:Låner også denne tråden, siden jeg også planlegger første forsøk på Saison. Jeg liker den tørre og gjerne litt syrlige varianten av Saison, så jeg tenkte derfor å tilsette litt aciduated malt for å få til dette. Noen som har erfaringer med dette?
Owe skrev:Jeg brygget en saison i fjor med syremalt. Jeg brukte 4 % syremalt. Resten var pils- (80 %) og hvetemalt (16 %), OG var 1.048. Den var gjæret med Whitelabs Belgian Saison III (WLP 585). Det var nok syremalt til at den fikk en tydlig syresmak. I forhold til bitterheten (46 IBU) ble det litt for surt. Neste gang tror jeg at jeg reduserer mengden til 2 % syremalt. Forøvrig er jeg enig at lett syrlighet kan være bra i en Saison.
Lars-Erik
P-I Knutsen skrev:Så lite, tenkte på 5% selv - men da justerer jeg litt ned... :jaha:
jervell skrev:Ang syre... Smakte nettopp på min første egenbryggede saison. Den var overraskende syrlig. Null syremalt, men litt appelsinskall og koriander har vel gitt litt friskhet. I tillegg til gjæren kanskje (WY3711), som jeg har lest at noen finner litt syre i. En positiv og forfriskende overraskelse for min del.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk