Første forsøk på Saison

Men hvis du vil lære om hvordan ulike humletyper funker, er nok ikke saison den beste øltypen å ta utganhspunkt i.
 
Har latt mine flasker fylt med saison stå en måned i rom tempratur. Synes jeg Jeg har fått mer gjær-karakter av det. Men, nå som jeg har gått over til fat har jeg blitt usikker på om Fat fylt med saison også bør stå i romtempratur en måneds tid før det settes i serveringstempratur.
 
Gahr skrev:
Men hvis du vil lære om hvordan ulike humletyper funker, er nok ikke saison den beste øltypen å ta utganhspunkt i.

Ok, var ikke klar over det :)

Hvilke øltype fungerer best, der jeg kan prøve ut en og en?
 
Jeg er relativt nybegynner og har ikke kommet så langt som å testbrygge humletyper selv ennå, men jeg kan tipse om en mulig måte å gjøre det på som jeg har snublet over:

Brygg flere små(og raske) testbrygg(på noen få liter) vha ekstrakt, og varier humletyper mellom hvert brygg...

Artikkel + tilhørende youtube-video:
* http://beerandwinejournal.com/speedy-homebrewing/ * http://www.youtube.com/watch?v=qs7ntKQrMf4&list=UUM1T4qgHA5qv2uF8y7wC_CQ
Dette blir det riktignok ikke noe Saison ut av, men for min del virker det som en lovende metode for å få sjekket mange humlesorter raskt (uten å ende opp med veldig mange liter med testbrygg)
 
hfb skrev:
Jeg er relativt nybegynner og har ikke kommet så langt som å testbrygge humletyper selv ennå, men jeg kan tipse om en mulig måte å gjøre det på som jeg har snublet over:

Brygg flere små(og raske) testbrygg(på noen få liter) vha ekstrakt, og varier humletyper mellom hvert brygg...

Artikkel + tilhørende youtube-video:
* http://beerandwinejournal.com/speedy-homebrewing/ * http://www.youtube.com/watch?v=qs7ntKQrMf4&list=UUM1T4qgHA5qv2uF8y7wC_CQ
Dette blir det riktignok ikke noe Saison ut av, men for min del virker det som en lovende metode for å få sjekket mange humlesorter raskt (uten å ende opp med veldig mange liter med testbrygg)

Høres ikke ut som noen dårlig idé, men blir vel fort litt dyrt? På stadiet jeg er nå, så er jeg ikke veldig kresen. Så da drikker jeg nok opp det meste jeg brygger, og skulle jeg ikke klare det gir jeg bort :) Er heller ikke kjent ordentlig med utstyret mitt, effektivitet osv, så får dobbel nytte av all-grain, tvinger meg også til å lese/prøve å forstå oppskrifter m.m :)

Men absolutt en god idé, når lommeboka slutter å blø etter utallige ideer og diy prosjekter som er i gang :D
 
Miguel, kunne du tenke deg og bytte en flaske med ditt Saison brygg? Jeg laget en her om dagen, jeg er litt fersk hva angår Saison og om min er riktig. Kansje du kunne hjelpe meg med bedømning?
Jeg bor på Jessheim, så det er jo ikke alt for langt unna  :jaha:
 
Uv skrev:
Miguel, kunne du tenke deg og bytte en flaske med ditt Saison brygg? Jeg laget en her om dagen, jeg er litt fersk hva angår Saison og om min er riktig. kanskje du kunne hjelpe meg med bedømning?
Jeg bor på Jessheim, så det er jo ikke alt for langt unna  :jaha:

Vi kan sikkert bytte en flaske eller to, men mitt skal nå egentlig lagres en stund. Foreløbig er det "ok", men ikke noe å gå av skaftet for. Men det med bedømming tror jeg du bør spørre noen andre om da jeg er ganske grønn på det området. Fikk opp øynene for denne øltypen for ikke kort tid siden.
 
Her er mine notater på første saisonforsøk http://maltmat.blogspot.no/2014/02/belgiske-prvelser-1-saison.html
 
Miguel skrev:
Uv skrev:
Miguel, kunne du tenke deg og bytte en flaske med ditt Saison brygg? Jeg laget en her om dagen, jeg er litt fersk hva angår Saison og om min er riktig. kanskje du kunne hjelpe meg med bedømning?
Jeg bor på Jessheim, så det er jo ikke alt for langt unna  :jaha:

Vi kan sikkert bytte en flaske eller to, men mitt skal nå egentlig lagres en stund. Foreløbig er det "ok", men ikke noe å gå av skaftet for. Men det med bedømming tror jeg du bør spørre noen andre om da jeg er ganske grønn på det området. Fikk opp øynene for denne øltypen for ikke kort tid siden.

Si fra hvis du av en eller annen bisarr årsak skal oppover mot mine trakter. Min har nå stått en stund på 2C på flaske og smaker faktisk mye bedre nå enn det den gjorde. Det kan være at jeg skal i din retning i løpet av de neste dagene. Jeg har jo også klart å "smake" opp nesten hele batchen så det er ikke mye igjen. Det jeg angrer på er at jeg ikke lot den karbonere lengre. Skulle veldig gjerne hatt mye mer bobler da jeg tror at dette ville hevet den med flere hakk.
 
Skal brygge v2 av denne, og har noen flere spørsmål.

Jeg har klart å ikke skrive opp OG etter det første brygget.. :S Eneste jeg vet er at det ble langt under OG da det var første brygget på oppsettet og det ble skivebom mtp oppskrift/effektivitet.

Uansett. Det jeg har gjort er å nedskalere fra 40 til 25 liter, og tilsat acid malt slik at denne tar 3,1% av gristen. Har nedjustert sukker for å ende opp med samme planlagte OG.

Skal igjen bruke 565, da denne var en artig og god rakker. Den har attentuation på 65-75%. Med 75% så vil den ta Yvette (som er navnet på brygget) ned til 1.015, noe som er altfor høyt med en saison. Vet at dette bare er en pekepinn, men hvis den nå skulle gjør seg ferdig der omkring så lurer jeg på hvordan dere ville tørket den ut til 1.005? Siste endte opp på 1.005, men det var med lavere OG. Ser at WL sier mange tilsetter 001 ved 75%, for å gjøre den ferdig.
 
Låner også denne tråden, siden jeg også planlegger første forsøk på Saison. Jeg liker den tørre og gjerne litt syrlige varianten av Saison, så jeg tenkte derfor å tilsette litt aciduated malt for å få til dette. Noen som har erfaringer med dette?
 
P-I Knutsen skrev:
Låner også denne tråden, siden jeg også planlegger første forsøk på Saison. Jeg liker den tørre og gjerne litt syrlige varianten av Saison, så jeg tenkte derfor å tilsette litt aciduated malt for å få til dette. Noen som har erfaringer med dette?

Jeg brygget en saison i fjor med syremalt. Jeg brukte 4 % syremalt. Resten var pils- (80 %) og hvetemalt (16 %), OG var 1.048. Den var gjæret med Whitelabs Belgian Saison III (WLP 585). Det var nok syremalt til at den fikk en tydlig syresmak. I forhold til bitterheten (46 IBU) ble det litt for surt. Neste gang tror jeg at jeg reduserer mengden til 2 % syremalt. Forøvrig er jeg enig at lett syrlighet kan være bra i en Saison.

Lars-Erik
 
Owe skrev:
Jeg brygget en saison i fjor med syremalt. Jeg brukte 4 % syremalt. Resten var pils- (80 %) og hvetemalt (16 %), OG var 1.048. Den var gjæret med Whitelabs Belgian Saison III (WLP 585). Det var nok syremalt til at den fikk en tydlig syresmak. I forhold til bitterheten (46 IBU) ble det litt for surt. Neste gang tror jeg at jeg reduserer mengden til 2 % syremalt. Forøvrig er jeg enig at lett syrlighet kan være bra i en Saison.

Lars-Erik

Så lite, tenkte på 5% selv - men da justerer jeg litt ned... :jaha:
 
P-I Knutsen skrev:
Så lite, tenkte på 5% selv - men da justerer jeg litt ned... :jaha:

Det er ikke mye nei, men smaken er jo forskjellig så du får prøve deg frem. Dog, dersom du reduserer bitterheten kan du nok øke mengden syremalt.
 
Ang syre... Smakte nettopp på min første egenbryggede saison. Den var overraskende syrlig. Null syremalt, men litt appelsinskall og koriander har vel gitt litt friskhet. I tillegg til gjæren kanskje (WY3711), som jeg har lest at noen finner litt syre i. En positiv og forfriskende overraskelse for min del.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
jervell skrev:
Ang syre... Smakte nettopp på min første egenbryggede saison. Den var overraskende syrlig. Null syremalt, men litt appelsinskall og koriander har vel gitt litt friskhet. I tillegg til gjæren kanskje (WY3711), som jeg har lest at noen finner litt syre i. En positiv og forfriskende overraskelse for min del.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Opplevde det samme med 565. Positivt overrasket. Men til batch nummer to prøvde jeg meg med litt syremalt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp